بریکس؛ مقابله جدی و سیستماتیک با تحریم‌های غرب

بریکس ابزار مهمی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و حل مشکلات کشورهایی است که سال‌ها تحت ظلم غرب نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های مهم اقتصادی خود چه در توسعه داخلی و چه در مبادلات خارجی استفاده کنند؛ به همین دلیل بریکس می‌تواند افق‌های روشنی را ایجاد کند.

به گزارش صدای بورس،سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در یادداشتی به اهمیت عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در بریکس پرداخت.

مهمترین ظرفیت‌ گروه بریکس مقابله جدی، مستمر، هوشمند و سیستماتیک با تحریم‌های غرب در حوزه‌های مختلف از جمله موضوعات پولی و مالی است. غرب در چندین دهه اخیر با سیطره جدی بر منابع مالی جهان تلاش کرده است بیشترین سهم را از تحریم علیه کشورهای مخالف سیاست‌های غرب، برای خود داشته باشد و بتواند کنترل کشورها را از این طریق به‌دست بگیرد به همین دلیل بریکس ابزار مهمی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و حل مشکلات کشورهایی است که سال‌ها تحت ظلم غرب نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های مهم اقتصادی خود چه در توسعه داخلی و چه در مبادلات خارجی استفاده کنند؛ به همین دلیل بریکس می‌تواند افق‌های روشنی را ایجاد کند.

وزارت اقتصاد به‌عنوان مهمترین نهاد اقتصادی که نقش تنظیم‌گر، سیاستگذار و هماهنگ کننده دو رکن مهم اقتصادی کشور یعنی بانک و بازار را برعهده دارد، تلاش کرده است ظرفیت‌های اقتصادی بریکس را در مسیر رونق و شکوفایی اقتصاد کشور فعال کند. مهمترین اهداف این وزارتخانه در مسیر استفاده از فرصت‌های بریکس را می‌توان در این فرصت‌ها تعریف و تبیین کرد:

  1. جذب تسهیلات برای پروژه‌های توسعه صنعتی و انرژی در ایران در قالب «بانک توسعه نوین» که با حضور تمامی وزرای اقتصاد کشورهای عضو برگزار می‌شود (متناظر بانک جهانی)
  2. استفاده از ظرفیت تسهیل تبادلات بانکی و گسترش مبادلات پولی با هدف پشتیبانی از تجارت
  3. افزایش ارزش پول ملی در مبادلات اقتصادی بین کشورهای عضو و کاهش نقش دلار به عنوان بازیگردان اقتصاد جهانی
  4. ایجاد بازارهای مشترک و میدان‌های جدی تجارت برای بازرگانان ایرانی که سال‌ها به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌اند نقش ممتاز خود را در ارائه کالای باکیفیت ایرانی به بازارهای جهانی ایفا کنند.
  5. برندسازی برای کالا و خدمات ایرانی که تا پیش از این امکان بروز و ظهور جدی در سبد خرید مردم دیگر کشورها را نداشته است.

در این مسیر نقس دیپلماسی پارلمانی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی چه در بعد تسهیل‌گری بین نهادهای مدنی و رسمی و چه در رفع موانع قانونی بسیار مهم و اثرگذار است. چنانکه سفر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و هیأت پارلمانی همراه با استقبال رؤسا و نمایندگان پارلمان‌های کشورهای عضو مواجه شد و این چشم‌انداز امیدوارانه را ایجاد کرد که اقتصاد به‌عنوان مهمترین موتور پیشران تعاملات بریکس، بتواند اقتصاد را همانند سیاست از یک جانبه‌گرایی خارج کند.

منبع:پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

کد خبر 486871

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • گروه بریکس چقدر سرمایه دارد؟

    گروه بریکس چقدر سرمایه دارد؟

    بر اساس گزارش منتشرشده، کشورهای بریکس ۴۵ تریلیون دلار ثروت قابل سرمایه‌گذاری دارند.

  • وزارت اقتصاد: اتفاقات سال ۹۹ بورس تکرار نمی‌شود

    وزارت اقتصاد: اتفاقات سال ۹۹ بورس تکرار نمی‌شود

    وزارت اقتصاد تأکید کرد: دولت بر اساس قولی که به فعالان این بخش داده هرگز اجازه تکرار اتفاقات سال ۹۹ را در بورس نخواهد داد و آنچه در بازار بورس در حال اتفاق است، بخشی از ذات این نهاد بوده و دلیل بر شکست برنامه های دولت برای رونق تالار شیشه ای نیست.

  • صدور ۱۳۴۸۳ گواهی تمکن مالی در سال ۱۴۰۲

    صدور ۱۳۴۸۳ گواهی تمکن مالی در سال ۱۴۰۲

    شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان هفته ابتدایی دی ماه ۱۴۰۲ تعداد ۱۳۴۸۳ گواهی‌ تمکن مالی صادر شده که از این تعداد ۹۳۳۶ گواهی به صورت الکترونیک بوده است.

  • افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها

    افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها

    مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تشریح روش‌های افزایش سرمایه، در این بخش به روش «افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها» پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =