نشست خبری بررسی چگونگی افزایش شاخص‌های کیفی شبکه در رگولاتوری

های‌وب نشست خبری بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای صبح امروز با حضور رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعدادی از مدیران عامل و مدیران ارشد اپراتورهای ارتباطی ثابت و همراه و خبرنگاران امروز صبح در محل ساختمان مرکزی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد.

پنج دی ماه بود که بعد از حدود ۶ سال بعد از تعهد اپراتورها به ارتقاء شاخص‌های کیفی شبکۀ خود، افزایش ۳۴ درصدی تعرفۀ اینترنت بین‌الملل اپراتورهای ثابت و سیار مورد تأیید نهایی گرفت و آن‌ها مجوز پیدا کردند مشروط به افزایش کیفیت خدمات خود این تغییرات قیمتی را اعمال کنند، بعد از اعلام این خبر پرسش‌های مختلفی در رسانه‌ها مطرح شد که لزوم این تغییر قیمت چه چیزی بوده است و آیا اساساً تحقق ارتقاء شاخص‌های مذکور به میزان اعلام شده امکان پذیر است؟ همین مسئله سبب شد که نشست خبری امروز با حضور رئیس و معاون رگولاتوری همچنین مدیران ارشد اپراتورها برگزار شود.

ایمان میری، مدیرعامل شرکت های‌وب در این نشست به بیان نقطه نظرات خود پرداخت، وی ضمن تأکید بر این که اپراتورهای ثابت حدود دو دهه است که امکان سرمایه‌گذاری جدی در صنعت را نداشته‌اند، خاطرنشان کرد: همین موضوع سبب شده است بخش غالب بار ترافیکی شبکۀ اینترنتی کشور روی اینترنت همراه باشد، اینکه دولت سیزدهم به توسعۀ اینترنت ثابت (فیبرنوری) توجه ویژه‌ای دارد، امر بسیار مطلوبی است که سال‌ها از آن غفلت شده بود.

وی تأکید کرد: صادقانه باید پذیرفت که اگر صنعت ارتباطات را درنیابیم وضعیت از حال حاضر بغرنج تر خواهد شد، در حال حاضر زیست بوم ارتباطات و فناوری اطلاعات علاوه بر مسائل مالی با چالش جدی ناتوانی نسبت به نگهداشت نیروی انسانی نیز روبرو است؛ چرا که منابع کافی برای این کار را در اختیار نداریم. البته ما بعد از تأیید تغییرات تعرفه‌ای با وزارت ارتباطات توافق کردیم که تمام منابع حاصل از افزایش تعرفه را به توسعۀ شبکه اختصاص دهیم.

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک هم در تکمیل صحبت‌های میری خاطرنشان کرد: ما طی پنج سال گذشته در کشور با افزایش ۱۶ برابری هزینۀ نیروی انسانی روبرو بودیم، تعرفه‌های برق اپراتورها حدود هشت برابر شده است، فعالان صنعت ارتباطات نیز همچنان در مراکز دادۀ خود با چالش برق تجاری روبرو هستند که مسئلۀ مهمی است.

این فعال زیست بوم اضافه کرد: وزارت ارتباطات با کاهش چهار درصدی تعرفۀ شرکت زیرساخت از اپراتورها حمایت کرده است از طرفی موافقت با افزایش ۳۴ درصدی تعرفه‌ها نیز اتفاق افتاد اما باید اذعان کرد که تغییر مورد اشاره حتی پاسخگوی تورم دو سال گذشته هم نیست اما ما به عنوان اپراتورهای فعال این صنعت پذیرفتیم که تمام منابع حاصل را برای توسعۀ شبکۀ خود به کارگیریم.

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل اپراتور ایرانسل در این نشست عنوان کرد: طی سال‌های گذشته استفاده مردم از اینترنت رشد چشم‌گیری داشته است، هرچند برنامه‌های توسعه‌ای اپراتورها تا حدی توانست پاسخگوی این نیازها باشد اما هرچه پیشرفت و درخواست مردم برای استفاده از اینترنت بیشتر، لزوم بازنگری در این برنامه‌های توسعه‌ای نیز مشهود تر شد.

وی افزود: البته وزارت ارتباطات تلاش کرد با تمام توان از اپراتورها در راستای توسعۀ شبکه حمایت کند اما باید اذعان کرد که بهبود شاخص‌های کیفی شبکه نیاز به سرمایه‌گذاری جدی‌تری داشت به خصوص با افزایش‌ جدی هزینه‌های اپراتورها طی سال‌های گذشته که شاهد آن بودیم به همین جهت برنامه‌هایی را ضمن هماهنگی وزارت ارتباطات در دست اجرا داریم.

حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) در تکمیل صحبت‌های عباسی آرند تأکید کرد: توسعه و ارتقاء کیفی شبکۀ اپراتورها ضرورتی اجتناب ناپذیر است، درست مانند همۀ صنایع دیگر عرصۀ ارتباطات هم نیاز به بروزرسانی مستمر دارد اگر خاطر شما باشد در سال‌های گذشته کشور در صنعت برق هم دچار مشکل مشابهی شد و عدم سرمایه‌گذاری مناسب سبب خاموشی‌های مکرر در شهرهای مختلف گردیده بود.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول خاطرنشان کرد: اپراتورها نیز در سال‌های گذشته به دلیل ثابت ماندن تعرفه توان سرمایه‌گذاری مناسب جهت توسعۀ شبکه نداشتند.در بحث تعرفه‌ها باید به این نکته هم توجه داشت که در حال حاضر ۹۰ درصد هزینۀ اپراتورها دلاری است اما درآمد اپراتور براساس ریال محقق می‌شود، موضوعی که سبب شده تا اپراتورها به عنوان شرکت خصوصی در پایان سال مالی خود توان تقسیم سود میان سهامداران را هم نداشته باشند. تغییرات تعرفه‌ای که اکنون اتفاق افتاده است را باید جبرانی بر عدم افزایش تعرفه‌ها طی سال‌های گذشته دانست.

حسین ملازاده، مدیرعامل اپراتور ارتباطی رایتل نیز در این نشست با اشاره به توقع سهامداران این شرکت‌ها به عنوان یک مجموعه خصوصی برای سودآوری از فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرد: این در حالی است که اکنون با وضعیت فعلی نرخ سود سالانه در حوزۀ ارتباطات پیش از پنج تا شش درصد نیست، نرخی که در هیچ صنعتی قابل قابول نیست.

این فعال حوزۀ ارتباطات در ادامه اضافه کرد: چنانچه ما به طور منطقی و فارغ از هیجان به مسئله نگاه کنیم، خواهیم پذیرفت که طی سال‌های گذشته تقریباً حوزه‌‎ای وجود نداشته است که تغییرات قیمتی در آن اتفاق نیافتاده باشد اما نرخ اینترنت ثابت و همراه در طول چند سال تغییری نداشت.

رضا خلیلی، معاون شرکت مخابرات ایران در ادامۀ نشست خبری «بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای» با تأکید بر اینکه افزایش و تغییر ۳۴ درصدی تعرفه‌ها برای رفع چالش‌های صنعت کافی نیست اما به ارتقای فناوری کمک می‌کند، عنوان کرد: در حال حاضر ۳۰ میلیون تلفن و تقریبا ۴۰ میلیون زوج در شبکه حضور دارند که بحث نگهداری و نوسازی را برای شرکت مخابرات ایران سخت و پر هزینه کرده است.

وی در خاتمه نیز گفت: تامین ظرفیت انتقال در داخل استان‌ها، نرخ ارز و نیروی انسانی از جمله متغییرهایی است که اپراتورها با آن روبرو هستند که هریک مسائلی را ایجاد می‌کند، برای مثال نرخ ارز در تأمین تجهیزات خارجی به طور مستقیم و در تجهیزات داخلی به طور غیرمستقیم دخالت جدی دارد.
کد خبر 490590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =