روزهای پررونق با کمک پلتفرم‌های به‌روز معاملاتی

ریزش بازار در سال ۱۳۹۹ باعث به وجود آمدن شرایط خاصی برای شرکت‌های کارگزاری شد. چگونه پشت سر گذاشتن این روزها، استراتژی و برنامه‌ریزی درست یا غلط آنها در مدیریت شرایط سخت را نشان می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، ریزش بازار در سال ۱۳۹۹ باعث به وجود آمدن شرایط خاصی برای شرکت‌های کارگزاری شد. چگونه پشت سر گذاشتن این روزها، استراتژی و برنامه‌ریزی درست یا غلط آنها در مدیریت شرایط سخت را نشان می‌دهد. بر همین اساس امیر وفایی، مدیرعامل کارگزاری توسعه معاملات کیان در گفت‌وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس از این روزها و نحوه پشت سر گذاشتن آن گفته و همچنین به پیش‌بینی آینده این صنعت پرداخته است...

* وضعیت صنعت کارگزاری را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما چالش‌های اصلی این صنعت چیست؟
همانطور که عنوان شد، اتفاقات جدیدی در صنعت کارگزاری رخ داده است. مجوزهایی که بعد از سال‌های مختلف صادر شده و نهادهایی که اقدام به خرید شرکت‌های کارگزاری کردند، همگی نشان از تثبیت و ارتقای نقش کارگزاران به عنوان قدیمی‌ترین و شاید اصلی‌ترین نهاد بازار سرمایه دارد. هرچند در سال‌های گذشته بخشی از خدماتی که توسط کارگزاری‌ها ارائه می‌شد، در حال حاضر توسط نهادهای دیگری ارائه می‌شود ولی با پلتفرم‌های معاملاتی به روزتر و کمک گرفتن از تیم‌های مشاور برای تحلیل‌های بهتر، می‌توانیم شاهد روزهای پررونقی برای بازار سرمایه و همچنین صنعت کارگزاری باشیم. اما باید تاکید داشت که شرکت‌های کارگزاری‌ برای اینکه بتوانند سهم خود از بازار خود را حفظ کنند، کار سخت‌تری در پیش خواهند داشت.

* این موضوع درست است که شرکت‌های کارگزاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیتی بازار سرمایه مطرح هستند که افراد از طریق آن می‌توانند به این بازار وارد شوند؟
دقیقا؛ کارگزاری‌ها اصلی‌ترین و مهمترین بخش برای ورود افراد به بازار سرمایه شناخته می‌شوند و در همین راستا کارگزاری کیان هم سعی دارد که بتواند خدماتی مشتری‌مدار به سرمایه‌گذاران ارائه دهد تا بتوانند از فرصت‌های بازار سرمایه و شرایط مناسبی که در بازار است، بهره‌مند شوند.

* کارگزاری کیان بازارگردانی نمادهای بورسی را هم بر عهده دارد؟
بله؛ صندوق‌های گوناگون و متنوعی تحت مدیریت گروه مالی کیان قرار دارد. یکی از این صندوق‌ها، صندوق بازارگردانی است. مدیر این صندوق کارگزاری توسعه معاملات کیان است و در حال حاضر حدود ۱۰ نماد را بازارگردانی می‌کند. دیدگاه و هدف اصلی در بحث بازارگردانی، افزایش نقدشوندگی و تسهیل این روند در بازار سرمایه است. از سوی دیگر در تلاش هستیم علاوه بر ارائه خدمات مناسب هم به مشتریان حقیقی و هم حقوقی، به تحلیل وضعیت شرکت و سهام آن نیز بپردازیم؛ این تحلیل‌ها در مجموعه گروه مالی کیان تهیه می‌شود و تلاش بر این است که روز به روز شرکت‌ها و نمادهای بیشتری را در دل صندوق‌ بازارگردانی داشته باشیم. به طوریکه در سال گذشته بازارگردانی ۵ نماد را برعهده داشتیم و در حال حاضر به ۱۰ نماد رسیده است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است در سال‌های پیش رو این تعداد نماد افزایش یابد.

* در سال ۱۳۹۹ که بازار نزول شدیدی داشت، شرکت‌های کارگزاری با مشکلات زیادی مواجه شدند، کارگزاری کیان این روزها را چگونه گذراند؟
بازار سرمایه و شرکت‌های کارگزاری سال ۱۳۹۹ را با روزهای شیرینی شروع کردند و این روند تا اواسط مردادماه همان سال ادامه یافت. ولی بعد از آن بازار با روندی نزولی مواجه شد و روزهای خیلی سختی آغاز شد. در حقیقت کارگزاری کیان شعب زیادی در سطح ایران ندارد و همین موضوع باعث شده که نیروی انسانی ما فقط در مرکز متمرکز باشد. به همین دلیل در روزهایی که بازار سهام شرایط خوبی نداشت، هزینه‌ها نیز تغییر زیادی را تجربه نکرد که همین سبب شد تا بتوانیم حداقل سودآوری را در سال بعد از آن هم حفظ کنیم و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ سودآور باشیم. با کنترل هزینه‌هایی که از ابتدا در کارگزاری رعایت شده بود این موضوع حل شد ولی به شدت سال ۱۳۹۹ به ویژه در شش ماه دوم، سال سختی برای صنعت بود که کارگزاری کیان هم به تبع تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت.

* آینده صنعت کارگزاری را چگونه می‌بینید؟
به نظر می‌رسد صنعت کارگزاری با رویکرد اخیر در راستای صدور مجوز فعالیت‌های جدید، به مسیری رقابتی وارد خواهد شد. درواقع به نوعی روح تازه در صنعت دمیده می‌شود و این اتفاق سبب می‌شود که رقابت شدیدتر شود. به نظر می‌رسد کارگزاری‌ها باید به این سمت حرکت کنند که پلتفرم‌های معاملاتی را توسعه دهند و خدمات مشتری مدار و مشتری محور را ایجاد کنند تا به این ترتیب مشتری تجربه سرمایه‌گذاری خوبی در این بازار داشته باشد. برای این اتفاق می‌توانند از شرکت‌های مشاور برای پیشنهادهای سرمایه‌گذاری کمک بگیرند که در مجموع این شرایط می‌تواند اتفاقی مثبت را رقم زند. البته باید تاکید داشت که ارزش معاملات در حال حاضر با معاملات سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰، هنوز فاصله زیادی دارد. یعنی همچنان به دوران رونق بازار در سال‌های ۹۹ نرسیده‌ایم، اما با این همه به نظر می‌رسد رقابت شرکت‌های کارگزاری در بازار سرمایه در حال افزایش است. در واقع با توجه به صدور مجوزهای جدید فعالیت، شرکتی می‌تواند موفق باشد که از نرم افزارهای معاملاتی قوی و همچنین خدمات مشتری مدارانه‌ بهره‌مند باشد. در همین راستا استراتژی کارگزاری کیان نیز حرکت بر همچنین مسیری است تا بتوانیم اتفاق‌های مناسبی را شاهد باشیم.

* کمی هم به بازار بپردازیم. چالش اصلی بازار در حال حاضر را چه می‌دانید؟
در حال حاضر مشکل جدی که به بازار آسیب می‌زند، بحث پیش‌بینی ناپذیری بازار است. وضعیت سودآوری شرکت‌ها به دلیل دخالت‌هایی که سیاست‌گذار در قیمت‌گذاری‌ها انجام می‌دهد، می‌تواند ریسک جدی برای بازار باشد. به نظر می‌رسد بسیاری از سرمایه‌گذاران به این دلیل کمی از بازار دوری می‌کنند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در حال حاضر بازار سرمایه در قیاس با بازارهای سرمایه‌گذرای موازی، ارزان‌ترین بازارها محسوب ‌شود. به نظر می‌رسد که کمی زمان نیاز است تا دوباره اعتماد کامل به بازار بازگردد. در نتیجه به نظر می‌رسد بازار سرمایه سهم بیشتری در اقتصاد کشور طی سال‌های پیش‌رو پیدا خواهد کرد.

* در پایان چه صنایعی را پیشتاز می‌دانید؟
در حال حاضر نمی‌توان لزوما یک صنعت را به عنوان صنعت پیشتاز معرفی کرد. یعنی زمانی بود که با توجه به مزیت رقابتی یا شرایطی که شرکت‌های پتروشیمی داشتند، پتروشیمی‌ها پیشتاز بودند یا در زمانی معدنی‌ها پیشتاز بودند ولی چون در حال حاضر همه صنایع ریسک خاص خود، مزیت‌ها و فرصت‌های خودشان دارند، شاید بهتر باشد با کمکی که افراد از شرکت‌های مشاوره می‌گیرند یا خودشان تحلیل می‌کنند در هر صنعتی، به انتخاب شرکت و سهم مناسب بپردازند. سهام مناسبی در تمامی صنایع وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند پرتفوی سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مناسبی را بر این اساس تنظیم کنند.

  • محمد نعمت‌زاده - خبرنگار
  • شماره ۵۱۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 480198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =