فروپاشی دلار، جهش بیت‌کوین

سال گذشته کریپتوکارنسی‌ها حال خوشی داشتند، اما با ورود به سال ۲۰۲۳ اوضاع تغییر کرد. امسال، بیت‌کوین به همراه دیگر غول‌های کریپتویی همچون اتریوم و ریپل، بیشتر شاهد روزهای منفی بوده‌اند تا جایی که برخی از کارشناسان و مخالفان صنعت کریپتو نسبت به سقوط بازار و نابودی سرمایه‌ها هشدار دادند.

به گزارش صدای بورس، اواخر سال ۲۰۲۱ بود که بیت‌کوین با عبور از مرز ۶۰ هزار دلار، رکوردهای تازه‌ای ثبت کرد. قیمت امروز پادشاه رمزارزها نسبت به آخرین رکورد ثبت شده بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است. در کنار افت قیمت بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و... ارزش بازار کریپتوها نزدیک به ۲ هزار میلیارد دلار کاهش یافت. اما با توجه به عوامل مختلف اثرگذار بر بازار کریپتوها، نشانه‌هایی وجود دارد که از احتمال تغییر مسیر این بازار خبر می‌دهند.

مارپیچ مرگبار بدهی

آمریکا با تولید ناخالص داخلی ۲۵ تریلیون دلاری، بزرگترین اقتصاد جهان است. این کشور در عین حال بزرگترین بدهکار جهان است. از نظر حجم بدهی، آمریکا با ۳۳ تریلیون دلار رتبه نخست و از نظر نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی با ۱۲۸ درصد، رتبه ۱۲ جهان را در اختیار دارد. این حجم بالای بدهی، سیاستگذاران مالی و پولی آمریکا را با گزینه‌های محدودی مواجه کرده است که چاپ پول یکی از آنها به شمار می‌رود. بر این اساس، تحلیلگران هشدار می‌دهند که فدرال رزرو نهایتا مجبور خواهد شد دستگاه چاپ پولش را دوباره روشن کند. این اتفاق به معنای سقوط دلار و جهش رقبای آن است. به بیان دیگر، رمزارزها و طلا دوره رونق را آغاز خواهند کرد.

کریستوفر وود، رئیس بخش جهانی تحلیل سهام مؤسسه «جفریز» در این باره گفت: بانک‌های مرکزی گروه ۷ و به ویژه فدرال رزرو آمریکا، نمی‌توانند بدون دردسر و به راحتی از سیاست‌های پولی غیرمتعارف خارج شوند و در نهایت به نوعی به گسترش ترازنامه خود متعهد خواهند ماند.

او در ادامه، بیت‌کوین و طلا را پوشش‌های حیاتی در برابر بازگشت تورم معرفی کرد.

در بهار ۲۰۲۲ و در پی همه‌گیری بیماری کرونا که فجایع انسانی (مرگ‌ومیر) و اقتصادی (تعطیلی کسب‌وکارها، کاهش فعالیت‌های تولیدی و...) به بار آورد و بانک‌های مرکزی جهان را به چاپ پول واداشت، فدرال رزرو تلاشی طاقت‌فرسا را برای کوچک کردن ترازنامه‌اش آغاز کرد. ترازنامه فدرال رزرو نسبت به ماه‌های قبل از آغاز بحران کرونا نزدیک به ۹ تریلیون دلار بزرگتر شده بود. بر این اساس، فدرال رزرو سیاست انقباض پولی را در پیش گرفت. سیاست انقباض پولی به این معناست که فدرال رزرو نقدینگی را از سیستم مالی خارج می‌کند و بار بدهی‌های جدید را به دوش بخش خصوصی می‌اندازد.

علاوه بر کاهش ترازنامه، فدرال رزرو هم‌زمان نرخ‌های بهره را نیز به شدت افزایش داده است. این اقدام که با هدف کنترل تورم افسارگسیخته انجام شده، پیامدهای منفی به دنبال دارد. تحلیلگران می‌گویند، این اقدام می‌تواند به فاجعه‌ای تبدیل شود که از آن با عنوان «مارپیچ مرگبار» یاد می‌شود و ممکن است به سقوط دلار و افزایش قیمت بیت‌کوین منجر شود.

کریستوفر وود گفت: در مواجهه با رکود اقتصادی به دلیل افزایش مداوم نرخ‌های بهره و تعلل در توقف این سیاست، ممکن بود فدرال رزرو مجبور شود برنامه محتاطانه‌ای را در پیش بگیرد. چنین شکستی در خروج از سیاست‌های غیرمتعارف به روش مسالمت‌آمیز و بی‌خطر احتمالا به فروپاشی دلار آمریکا منجر شود که این به نفع دارندگان طلا و بیت‌کوین خواهد بود.

در همین حال، بیت‌کوین (و تا حدی رمزارزهای بزرگ دیگر همچون ارتیوم و ریپل) به لطف برنامه‌های شرکت بلک‌راک (بزرگترین شرکت مدیریت دارایی جهان) به شدت مورد توجه سازمان‌ها و نهادها قرار گرفته‌اند. وود در این باره گفت: در حال حاضر بیت‌کوین به یک دارایی قابل سرمایه‌گذاری برای موسسات تبدیل شده و نشان‌دهنده یک ذخیره ارزش جایگزین برای طلا به شمار می‌رود.

در ماه ژوئن، بلک‌راک موجب شگفتی وال استریت و هجوم سرمایه‌گذاران به بازار بیت‌کوین و کریپتوکارنسی شد. در این زمان، لاری فینک مدیرعامل افسانه‌ای بلک‌راک پس از سال‌ها بی‌میلی و تردید نسبت به بازار کریپتوکارنسی، به یکباره از ارزندگی بیت‌کوین به عنوان یک دارایی امن قابل سرمایه‌گذاری خبر داد.

با توجه به آنچه گفته شد، این احتمال وجود دارد که تا پایان سال ۲۰۲۳ روند صعودی رمزارزها آغاز شود، مگر آنکه فدرال رزرو در سیاست‌های خود درباره چاپ پول تجدیدنظر کند.

کد خبر 480736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =