اموال و دارایی‌های دولت احصا،‌ شناسایی و سنددار می‌شود

خزانه‌دار کل کشور امروز در همایش روز حسابدار با تأکید بر اینکه هیچ دستگاهی بدون سند نمی‌تواند ادعای طلب از دولت کند، گفت: در بسیاری از سال‌ها نمی‌دانستیم میزان دارایی‌ها و اموال دولت چقدر است، اما اکنون با روش حسابداری می‌توانیم میزان اموال و دارایی‌ها را احصا، شناسایی و سنددار کنیم.

به گزارش صدای بورس ، رحمت الله اکرمی، اظهار داشت: من بارها پیشنهاد کرده‌ام دولت‌ها که بر سر کار می‌آیند باید ترازنامه دارایی‌ها و بدهی‌ها را تحویل بگیرند و موقع رفتن هم با ترازنامه، میزان دارایی و بدهی را اعلام کنند و میزان بدهی دولت‌ها به‌طور روشن بیان شود.

خزانه دار کل کشور گفت: تا قبل از سال ۹۴ هر کس می‌توانست با هر دلیل و مستندی ادعا کند از دولت طلبکار است، اما امروز هیچ نهادی بدون طی کردن فرایند موضوع نمی‌تواند ادعای طلبکاری از دولت داشته باشد.

وی گفت: هر سه ماه یکبار گزارش‌های صورت‌های مالی دولت‌ها، میزان طلب و بدهی اعلام می‌شود.

اکرمی این را هم گفت: در بسیاری از سال‌ها نمی‌دانستیم میزان دارایی‌ها و اموال دولت چقدر است، اما اکنون با روش حسابداری می‌توانیم میزان اموال و دارایی‌ها را احصا و شناسایی و سنددار کنیم.

خزانه‌دار کل کشور اظهار داشت: از زمانی که در سال ۸۷ به خزانه‌داری کشور رفتم ۱۱۰ جلد کتاب از صورت‌حساب‌های عملکرد دولت و دستگاه‌ها وجود داشت، اما اکنون همه آنها به یک لوح فشرده هوشمند تبدیل شده و هر سال ویژگی‌های این لوح فشرده عملکرد بیشتر می‌شود.

اکرمی چالش بعدی نظام حسابرسی را چابک نبودن حرفه حسابرسی اعلام کرد و گفت: اگر در این حساب به روز نشویم با هر ضربه و تغییری دچار آسیب می‌شویم.

وی همچنین نرخ شکنی در جامعه حسابداری را از مشکلات این حرفه اعلام کرد و گفت: استفاده از فناوری اطلاعات دیگر یک اختیار نیست، بلکه یک الزام است که باید بر مبنای فناوری اطلاعات، حرفه حسابداری را به روز کنیم.

خزانه‌دار کل کشور اظهار داشت: اختلاس‌هایی که صورت می‌گیرد شناسایی این اختلاس‌ها در ذات حرفه حسابداری نیست، اما توضیحاتی که از جانب حسابرسان و حسابداران در صورت‌های مالی داده می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در دستگاه‌ها باشد.

منبع: فارس

کد خبر 484416

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۳

    گزارش‌های رسمی از بازار مسکن و تورم نشان‌دهنده آن است که متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود ۷۵ میلیون تومان رسیده و این در حالی‌ست که همین حالا نیز مردم بیش از ۶۰ درصد درآمد خود را صرف هزینه‌های مربوط به مسکن می‌کنند. اما واکنش مردم به گرانی‌ها چه بوده و آیا روند صعودی قیمت سال بعد ادامه خواهد یافت؟

  • تهاتر ملک با معدن طلا!

    بازار خرید و فروش خانه‌های لاکچری در تهران؛

    تهاتر ملک با معدن طلا!

    بررسی شرایط خرید و فروش پنت‌هاوس‌های چند صد میلیاردی در مناطق شمالی شهر تهران نشان می‌دهد شرایط عجیب و غریبی در بازار مسکن حاکم است؛ از خرید خانه با طلا به جای پول گرفته تا تهاتر ملک با معدن طلا!

  • قیمت مسکن در تهران دیگر قدرت رشد ندارد

    قیمت مسکن در تهران دیگر قدرت رشد ندارد

    نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران گفت: قیمت مسکن در تهران به‌قدری رشد داشته است که بیشتراز این قدرت افزایش نخواهد داشت.

  • فرمول جدید پرداخت یارانه‌ها اعلام شد

    فرمول جدید پرداخت یارانه‌ها اعلام شد

    مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دریافت اطلاعات تکمیلی مردم نظیر داده‌های ثبتی ملک را موجب دهک بندی عادلانه‌تر و ارائه خدماتی مطلوب دانست.

  • کدام موسسه مالی دیگر منحل می شود؟

    کدام موسسه مالی دیگر منحل می شود؟

    عضو شورای پول و اعتبار گفت: انحلال و ادغام دو موسسه توسعه و نور از گذشته مطرح بود و تصمیم جدیدی نبودند. اقدامات این انتقال از گذشته انجام شده بود و در هفته گذشته اقدام نهایی انجام شد. البته موضوع موسسه توسعه انتقال و ادغام نیست و این موسسه منحل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =