تاثیر ارز اربعین بر اقتصاد

اقتصاددان، گفت:‌ به صورت کلی فارغ از اینکه نسبت به پیاده روی اربعین تخصیص ارز تعلق بگیرد یا نگیرد،‌ پدیده بزرگی محسوب می شود که اثرات و تبعات اقتصادی زیادی دارد.

به گزارش صدای بورس، علیرضا نجفی ، امین منصوری در گفت وگو با صدای بورس با اشاره به اینکه به طور یقین اینگونه رویدادها موجب تقویت و رشد بیشتر اقتصاد می شود، تاکید کرد: به صورت کلی فارغ از اینکه نسبت به پیاده روی اربعین تخصیص ارز تعلق بگیرد یا نگیرد،‌ پدیده بزرگی محسوب می شود که اثرات و تبعات اقتصادی زیادی دارد که بیشترین اثر آن بر اقتصاد مناطق و شهرستان های درگیر با این رویداد خواهد بود.

این اقتصاددان با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در کنترل بازار ارز و تقاضای درخواست ارز اربعین برای زوار با یک راهکار متفاوت و ارائه دینار عراق به زوار ایرانی گفت: دولت و بانک مرکزی در ایام اربعین با بهره‌گیری از ارائه ارز به این رویداد، سیاست مناسبی را برای تامین ارز مور نیاز سفرهای زیارتی اتخاذ کرد. آنچه در این موضوع حائز اهمیت بود، ابتکار عملی است که بانک مرکزی در پاسخگویی به نیاز ارزی زوار صورت داد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ابتکار عمل بانک مرکزی در ایام اربعین توانست مانع ایجاد هیجانات کاذب در بازار ارز شود. بی تردید اگر بانک مرکزی به این موضوع ورود نمی‌کرد و مانند سالهای گذشته زائران برای تامین دلار تحت فشار قرار می‌گرفتند؛ ضمن ایجاد نوسان در بازار ارز و بالا رفتن نرخ دلار، قطعا تامین دلار در این شرایط که بیش از چهار میلیون نفر از کشور خارج شده‌اند نیز سخت می‌شد.

این اقتصاددان تصریح کرد: با توجه به این نکته یورو و دلار جزو ارز های پر قدرت محسوب می شوند و می‌تواند تاثیرعمومی‌تری را برروی ارزش کل اقتصادکشور داشته باشد؛ اما در این رویداد خاص تقاضای ارزی که عمدتا اتفاق می افتد بر ارز و واحد پول عراق است که تقاضا برای واحد پول عراق را افزایش می دهد و می‌تواند بر قیمت ارز در بازار تاثیر کمی بگذارد.

منصوری در رابطه با تقاضا برای دینار عراق ،گفت:‌ افزایش تقاضا بر دینار عراق می تواند نرخ مبادله ی دینار با ریال را افزایش دهد. اما با توجه به اینکه واحد پول عراق جزو واحد های پر قدرت تلقی نمی شود و حجم ارز مورد استفاده هم سهم اندکی را در کل اقتصاد به خود اختصاص می دهد، نمی تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز کشور داشته باشد اگرچه در بلند مدت می تواند باعث کاهش اندک ارزش پول کشور شود.

وی ادامه داد: هزینه هایی که در یک مقطع زمانی مانند پیاده روی اربعین افزایش پیدا می کند، هزینه های عمدتاً از نوع مصرفی هستند، که در این رویداد عاملی است که باعث افزایش هزینه های دولت ها (محلی و عمومی) و بخش خصوصی در اقتصاد می شود و به نوعی می تواند تورم را تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارز اربعین بر توزیع درآمد تاثیر گذار خواهد بود، افزود: اگر از دید نظریه های گردشگری فقر زدا تخصیص ارز اربعین مورد بررسی قرار بگیرد، با توجه به اینکه در این رویداد کمک های بلاعوضی از سوی مردم و حکام ارائه می شود و خود مردم هم عمدتاٌ هم از منظر ارائه ی خدمات (کسب و کار) درگیر هستند، می تواند برای شهرها و مناطقی که با این رویدادارتباط مستقیم دارند، تاثیر گذاشته و باعث کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد در آن منطقه شود.

منصوری اضافه کرد: به صورت خلاصه اگر بخواهیم این رویداد را از دید اقتصادی تحلیل کنیم می توان گفت این رویداد به صورت کلی بر رشد اقتصاد، کاهش بیکاری در مناطق و شهر های درگیر دارد و در دراز مدت هم می تواند باعث افزایش سرمایه گذاری هایی که بر پایه زیر ساخت و حمل و نقل هستند شود.

این اقتصاددان در پایان تاکید کرد باید به این نکته توجه داشت افزایش تقاضایی که برای ارز در این ایام اتفاق می افتد تاثیر اندک در اقتصاد دارد و اثرات کوتاه مدت و بلند مدت قابل ملاحظه ای را شاهد نخواهیم بود.

کد خبر 478924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =