۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
 در بودجه عمومی کسری نداریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری امروز خود با عرض تسلیت شهادت شهدای والامقام پرواز اردیبهشت و همچنین تسلیت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) اظهار کرد: موضوع تامین مالی در اقتصاد پیش‌نیاز اصلی پیشرفت و رشد اقتصادی است؛ بنابراین باید از روش‌های مختلف برای تامین مالی استفاده شود. دولت سیزدهم نیز استفاده از شیوه‌های مختلف تامین مالی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش صدای بورس،رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال در بودجه عمومی دچار کسری نخواهیم بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری امروز خود با عرض تسلیت شهادت شهدای والامقام پرواز اردیبهشت و همچنین تسلیت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) اظهار کرد: موضوع تامین مالی در اقتصاد پیش‌نیاز اصلی پیشرفت و رشد اقتصادی است؛ بنابراین باید از روش‌های مختلف برای تامین مالی استفاده شود. دولت سیزدهم نیز استفاده از شیوه‌های مختلف تامین مالی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: در سه سال گذشته وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه سعی کردند از همه شیوه‌های تامین مالی استفاده کنند. یکی از این موارد استفاده از اوراق گام بوده که در سال گذشته و امسال یکی از شیوه‌های مهم تامین مالی تولید است. این اوراق به تامین مالی کوتاه‌مدت در کشور کمک می‌کند. بانک مرکزی سال گذشته دستورالعمل مورد نیاز برای استفاده از اوراق گام را در شورای پول و اعتبار تبیین کرده و امیدواریم بتوانیم از این ابزار به منظور رشد تولید و تقویت فعالیت‌های مولد اقتصادی استفاده بیشتری داشته باشیم.

منظور بیان کرد: موضوع فکتورینگ نیز که مربوط به مطالبات قراردادی است، در بین دستگاه‌های اقتصادی توافق شده و از این ابزار استفاده می‌شود. آیین نامه و دستورالعمل استفاده از فکتورینگ برای تامین مالی طرح‌های عمرانی نیز اواخر سال گذشته در شورای پول و اعتبار تصویب شده و استفاده از این ابزار در طرح‌های عمرانی نیز در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: سازمان برنامه و بودجه سامانه مربوط به استفاده از فکتورینگ را از سال گذشته آماده کرده و مراحل آزمایشی آن در حال اتمام است و امیدواریم امسال شیوه تامین مالی فکتورینگ به یک روش مفید و کاربردی در تامین مالی کشور تبدیل شود و بتوانیم استفاده از آن را گسترش دهیم.

۱ درصد از منابع نهادها صرف امور فرهنگی می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: دولت سیزدهم به موضوع توسعه فرهنگ توجه ویژه و ممتازی داشته که در تنظیم و اجرای بودجه شاهد این مسئله هستیم.

وی افزود: در سال گذشته تبصره‌ای را در نظر گرفتیم که بخشی از منابع بانک‌ها، نهادها و بخش‌های مختلف صرف امور فرهنگی از قبیل توسعه فرهنگ عمومی، خانواده، فرزندآوری و سایر موارد در نظر گرفته شود؛ اما این قانون به صورت محدود انجام شد چرا که در قانون تنها اجازه این کار داده شده بود، اما امسال به صورت الزام آور مطرح شده که سازمان‌ها و نهادها ۱ درصد از منابع خود را صرف امور فرهنگی کنند.

منظور گفت: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در بودجه برای امور فرهنگی در نظر گرفته شده و امیدواریم شاهد پیشتیبانی و تخصیص اعتبار لازم برای حوزه فرهنگی باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بودجه اظهار داشت: عمومی تمام تلاش این بود که درآمدهای دولت و منابع بودجه واقعی‌سازی شود و سعی کردیم کسری بودجه پنهان در منابع درآمدی دولت وجود نداشته باشد. بر همین اساس درآمدهای نفتی را با توجه به میزان تحقق آن در نظر گرفته‌ایم و از ارقام بالاتر سال‌های گذشته آن را به ۵۸۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده‌ایم. واگذاری شرکت‌های دولتی را و دارایی‌های دولت را نیز در بودجه امسال به نصف کاهش داده‌ایم. در بودجه سال ۱۴۰۳ از درآمدهای غیرقابل تحقق و موهومی اجتناب کرده‌ایم که این اقدام به کاهش کسری بودجه کمک می‌کند.
وی افزود: پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال در بودجه عمومی دچار کسری نخواهیم بود. البته باید شرایط را هم در نظر بگیریم اما منابع بودجه مطمئن و پایدار است.

رشد ۲۳ درصدی بودجه عمومی در سال ۱۴۰۳

منظورتاکید کرد: رشد بودجه عمومی در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۳ درصد بوده، اما در سال‌های اخیر حدود ۳۵ درصد و در سال‌های گذشته حتی به ۴۰ درصد نیز رسیده بود. با رشد کمتر بودجه سعی داریم تا کسری نداشته باشیم و امیدواریم منابع به خوبی تحقق پیدا کند و همانطور که انتظار داریم کسری بودجه کمتری داشته باشیم.

وی افزود: سهم منابع پایدار از قبیل مالیات‌ها، حقوق گمرکی، سود سهام شرکت‌های دولتی و منابع حاصل از فروش دارایی‌های دولت در بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش حدود ۶۳ درصدی را نشان می‌دهد و این در حالیست که این آمار در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۴۱ درصد بوده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در بخش دوم بودجه که مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است نیز پیش بینی کرده‌ایم که آنچه در جدول هدفمندی پیش‌بینی شده، محقق شود تا موجب کسری بودجه نشود. عملکرد ما در جدول هدفمندی در سال گذشته بالغ بر ۹۰ درصد بود که بر اساس میزان فروش فرآورده‌های نفتی، صادرات و فروش گاز نفتی در داخل کشور و سایر درآمدهای شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه است.

منبع:ایبنا

کد خبر 496492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =