به گزارش صدای بورس، در گزارش ارزش گذاری از میانگین موزون نسبت P/E شرکت های مشابه شرکت حپرتو در بازار سرمایه استفاده شده است چرا که شرکتهای با ارزش بازار بالاتر عموماً از نسبت P/E باثبات تر و قابل اتکاتری برخودار هستند علیرغم این موضوع میانگین ساده و میانگین موزون نسبت P/E شرکت های یاد شده تقریباً برابر و معادل ۱۰ است.
کنفرانس اطلاع رسانی عرضه اولیه شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس که با نماد حپرتو در بورس فعالیت دارد، سوالاتی به شرح ذیل مطرح شده است که حسین باقری مدیرعامل شرکت به این نحو پاسخ داده اند؛
۱- درآمد حاصل از عاملیت مصرف سوخت که در سال جاری به عنوان یک منبع درآمدی شناسایی شده است از چه محلی است؟ آیا این منبع در سال های آتی قابلیت تکرار و رشد دارد؟
مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور شرکتهای خصوصی که نسبت به اضافه نمودن ناوگان جدید باری یا مسافری به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور اقدام نمایند مشمول دریافت درآمد عاملیت صرفه جویی سوخت تا سقف سرمایه گذاری انجام شده خواهند شد.
مفاد بند ۱ ماده مزبور مقرر میدارد دولت مکلف است کالا یا خدمات تولید شده با صرفه جویی شده و منافع با ارزش حاصله را حسب مورد و از محل درآمد صرفه جویی منافع یا ارزش حاصله را خریداری کند بر همین اساس طی
قراردادی دولت تعهد نموده است که تا سقف سرمایه گذاری انجام شده مبلغ سرمایه گذاری را از محل خرید صرفه جویی مصرف سوخت ناشی از عملکرد واگن های جدید پرداخت کند. خرید این صرفه جویی بر اساس قرارداد و
مصوبه شورای اقتصاد به شماره ۶۵۴۲۵۲ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶، که مصوبات آن طبق مفاد تبصره ۱ ماده ۲-۵ قرارداد لازم به اعمال و اصلاح در قرارداد است بدین شکل است که میزان کار کرد شرکت طرف قرارداد بر اساس حمل در هر دوره سه ماهه توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران محاسبه و تایید می شود.
این نرخ طبق بند ۴ مصوبه مزبور با عنوان مکانیزم پرداخت منافع حاصل از صرفه جویی سوخت بر اساس قیمت فروش نفت خام ۶۰ دلاری معادل حمل هر تن کیلومتر بار ۱/۳ سنت ( طبق بند ۱-۲ مصوبه مزبور معادل با یارانه ۳۵ سی سی نفت گاز بوده که با تغییر ارزش صرفه جویی بر اساس قیمت متوسط نفت خام صادراتی هر سه ماه توسط وزارت نفت محاسبه و پرداخت می شود بنابراین با افزایش قیمت نفت خام میزان درآمد عاملیت صرفه جویی سوخت نیز افزایش خواهد یافت.
توضیح اینکه چارچوب حقوقی این فعالیت و جریان در آمدی سرمایه گذاری بر خرید واگن های جدید و کسب درآمد عاملیت صرفه جویی) وفق بند ۵ مصوبه مزبور تا پایان سال ۱۴۱۰، به نرخ روز ارز حواله در بازار ثانویه ارز (نرخ
نیما) در تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. مضافاً بر اساس بند ۱۳ مصوبه مزبور و ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون رفع موانع، بازپرداخت سرمایه گذاری از محل صرفه جویی سوخت و یا درآمد حاصل از اجرای
طرح توسط شرکت های تابعه وزارت نفت تضمین می شود.
۲- فرمول ارزش گذاری از دو روش FCFF و FCFE در میان روش های ارزش گذاری شباهت زیادی به هم دارند. و لذا در اکثر گزارش های ارزش گذاری از یکی از این دو روش استفاده شده و یا در صورت استفاده از هر دو روش وزن کمی به هر یک داده می شود چرا گزارش ارزش گذاری حپرتو جمعا به این دو روش ۴۵ درصد وزن داده شده است؟
روش FCFF در مقایسه با روش FCFE به منظور نشان دادن تاثیر تغییرات بدهی های بهره دار بر ارزش شرکت کاربرد دارد. همچنین در خصوص وزن دهی به روش های ارزش گذاری لازم به ذکر است که تقریباً دو سوم
وزن به روش های آینده نگر (FCFE (FCFF و DDM) و یک سوم وزن به روش های مبتنی بر گذشته ( NAV و P/E) اختصاص داده شده است و در روش های آینده نگر وزن روش های یاد شده یکسان در نظر گرفته شده است.
۳- میزان تسهیلات مالی در ۵ سال آتی یکسان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که قرار است شرکت برای بر طرف کردن مشکلات مالی خود در ماههای آینده افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات داشته باشد. آیا این دو فرض با هم در تناقض نیستند؟
سرمایه شرکت در اواخر سال ۱۴۰۱ از مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱،۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است و شرکت تا کنون به صورت رسمی برنامه ای در خصوص افزایش سرمایه جدید اعلام نکرده است به همین جهت تسهیلات شرکت در گزارش ارزش گذاری طی سال های آتی تسویه شده است.
۴- تعداد واگن های ملکی شرکت در گزارش ارزش گذاری در سال های آینده ثابت فرض شده است. آیا احتمال خرابی از رده خارج شدن این واگنها در سال های آینده وجود ندارد؟
همان طور که در گزارش ارزشگذاری مشاهده می شود به منظور در نظر گرفتن امکان خرابی واگن ها طی سال های آتی در روش های مبتنی بر جریانات ،نقدی هزینه قابل توجهی بابت تعمیرات اساسی محاسبه و در
سرفصل مخارج سرمایه ای لحاظ شده است.
۵- چرا در محاسبه ارزش شرکت به روش P/E به شرکت ها با توجه به ارزش بازار آنها وزن داده شده است. آیا اینکه هر شرکتی بزرگتر باشد باید در میانگین نسبت P/E اثر گذار تر باشد درست است؟
در گزارش ارزش گذاری از میانگین موزون نسبت P/E شرکتهای مشابه شرکت حپرتو در بازار سرمایه استفاده شده است چرا که شرکتهای با ارزش بازار بالاتر عموماً از نسبت P/E باثبات تر و قابل اتکاتری برخودار
هستند علیرغم این موضوع میانگین ساده و میانگین موزون نسبت P/E شرکتهای یاد شده تقریباً برابر و معادل ۱۰ است.
نظر شما