دو نرخی بودن ارز؛ مشکل اصلی صادرات

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه، نرخ ارز نیما را برای تجار جذاب دانست و گفت: مهمترین مشکل تجارت و صادرات در حال حاضر دونرخی بودن ارز است.

کامبیز میرکریمی در گفت‌وگو با صدای بورس در خصوص افزایش نرخ ارز نیما و تاثیر آن بر تجارت ، گفت: نرخ فعلی ارز نیمایی، برای تجار جذاب است اما مساله اصلی این است که بانک مرکزی برای هرکالایی این نرخ را تخصیص نمی‌دهد. نوسانات نرخ نیما، منفک از نوسانات بازار غیررسمی است و عمده تقاضاها در سامانه ثبت سفارش نیما بوده و رشد این نرخ بسیار آهسته است،‌ بنابراین شوکی به کسب و کار وارد نمی‌کند.

وی افزود: وزارت‌خانه‌ها برخی از کالاها را ضروری تشخیص نمی‌دهند یا مشابه داخل آن وجود دارد، به همین دلیل به همه کالاها ارز نیمایی تخصیص داده نمی‌شود.

وی در مورد تاثیر نرخ ارز نیما بر صادرات گفت: نرخ بازار غیررسمی و تورم به صادرکننده فشار زیادی وارد می‌کند. همچنین صادرکننده رسمی نمی‌تواند با تاجر غیررسمی رقابت کند چرا که تاجر غیررسمی ارز خود را نرخ بازار آزاد و صادرکننده رسمی ارز خود را نرخ نیما تبدیل به ریال می‌کند. بنابراین فضای دو نرخی به رقابت دامن می‌زند.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: تجارت با روسیه بیشتر در حوزه نهاده‌های دامی، چوب، گوشت و کالاهایی است که دولت روسیه در صنایع پایه‌ای که سرمایه‌گذاری کرده استفاده می‌کند و عمده تجارت مربوط به کالاهای مربوط به این صنایع، آهن آلات، کالاهای اساسی و مواد پایه است. تعرفه‌های تجارت به دلیل پیمانی که میان ایران و اورآسیا بسته شد، به سمت صفر میل می‌کند و منجر به افزایش تجارت شده و همچنین ۶۰ درصد این تجارت مربوط به محصولات کشاورزی بوده و اخیرا هم مواد شیمیایی، توربین‌ها، قطعات خودرویی و پلاستیک به مبادلات میان ایران و روسیه اضافه شده است.

میرکریمی افزود: برخی از صادرکنندگان که حجم بالا مبادله می‌کنند، می‌توانند از روبل استفاده کنند اما واردکننده، مجبور می‌شود که با دلار، یورو، لیر و یوان چین مبادله کند. در روسیه تهاتر قانونی نیست و نمی‌توان صادرات و واردات بر مبنای تهاتر باشد.

کد خبر 494024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =