حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان معتقداست به زعم بنده تحول دیجیتال در صنعت کارگزاری فقط معطوف به راهاندازی یک سامانه معاملات برخط اختصاصی نیست و جای نئوبروکر در بازار سرمایه خالی است. صنعت کارگزاری صرفاً در ارائه پلتفرمهای معاملاتی نباید خلاصه شود و یک نئوبروکر باید تمام خدمات قابل ارائه به سرمایه گذاران را به صورت یکپارچه و در ۲۴ ساعت شبانه روز ارائه کند. کارگزاری بانک سامان در تلاش است با تحول دیجیتال، ساختار لازم برای ایجاد یک نئوبروکر را مهیا کرده و تا کنون به دستاوردهای موفقی نیز رسیده است.به جز معاملات آنلاین، نوآوری در حوزه فینتکها برای ارائه خدمات نوین دیجیتالی از سوی صنعت کارگزاری تا حد زیادی مغفول مانده است. وی ریشه عقب ماندن را در موانع مقرراتی، دشواری در تیم سازیهای فناوری اطلاعات و محدودیتهای مالی در این صنعت میداند.
در یک نئوبروکر، هر شهروند باید به راحتی تمام خدمات سرمایهگذاری و امور مالی و بانکی را دریافت کند
به عقیده مدیرعامل کارگزاری بانک سامان، خدمات یک نئوبانک در دل یک نئوبروکر نهفته است. یک نئوبروکر، درگاهی ویژه برای ارائه خدمات بانکی و خدمات نوآورانه صنعت کارگزاری است و این نیز در کنار خدمات رایج سامانههای معاملاتی است؛ اینکه یک شهروند بتواند با منابع بانکی خود به سادگی سرمایهگذاری کند، در هر زمان و هر مکانی بتواند به منابع مالی حاصل از سهام و وجوه خود نزد کارگزاری دسترسی داشته باشد، مزیت بزرگی است که در یک درگاه یکپارچه و واحد یا همان نئوبروکر، قابل ارائه است.
حمیدرضا مهرآور در خصوص اینکه چه خدماتی در یک نئوبروکر قابل ارائه است توضیح داد: این مقوله نیاز به فکر و نوآوری دارد. مشتری همواره چالشهایی دارد. اینکه بتواند به سرعت واریز وجه نماید، بتواند به سهولت خرید و فروش سهام انجام دهد یا وجوه متعلق به خود نزد کارگزار را بتواند به سرعت برداشت کند و این حس را داشته باشد که این مبالغ همواره در دسترس اوست، بسیار نکته مهمی است. گاهی یک فرد برای یک سرمایه گذاری ساده با چالشهای پیچیده ای مواجه است که باید همانند یک معامله گر بورس دانش داشته باشد. این مسائل از جمله مواردی است که میتوان برای هر کدام یک برنامه عملیاتی طراحی کرد.
کارگزاری بانک سامان به یک نئوبروکر بدل خواهد شد
مهرآور در ادامه افزود: میتوانم با افتخار اعلام کنم که با وجود سختیها و محدودیتهای موجود، نئوبروکر سامان توانسته گام اول را در راستای ارائه خدمات به صورت کاملا دیجیتال بردارد. در نئوبروکر سامان خدمات پذیرش به صورت تماما دیجیتالی و و تنها با چند کلیک انجام میشود.
مهرآور خاطر نشان کرد، مشتریان نئوبروکر سامان در هر ساعتی از شبانه روز و حتی روزهای تعطیل میتوانند، مانده حساب قابل برداشت خود را با یک کلیک، به هر حساب بانکی دلخواه خود منتقل کنند. این برداشت آنی وجه، محدود به هیچ کارت بانکی خاصی نیست. همچنین وی افزود: برداشت آنی وجه در نئوبروکر سامان برای دارندگان کارت بانک سامان یا بلوبانک، تا دو برابر سقف برداشت برای سایر بانکهاست.
برای اولین بار در بازار سرمایه، برداشت وجه آنی، حتی برای مشتریان اعتباری
حمیدرضا مهرآور در ادامه به جدیدترین خدمت نئوبروکر سامان اشاره کرد: با وجود اینکه بیش از سه سال از رفع ممنوعیت مقرراتی پرداخت وجه به مشتریان اعتباری گذشته، اما هنوز هیچ خدمت الکترونیکی برای پرداخت وجه به مشتریان اعتباری در بازار سرمایه وجود ندارد. هم اکنون در نئوبروکر سامان، به طور ویژه برداشت آنی وجه برای مشتریان اعتباری فراهم شده است. مشتریان اعتباری برای برداشت وجه همیشه ناچار به تسویه بدهی خود بودند که با نئوبروکر سامان این چالش مشتریان اعتباری برای اولین بار در بازار سرمایه مرتفع شد.
باشگاه مشتریان در نئوبروکر سامان با خدماتی متمایز
حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به باشگاه مشتریان در خدمات نئوبروکر سامان اضافه کرد: اینکه یک مشتری بر اساس فعالیتهای خود، مشمول مکانیزمهای تشویقی شود موضوعی جذاب است. اما باشگاه مشتریان در نئوبروکر سامان علاوه بر این خدمات، امکان تبدیل امتیاز به وجه نقد به کارت بانکی با یک کلیک را فراهم نموده است. به عبارت دیگر با معامله در کارگزاری بانک سامان، هر شب، وجه نقد در کیف پول باشگاه شما شارژ میشود.
چالشهای طراحی و اجرای یک نئوبروکر
در نئوبروکر سامان بدون محدودیت زمان و مکان هر خدمتی که ارائه میشود به صورت دیجیتالی خواهد بود. این ویژگیها، محدودیتها، چالشها و دشواریهای زیادی را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، فرآیندهای موجود در یک شرکت یا صنعت که سالیان متمادی جاری بوده است، باید دستخوش تغییر قرار گیرد.
تغییر رویهها و تغییر در فرهنگ سازمانی و رویکردها، کار بسیار دشواری است که صرف داشتن یک نرمافزار به تنهایی، با موفقیت به سرانجام نمیرسد. آنهایی که تجربه مدیریت دارند به خوبی درک میکنند که استرتژیستهای قوی هم در تغییر فرهنگ و رویههای سنتی و ریشهدار در یک ساختار و سازمان با چالشهای جدی مواجه هستند.
نئوبروکر سامان، بورس و بانک و بیمه، یکجا و یکپارچه
در پایان حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به اهداف خود گفت: در تلاش هستیم با نوآوریها از یک سو و تجمیع خدمات گروه مالی سامان و ایجاد خدمات ارزش افزوده از سوی دیگر، همه خدمات و نیازهای مالی و سرمایهگذاری شهروندان را در یک درگاه یکپارچه ارائه کنیم. میدانیم مسیری دشوار و سخت در پیش روست اما نگاهی به نتیجه، چالشها را ساده تر میکند و امیدوارم که با تلاش بیوقفه همکارانم در کارگزاری بانک سامان، با سرعت بیشتری بتوانیم در این مسیر گام برداریم.
نظر شما