ویژگی‌های خاص کرادفاندینگ‌ها برای سرمایه‌گذاران

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که تامین مالی از طریق بازار ثانویه و امکان نقد کردن سرمایه‌گذاری‌ها قبل از موعد، کرادفاندینگ‌ها را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر کرده، ویژگی‌های خاص تامین مالی جمعی از طریق این ابزار مالی را تشریح کرد.

به گزارش صدای بورس،حسن کاظم‌زاده درخصوص تامین مالی جمعی «کرادفاندینگ» بیان کرد: سه گروه از سرمایه‌پذیران می‌توانند از طریق کرادفاندینگ یا سکوهای تامین مالی جمعی، اقدام به جذب نقدینگی کنند. گروه اول، شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌هایی هستند که بر اساس تکنولوژی نوین یا روش جدید کسب و کار، در بازار حضور پیدا می‌کنند. با این روش، هم این شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه تامین مالی می‌کنند و هم سرمایه‌گذاران در سهام این شرکت‌ها شریک خواهند شد. تمامی سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوین و شرکت‌های نوپا باشند، می‌توانند از طریق کرادفاندینگ‌ها سهامدار این شرکت‌ها شوند.

تامین سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: گروه دوم، شرکت‌هایی هستند که برای مصارف عمدتا کوتاه‌مدت و میان‌مدت (تامین سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه و...) نیاز به تامین مالی دارند و کاری را به مشارکت می‌گذارند. این روش مشابه ایجاد بدهی است و سرمایه‌گذاران هم در منافع فعالیت یا عملیاتی که به مشارکت گذاشته شده، سهیم خواهند بود. اشخاصی که تمایل دارند در یک فعالیت اقتصادی مشارکت داشته باشند و سود حاصل از فعالیت واقعی را کسب کنند (شبیه نوعی مشارکت مدنی) می‌توانند از این طریق سرمایه‌گذاری کنند و از منافع سرمایه‌گذاری‌شان برخوردار می‌شوند. با توجه به معافیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور ما و نیز رغبت بیشتر سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با سودی قابل تخمین، عمدتا سرمایه‌گذاران از گروه دوم استقبال می‌کنند.

وی افزود: گروه سوم، اشخاصی هستند که نیاز به تامین مالی برای اجرای یک طرح کوتاه‌مدت مثل برگزاری یک نمایشگاه و... دارند و سرمایه‌گذاران با نیت اقتصادی و غیرانتفاعی در این طرح مشارکت می‌کنند. این روش، شبیه Donation(کمک مالی خیریه) است که می‌تواند همراه با سود نیز باشد یا صرفاً سرمایه‌گذاران در منافع معنوی اجرای این طرح سهیم باشند. گروه سوم، دامنه سرمایه‌گذاران محدودتری دارند و سرمایه‌گذاران در این گروه، باید علاوه بر منابع مالی علاقه به حوزه معنوی یا هنری نیز داشته باشند تا بتوانند در طرح‌های کوتاه مدت مشارکت کنند.

گسترش سکوهای تامین مالی جمعی

کاظم‌زاده که موافق توسعه این ابزار و گسترش سکوهای تامین مالی جمعی به منظور کمک به تامین مالی شرکت‌ها است، توضیح داد: این روش، هم به تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی کمک می‌کند و هم فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری پیش روی اقشار مختلف مردم می‌گذارد.همچنین، با توسعه پلتفرم‌ها هم می‌توان تامین مالی از این طریق را افزایش داد و هم دامنه تامین مالی از طریق این ابزار را بزرگتر کرد. علاوه براین، تامین مالی از طریق بازار ثانویه و امکان نقد کردن سرمایه‌گذاری‌ها قبل از موعد نیز کرادفاندینگ‌ها را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر خواهد کرد.

منبع: سنا

کد خبر 488733

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =