بورس در باتلاق سیاست انقباضی دولت

این روزها بازار سهام حال بیماری را پیدا کرده که امیدی به نجاتش نیست. شاخص در روندی نزولی گرفتار شده و سرمایه‌گذاران خرد هر روز شاهد افت ارزش دارایی‌شان هستند.

به گزارش صدای بورس :این روزها بازار سهام حال بیماری را پیدا کرده که امیدی به نجاتش نیست. شاخص در روندی نزولی گرفتار شده و سرمایه‌گذاران خرد هر روز شاهد افت ارزش دارایی‌شان هستند. داده‌های موجود، تصویر منفی از شرایط کلی بازار به دست می‌دهد. بر این اساس، به بررسی رویدادهای یک ماه گذشته و دلایل ریزش بازار سرمایه پرداختیم.

براساس این گزارش ،در تاریخ ۳ اردیبهشت امسال شاخص کل بورس در محدوده عدد ۲ میلیون ۳۱۶ هزار واحد قرار داشت اما از آن تاریخ بازار سهام درگیر ریزش و سقوط شده است. برخی این روند را اصلاح می‌نامند که منطقی به نظر نمی‌رسد چرا که در ۳۵ روز گذشته ما ۲۲ کندل منفی داشته‌ایم. چنین سقوطی با توجه به ارزندگی و جاماندگی بازار سرمایه از بازارهای رقیب، به شدت غیرمنطقی است. کارشناسان، دلایل اصلی این روند را سیاست‌های انقباضی دولت و فروش اوراق به قصد تامین مالی می‌دانند که نفس بازار را بریده است.

در ادامه رخدادهای اردیبهشت امسال که رونق و رمق را از بازار سهام گرفته است، مرور می‌کنیم.

نرخ معادل بانکی اخزا و YTM آن به طور میانگین به ۳۱.۵ و ۳۷ درصد رسید.حال سوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا باز هم این نرخ افزایش می یابد و باعث عمیق‌تر شدن رکود و تداوم ریزش بازار می‌شود؟

مبلغ اسمی آخرین اوراق اخزای پذیرش شده در فرابورس ۱۴۴ همت بوده که از این میزان ۸۴ درصد در اختیار دولت و پیمانکاران است که باید در بازار عرضه شوند.

این موضوع نگرانی‌ها را در خصوص ادامه افزایش نرخ اخزا بیشتر می‌کند و می‌توان انتظار داشت طی هفته‌های آتی نرخ‌های بالاتری را شاهد باشیم. انتظار می رفت که اخزا به نرخ ۴۰ درصدی برسد و آنجا کمی برای افزایش نرخ تنزیل مقاومت صورت گیرد. اما در حالت فعلی اگر مداخله سریع از سوی بانک مرکزی صورت نگیرد، احتمالا شاهد نرخ‌های بالای ۴۰ درصد خواهیم بود و با عدم مداخله بانک مرکزی باید منتظر بحران‌های عمیق در سیستم بانکی کشور باشیم.

کماکان جنگ میان بازار پول و سرمایه را شاهد هستیم. نرخ بهره نجومی امان بازار را بریده و تا زمانی که تصمیمی از سوی بانک مرکزی برای کاهش آن صورت نگیرد، دیگر نای و نوایی برای بازار سرمایه باقی نمی‌ماند و شاهد روزهای تاریک‌تری خواهیم بود.

اثرات مثبت شدن نرخ بهره حقیقی بر بازار سرمایه

مثبت بودن نرخ بهره حقیقی، سرمایه‌گذاری در بورس و بازارهای موازی را فرو می‌ریزد چرا که سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد پول خود را به خطر نیندازد و از سپرده‌های بانکی و اوراق دولتی با نرخ سود تضمینی استفاده کند.

کشورهایی با اقتصاد سالم و بدون تورم‌های مزمن همواره سعی بر این دارند که نرخ بهره حقیقی خود را در محدوده منفی نگهدارند تا مانع از شکل‌گیری رکود در کشورشان شوند.

البته لازم به ذکر است که این محدوده منفی نباید همانند حد فاصل سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۲ آنچنان قابل توجه باشد، چرا که سبب ایجاد تورم سنگینی در کشور می‌شود.

در معاملات دیروز بازارسرمایه، ارزش کل معاملات اوراق خزانه ۱۰۵ میلیارد تومان بوده که نشان‌دهنده استقبال کم مردم از این اوراق است.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل به ۲ میلیون و ۵۶ هزار واحد رسید که به نسبت تاریخ ۳ اردیبهشت کاهش ۲۶۰ هزار واحدی داشت.

بورس در باتلاق سیاست انقباضی دولت

سخن آخر......

آسمان بورس این روزها سیاه و ابری است و به نوعی این بازار به بیماری می ماند که درمان آن کمی سخت و پیچیده به نظر می رسد.این روزها این بازار محل بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران وفادار شده است و گویی این بازار متولی ندارد! چرا که آقایانی که در سازمان بورس نشسته‌اند وعده‌هایی در خصوص بازار به سهامداران دادند که هیچ کدام محقق نشده است. قرار بود تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه برای بورس گرفته نشود که متاسفانه می بینم تنها چیزی که انجام می دهند همین است. البته باید توجه داشت درمان بیماری بازارسرمایه نیازمند داروهای متعدد و متفاوت است تا بتواند جان تازه ای به این بازار بحران زده دهد.

کد خبر 496160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =