کام تلخ قندی‌ها با نرخ‌های دستوری

بیشترین مقدار فروش مربوط به قند چارمحال و کمترین مقدار فروش مربوط به قند مرودشت است. باید توجه داشت قیمت ها در این صنعت تابعی از عرضه و تقاضای بازار نیست و متاسفانه قیمت ها دستوری تعیین می‌شود.

به گزارش «صدای بورس»، علی حیدری کارشناس بازار سرمایه؛ صنعت قند و شکر؛ یکی از صنایع استراتژیک در کشور است که همواره مورد توجه و حمایت دولت‌ها بوده است و ارتباط زیادی با حلقه‌های پیشین و پسین در زنجیره تولید دارد. در سراسر جهان باتوجه به شرایط آب و هوایی و امکانات طبیعی از دو محصول چغندر قند و نیشکر، شکر بدست می‌آید.

مهمترین شرکت‌های شکر در جهان عبارتند از کشورهای بزریل، هند، چین، تایلند و آمریکا که از این میان کشورهای برزیل و هند حدود ۴۰درصد شکر جهان را تولید می‌کنند.

شرکت‌های صنعت قند و شکر در کشور:

در کشور ایران ۳۵ کارخانه شکر چغندری وجود دارد و ماده اولیه آنها چغندر قند می‌باشد و ظرفیت تولید آنها ۶۰تا۷۰هزار تن در شبانه روز است. متوسط سطح زیرکشت چغندر از اواسط دهه ۸۰ تاکنون حدود ۷۵هزار هکتار و راندمان در این بازه تقریباً ۴۰تن بر هکتار بوده است.

باتوجه به شرایط مطلوب آب و هوایی در کشور، کشت به دو صورت بهاره (اوایل بهار تا پایان اردیبهشت) و پاییزه (اواخر شهریور تا اوایل آذر) صورت می‌گیرد.

نرخ‌گذاری در صنعت قند و شکر:

باتوجه به اینکه چغندر قند به عنوان ماده اولیه شکر می‌باشد، قیمت‌گذاری آن از اهمیت بالایی برخوردار است و تعیین قیمت چغندر قند توسط شورای تخصصی قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد و تابعی از عرضه و تقاضای بازار نیست. از نظر تاریخی نرخ چغندر قند معمولاً معادل ۲۵درصد قیمت گندم لحاظ می‌شود.

شرکت‌های مورد بررسی:

در این مطلب به بررسی شرکت‌های کارخانجات قند قزوین (قزوین)، فرآورده‌های غذایی و قند چارمحال (قچار)، شرکت قند مرودشت (قمرو) و شرکت شهد (قشهد) در دو جدول مورد بررسی قرار می‌گیرند.

باتوجه به جدول بالا، بیشترین مقدار فروش مربوط به قند چارمحال و کمترین مقدار فروش مربوط به قند مرودشت است. همانطور که گفته شد، نرخ فروش در این صنعت دستوری است که برای سال ۱۴۰۲ نرخ ۲۵.۵میلیون درنظر گرفته شد. تقریباً ۹۰درصد بهای تمام شده شرکت‌ها را مواد مستقیم مصرفی و ۹درصد آن را سربار تشکیل می‌دهد و سهم دستمزد در این شرکت‌ها ناچیز و برابر با ۱تا۲ درصد بهای تمام شده است.

کام تلخ قندی‌ها با نرخ‌های دستوری

مقایسه بنیادی شرکت‌ها

نتایج تحلیل در بین شرکت‌های گفته‌شده نشان می‌دهد که بیشترین حاشیه سود ناخالص مربوط به قند مرودشت و کمترین P/E fw مربوط به شرکت‌های قزوین و قشهد می‌باشد و از نظر بنیادی این دو شرکت وضعیت بهتری در سال مالی آینده خواهند داشت.

کام تلخ قندی‌ها با نرخ‌های دستوری

کد خبر 484925

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =