بزرگترین رویداد مالی ایران آغاز شد

دهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک، بیمه، خصوصی‌سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور (کیش اینوکس ۲۰۲۳) امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش کار خود را آغاز کرد.

به گزارش صدای بورس، این رویداد مالی که با مشارکت و حمایت گسترده نهادهای دولتی و فعالان بخش خصوصی برگزار می‌شود، فضایی برای حضور و تبادل نظر نخبگان مالی و اقتصادی، شناسایی ظرفیت‌ها و شرایط کلان اقتصاد کشور فراهم آورده و به دلیل گستردگی محتوایی، مورد توجه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان نهادهای دولتی قرار دارد.

یکی از ویژگی‌های این دوره نمایشگاه، حضور نمایندگان خارجی به دلیل گسترش تعاملات بین‌المللی کشور است. به گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه، امسال به دلیل عضویت ایران در گروه بریکس، این نمایشگاه از اهمیت دوچندان برخوردار است تا جایی که رحیم سرهنگی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفته بود: کشورهای ترکیه، روسیه و سفرای بریکس در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و این فرصت بسیار مغتنمی برای کشور است. بر این اساس، یک پاویون خاص برای شرکت‌های دانش بنیان صنعت مالی در نظر گرفته‌ایم که با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری این اقدام را انجام داده‌ایم. وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد کیش در چهار حوزه و چهار صنعت تمرکز کرده‌، تاکید کرده بود: ابتدا صنعت گردشگری، دوم صنعت ارتباطات، سوم حوزه مهندسی صنعت پتروشیمی و چهارم نیز صنعت مالی است که یکی از اهداف اصلی سازمان منطقه آزاد کیش است.

آریا حمیدیان، برگزارکننده رویداد کیش اینوکس ۲۰۲۳ نیز در این باره گفت: تلاش شده نمایشگاه امسال با گستردگی و عمق بیشتری در هر دو بخش نمایشگاهی و محتوایی برگزار شود. اکیش اینوکس در تلاش است تا به یک رویداد آینده‌نگر و تحلیلگر و به بیان دیگر، داووس منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

لازم به یادآوری است، بر اساس اعلام مسئولان برگزاری کیش اینوکس، در روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان حدود ۳۰ نشست تخصصی در حوزه‌های مختلف بازار سهام، بازار ارز، بانکداری، بیمه، مسکن، تجارت آزاد و مناطق آزاد تجاری، سرمایه‌گذاری، روش‌های نوین تامین مالی، انتشار اوراق بدهی، خصوصی‌سازی و... در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار خواهد شد.

در مراسم افتتاحیه دهمین دوره نمایشگاه کیش اینوکس، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ،دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با جرایم پولشویی، رییس سازمان خصوصی سازی ، رییس بیمه مرکزی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و استاندار هرمزگان و دبیر شورایعالی مناطق آزاد به ایراد سخنرانی پرداخت.

رحیم سرهنگی مدیرعامل منطقه آزاد کیش در آیین افتتاحیه کیش اینوکس گفت:آنچه ما انتطار داریم در این دوره اتفاق بیفتد، جمع شدن فعالان بازار سرمایه برای توسعه و خدمات جدید در حوزه مالی است

وی ادامه داد:ما اعتقاد داریم که همه آنچه که منطقه آزاد کیش را تبدیل به منطقه اقتصادی در غرب آسیا کند در این دوره فراهم است.

سرهنگی اظهارداشت:دهمین نمایشگاه کیش‌اینوکس با سایر سال‌ها متفاوت است. دهمین سال یعنی نسبت به سال‌های گذشته بلوغ کافی را داشته است و برنامه پرباری دارد.

حسین عبده تبریزی کارشناس ارشد بازار سرمایه در دهمین دوره همایش بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی با بیان اینکه هدف اصلی در این نشست ها روشن کردن فعالیت های نهاد های مالی است، گفت:نهاد های مالی ستون فقرات اقتصاد کشور هستند و هدف اصلی برگزاری نشست ها، بررسی نقش نهاد های مالی جهت مدیریت ریسک و عملکرد آنهاست.

خانی دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با پولشویی در دهمین رویداد کیش اینوکس با تاکید براینکه اقتصاد شناسنامه دار در اسناد و برنامه های این مرکز مورد نظر است گفت:ظرفیت های برای اقتصاد شناسنامه دار در حال فعال شدن است و اقتصاد شناسنامه دار به عدالت مالیاتی و مالی منجر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قوانین مختلف مبارزه با پولشویی از زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است، افزود:اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، نظارتی و سلامت مالی ، تشکیل و برخی اعضای آن از سوی مدیر عامل منطقه آزاد کیش مشخص شدند.

خانی اظهارداشت:منشور مبارزه با فساد سازمان منطقه آزاد کیش در ۵ صفحه مشتمل بر ۲۰ بند تدوین و در هریک از بندها راهکارها و دستورالعمل های اجرایی برای پیشگیری از فساد ارائه شده است.

مالک رحمتی، رئیس سازمان خصوصی سازی در آیین افتتاحیه کیش اینوکس با باین اینکه این نمایشگاه برای چه است؟مگر یک اقتصاد چند بعد دارد؟ جز بانک، سرمایه گذاری ، خصوصی سازی ؟ گفت:آنچه باید برای همه ما در اولین قرار بگیرد این است که در کشور باید رشدی اتفاق افتد و رفاه اجتماعی ره دهد که اگر اتفاق نیافتد ، نمی توان گفت در مسیر رشد است.

وی ادامه داد:پس از این نمایشگاه شاهد سرمایه گذاری های بزرگ در مناطق آزاد از جمله کیش خواهیم بود که امیدواریم که بتوانیم سرمایه گذاری های خارجی را جذب کنیم.

رحمتی افزود:تورم موجب شده برای مهار تورن نقدینگی را کنترل کنیم، برای سرمایه گذاری و کنترل نقدینگی از طریق بازار سرمایه امکان پذیر نیست، بانک ها بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و متوسط را تامین مالی نمی کنند.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه بازار سرمایه باید در تامین منابع نقش بیشتری داشته باشد ، اظهارداشت:آنچه که بیش از همه به آن نیاز داریم اعتماد مردم به بازیگران اقتصاد از دولت تا بخش خصوصی است، چطور می توانیم اعتماد سرمایه گذار را جلب کنیم؟ تنها راه شفافیت و حضور در بازار سرمایه است.

به گفته وی نگاه های سینوسی برای بازار سرمایه خطر ناک است و در این دولت تلاش میکنیم نگاه راهبردی همراه با ثبات داشته باشم.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهاداررویداد کیش اینوکس با اشاره به اینکه سهم بازار سرمایه در بخش واقعی اقتصاد از ۱۴ درصد در سال ۹۵ به ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری، ۳۰۰ همت انتشار اوراق و افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را داشتیم. انتظار داریم این عدد تا پایان سال جاری به ۸۰۰ همت افزایش یابد.

وی ادامه داد:این اعداد نشان می‌دهد، بازار می‌تواند با اقداماتی که صورت گرفته سهم خود در تامین مالی را افزایش دهد.

عشقی افزود: در سازمان بورس، برنامه‌ریزی بلندمدتی بر محور تأمین مالی در حال انجام است. در خصوص تشکیل سرمایه نیز ۹ محور راهبردی و ۲۱ برنامه جامع درنظر گرفته شده که در شورای عالی بورس هم تأیید شده است. ارتقا حاکمیت شرکتی و ارتقا ابزارها و نهادهای مالی از محورهای این برنامه‌ریزی بلندمدت است.

رییس سازما بورس و ارواق بهادار در ادامه افزود: ۲۰۰ مجوز نهاد مالی در سال جاری اعطا شد همچنین تعداد شرکت های پذیرفته شده در بورس به ۸۰۰ شرکت رسیده است.

عشقی با اشاره به اینکه تعداد نهادهای مالی به بیش از هزار رسیده است، گفت:یکی از مهمترین عوامل رونق بازار سرمایه بحث پیش بینی پذیر بودن اقتصاد است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از رونمایی سامانه میراث اشاره کرد و افزود: با همکاری سپرده‌گذاری مرکزی و ثبت احوال و به کمک کارگزاری‌ها، بدون دریافت هیچ گونه کارمزدی، نقل و انتقال متوفیان سهام عدالت از فردا آغاز می‌شود. یکی از وراث باید به یکی از شعب کارگزاری‌ها مراجعه کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخشی از سخنان خود در افتتاحیه نمایشگاه کیش اینوکس با بیان اینکه انتقال سهام عدالت با سامانه «میراث» رایگان صورت می‌گیرد،گفت: سهام عدالت یک جمعیت ۵۰ میلیون نفری را پوشش داده است، عده ای در این ۱۷ سال فوت کرده اند.

وی ادامه داد: تلاش همکاران ما در شرکت سپرده گذاری مرکزی این بود که انتقال سهام صورت بگیرد و حالا بدون دریافت هیچگونه کارمزدی به صورت الکترونیکی این سهام به ورات منتقل خواهد شد و فقط لازم است یکی از وراث به یکی از کارگزاری ها مراجعه کند.

مشایخ نماینده معاونت علمی ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در دهمین رویداد کیش اینوکس با بیان اینکه روش های مختلفی برای جذب و تامین سرمایه شرکت های دانش بنیان وجود دارد گفت:شرکت های دانش بنیان در سال گذشته ۸۷۰ میلیون دلار ارز آوری کرده اند و به ۸۷ کشور صادرات داشته اند.

وی ادامه داد:این شرکت ها ۴۵۰ همت گردش مالی داشته اند. تعداد ۹۲۶۴ شرکت دانش بنیان در زیست بوم علمی و فناوری به ثبت رسیده است

حسین هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه این رویدادگفت:آیین نامه ای را به جامعه مالی کشور ارایه دادیم که بیمه را وارد عرصه بورس وبانک‌کنیم.

وی افزود: طرح محیط آزمون آوری سندباکس ، راه اندازی پژوهش محصولات دانش بنیاد، بیمه اعتباری ، بیمه تولید کنندگان محصولات دانش بنیان در دستور کار است.

هاشمی با بیان اینکه با روسیه تعاملات بیمه ای برقرار کرده ایم، اظهارداشت:آمادگی کامل داریم در بیمه مرکزی به ۳۸ شرکت بیمه ای فعال کشور کمک کنیم تا هم بال تامین مالی و هم اطمینان بخشی بازار بخشی بازار سهام و بانک باشند.

حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری در دهمین رویداد کیش گفت:۹۴منطقه آزاد تجاری مصوب شده که ۴۸ منطقه آن فعال است

وی با بیان اینکه سالانه ۱۸ میلیون دلار صادرات غیر نفتی این مناطق است، افزود:درعلم اقتصاد ۲۴۳مدل سرمایه‌گذاری وجود دارد که می تواند اولویت بندی در برنامه ریزی ها واقع شود.

کد خبر 482152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =