گره کور واگذاری سرخابی‌ها / قحطی خریدار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه واگذاری سرخابی هابه بانک ها خبرخوبی نیست، گفت: راه دیگری جز واگذاری دو باشگاه‌ استقلال و پرسپولیس به بانک‌ها نیست چرا که خرید این باشگاه‌ها برای بخش خصوصی جذابیتی ندارد.

همایون دارابی در گفت‌وگو با صدای بورس در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ،گفت: واگذاری سرخابی ها به دلیل الزاماتی که نهاد تنظیم‌کننده بین‌المللی بر وضعیت باشگاه‌ها حاکم کرده است، باید خصوصی شوند. از آنجایی که در کشور هیچ بنگاه بزرگ مستقل از دولت وجود ندارد که بتواند این باشگاه‌ها را پوشش دهد و از طرفی دیگر درآمدسازی باشگاه‌ها متناسب با قیمت آنان نبوده، به دلایل متعدد اقتصادی، خریداری این باشگاه‌ها برای بخش خصوصی جذابیت کافی را ندارند.

وی ادامه داد: بنابراین راه دیگری وجود ندارد که این دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دو بانک تجارت و ملت که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی شده‌ اما هنوز زیر نظر دولت‌اند، واگذاری شود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه واگذاری این دو باشگاه به بانک ها خبرخوبی نیست، افزود: این تصمیم به دلیل اقتصاد بیمار ورزش کشور، خبر خوبی برای بانک‌ها نیست و سهامداران را نمی‌تواند راضی کند. همچنین به دلیل فشارهایی که وجود دارد برخی از بانک‌ها مانند بانک ملی، پتروشیمی اراک را که یک شرکت سودآورد بود، برای خروج از بنگاه‌داری، مجبور شد به فروش برساند.

مدیر عامل سبدگردان داریوش ادامه داد: بنابراین فروش این دو باشگاه که آینده سودآوری برای آن‌ها قابل تصور نیست، دور باطل سیاستگذاری است که به آن دچار شدیم و متاسفانه اکنون چاره دیگری وجود ندارد و از طرف دیگر سایر روش‌های واگذاری مانند صندوق‌ها و شرکت‌های سهامی عام به دلیل تجربه نافرجام و عدم دورنمای سودآوری، چندان امیدوار کننده نیست. اگر سرخابی ها سودآور باشند و آینده آن‌ها امیدوار کننده بود، امکان واگذاری آن‌ها به مردم از طرق ابزارهای مختلف تامین مالی وجود داشت.

دارابی در انتها تاکید داشت: در حال حاضر هر چه رخ می‌دهد ناشی از ناچاری و شرایط نامطلوب است و این اتفاقات را در دولت قبلی نیز مشاهده کردیم که از بانک‌ها مبالغ هنگفتی قرض گرفته شد و سهام پالایشگاه‌ها را در قبال آن، به بانک‌ها دادند و با دستکاری در فرمول و سودآوری شرکت‌های پالایشی، سهام آن‌ها از دوره رشد خارج شدند و شاهد ضربه سنگینی به بانک‌ها بودیم. در مجموع دولت‌ها علی رغم وعده‌های متعدد، تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند که چندان مطلوب نیست.

کد خبر 492680

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =