به گزارش صدای بورس، علیرضا نجفی_ سید محمد میرعابدینی در گفت و گو با صدای بورس، وضعیت بازار تایر در سبک و سنگین مناسب نیست در رابطه با صنعت و وضعیت کنونی صنعت لاستیک افزود: نیاز کشور به تایرهای سنگین بیش از ۷۰ درصد است، که در حال حاضر ۳۰ درصد نیاز بازار به تایر های سنگین از سوی تایرسازان داخلی تولید میشود و مابقی آن که ۷۰ درصد بازار است باید از طریق واردات تامین شود.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک به کمبود عرضه لاستیک سنگین و موانع پیش روی آن در بازار اشاره کردو افزود: در بخش تایرهای سنگین مشکلات عدیده ای وجود دارد که از آن جمله می توان به سنگ اندازی های بانک مرکزی اشاره داشت، به گونه ای که بانک مرکزی تخصیص و تامین منابع را با تاخیر به دست تولید کنندگان می رساند و این امر باعث خواب کالا در گمرک می شود.
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت به تازگی سازمان اداره استاندارد در بخشنامه ای محدودیت های جدیدی را برای این صنعت اتخاذ کرده است که با وجود رفع موانع بانک مرکزی به سد این سازمان برخورد خواهیم کرد.
این فعال صنعت تایر از دیگر مشکلات پیش روی تایرهای سنگین را اینگونه بیان می کند : در سال های گذشته واردات لاستیک برای خودروهای سنگین بر مبنای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه می شد، اما در حال حاضر مبنای محاسبه ارز۲۸.۵۰۰ تومانی و دولتی است.که این موضوع خود باعث رانت در این بخش از صنعت شده است.
وی با بیان اینکه هیچ تغییر در روند واردات از مبادی غیررسمی تاکنون رخ نداده است اظهارداشت: تا زمانی که واردکنندگان رسمی نتوانند با کاهش تعرفه واردات لاستیک به رقابت با فعالان غیر رسمی بپردازند، نه تنها وضعیت بازار تایرسنگین که کل این صنعت بهبود نخواهد یافت.
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در بخش تایر سبک یا سواری۷۰ درصد نیاز بازار به این تایرها از طریق تولیدات داخلی تامین می شود وتقریبا ۳۰ درصد بازار به واردات وابسطه است .
وی با بیان اینکه رانت ارزی برای تایر سبک وجود ندارد،گفت: ارز مورد نیاز واردات تایر های سبک و سواری به صورت نیمایی تامین می شود.که بیانگر مشکلاتی در این صنعت است.
میرعابدینی ادامه داد: واردکننده تنها با تعرفه ای که برای واردات لاستیک تعیین شده ،اقدام به واردات نمیکند، لازم به ذکر است هزینه های جانبی استاندارد و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز به این مقدار تعرفه واردات اضافه می شود.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک تصریح کرد: اگر بازرگان یا واردکننده ای بخواهد به صورت رسمی تایر وارد کشور کند، اختلاف بیش از ۵۰ درصدی را مشاهده میکند .بنابراین افرادی که به صورت غیر رسمی اقدام به واردات تایر می کنند، سود ۵۰ درصدی عرضه تایر نسبت به بازرگانان رسمی دارند. بنابراین تمایل سودجویان به سمت فعالیت غیر رسمی و قاچاق بیشتراست.
این فعال صنعت لاستیک افزود: وزارت صمت برای تایرهای سواری قیمت گذاری مصوب اعلام کرده است، اما در بازار شاهد هستیم که مصرف کننده نهایی ۲ برابر قیمت مصوب اعلامی برای خرید تایر باید هزینه کند، در حقیقت این موضوع اجحاف در حق مشتریان است. برای بهبود این وضعیت بهتر است مسئولان وزارت صمت تصمیم قاطع در خصوص تعرفه واردات تایر بگیرند.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در رابطه با تفاوت قیمتی لاستیک در بازار آزاد و کارخانه افزود: قیمت کارخانه فقط و فقط یک قیمت دارد که آن هم قیمت مصوبه است و هرنرخی به جز آن اتخاذ شود تخلف محسوب خواهدشد و کارخانه نمیتواند خارج از قیمت مصوب اقدام به فروش کند. چرا که در سامانه جامع تجارت ثبت میشود.
وی ادامه داد: باید توجه داشت همیشه عرضه و تقاضا است که قیمت در بازار را تعیین می کند و اگر نامتقارن باشد بازار سیاه وجود می آید. اگر واردات به میزان کافی انجام شود میزان عرضه و تقاضا متتقارن شده و به طور یقین شاهدبازار سیاه نخواهیم بود. اما متاسفانه با تعرفه ای که وزارت صمت برای واردات تایر تعیین کرده است ، سبب شده که مصرفکننده نهایی در بازار بیشترین ضررکند.
وی در رابطه با قیمت گذاری دستوری در این صنعت گفت: قیمت گذاری دستوری یک رانت است و به طور یقین سکان هدایت قیمتگذاری به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا در اختیار شبکه توزیع و سودجویان قرار خواهد گرفت.
نظر شما