واکنش بازار به قیمت دلار بانک مرکزی

بانک مرکزی در حالی نرخ ۴۲۰۰ را تا روز ۱۱ خرداد امسال روی وب‌سایتش ثابت نگاه داشته بود که از سال ۱۴۰۱، بر اساس قانون بودجه نرخ ارز ترجیحی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تغییر کرده بود. این به معنای آن است که بانک مرکزی در ۲ سال اخیر دلار آمریکا را با نرخی اعلام می کرد که بنیان بسیاری از انتقادها به دولت روحانی بوده و اساسا از سال ۱۴۰۱ به بعد چنین نرخی وجود نداشت. همچنین ارز ترجیحی در بودجه ۲۸۵۰۰ تومن بود و حالا با نرخ ۳۷ هزار تومان اعلامی روی سایت بانک مرکزی این سوال به وجود آمده که آیا نرخ جدیدی اضافه شده است؟ نکته آنکه معامله گران نیز امروز در واکنش به این خبر می گفتند که یک نرخ جدید به بازار اضافه شد. 

به گزارش صدای بورس،در حالی که قیمت دلار و تتر جانی برای صعود ندارند و قیمت سکه امامی در سایت اتحادیه طلا و جواهر ثابت مانده است، اسکناس آمریکایی در مرکز مبادله ارز و طلا آرایش صعودی به خود گرفته است.

معامله گران ارزی تهران امروز شنبه ۱۲ خرداد ماه در حالی روانه بازار شدند که ۲ اتفاق در سمت رسمی بازار نظر آنان را به خود جلب کرد؛ نخست اینکه سرانجام بانک مرکزی رسماً نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی را از سایت خود حذف و نرخ ۳۷هزارتومانی را برای دلار آمریکا جایگزین کرد؛ نرخ ارز ترجیحی که از سال ۹۷ و بر اساس مصوبه هیئت دولت حسن روحانی تعیین و اعلام شده بود و با انتقادات جدید همراه شد. بانک مرکزی در حالی نرخ ۴۲۰۰ را تا روز ۱۱ خرداد امسال روی وب‌سایتش ثابت نگاه داشته بود که از سال ۱۴۰۱، بر اساس قانون بودجه نرخ ارز ترجیحی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تغییر کرده بود. این به معنای آن است که بانک مرکزی در ۲ سال اخیر دلار آمریکا را با نرخی اعلام می کرد که بنیان بسیاری از انتقادها به دولت روحانی بوده و اساسا از سال ۱۴۰۱ به بعد چنین نرخی وجود نداشت. همچنین ارز ترجیحی در بودجه ۲۸۵۰۰ تومن بود و حالا با نرخ ۳۷ هزار تومان اعلامی روی سایت بانک مرکزی این سوال به وجود آمده که آیا نرخ جدیدی اضافه شده است؟ نکته آنکه معامله گران نیز امروز در واکنش به این خبر می گفتند که یک نرخ جدید به بازار اضافه شد.

از سوی دیگر، دومین اتفاق که امروز مورد توجه معامله گران ارزی قرار گرفت، تصمیم جدید مرکز مبادله ارز و طلا باز می گردد؛ علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران از راه اندازی سامانه ارز خدماتی تا یک ماه آینده خبر داد تا تمامی ۶۳ مورد اقلامی که مشمول ارز خدماتی می‌شود در این سامانه تأمین شود. بر اساس آنچه مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران اعلام کرده، «راه اندازی تالار معاملات سلف و معاملات آتی (فوروارد) است» و قرار است «در کنار معاملات نقدی، معاملات زمان‌دار برنامه‌ریزی شود». بر اساس این سامانه اگر واردکننده قصد انجام واردات دارند و می‌دانند که به عنوان مثال برای سه ماه آینده به ارز نیاز دارید، می توانند از قبل ارز مورد نیاز خود را پیش خرید کرده و تقاضای خود را ثبت کنند.

با این همه امروز قیمت تتر که در معاملات نقدی دو روز قبل از نرخ دلار پیشی گرفته بود، آرایش نزولی به خود گرفت. به این ترتیب تتر روز پنجشنبه در کانال ۵۹ هزار تومان معامله شد اما امروز شنبه ۱۲ خرداد ماه به کانال ۵۸ هزار تومان برگشت و در حول و حوش ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید.

برخی از فعالان بازار معتقدند که تتر معمولا به عنوان لیدر انتظارات در بازار ارز عمل کرده و نوسانات نرخ دلار را تحت تاثیر خود قرار می دهد؛ بنابراین نهاد مرکزی بازارساز با مداخله سنگینبه دنبال عقب نشینی و پایین آوردن تتر است.

قیمت دلار هرات نیز در معاملات پشت خطی جمعه شب به محدوده ۵۸ هزار و ۹۵۰ تومان رسید اما در شروع معاملات نقدی امروز باد ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان بازگشایی شد و تا مرز ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان پایین‌ آمد و در نیمه ظهر امروز در زمان تدیم این گزارش با ۵۸هزار و ۶۰۰ تومان نرخ گذاری شد. به عقیده تحلیلگران فنی اگر قاسکناس آمریکایی بالای مرز مقاومت ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان تثبیت بدهد، خرید در بازار زیاد می‌شود. در غیر این صورت قیمت در کف حمایتی نوسان خواهد داد.

از سوی قیمت درهم امارات امروز دیرتر از روز های قبل اعلام شد و در نیمه ظهر نسبت به دو روز قبل تقریبا رنج بود .و رد حول و حوش ۱۶ هزار و ۵۰ تومان به فروش رسید .عرده از معامله گران مدعی بودند که مداخله درهمی بازارساز در بازار امارات شروع شده است، آنها می گفتند گویا بازارساز قصد دارد تا زمانی که نرخ دلار را به کانال ۵۷ برساند دخالت داشته باشد.

فارغ از بازار آزاد؛ قیمت دلار در بازار رسمی امروز هم مانند روزهای گذشته در کانال ۴۵ هزار تومان پیشروی کرد. دلار مبادله ای، امروز به ۴۵ هزار و ۱۸۲ تومان رسید که نسبت به دو روز قبل ۹۸ تومان افزایش را نشان می دهد .

با این حال سکه بازان شاهد سکته قیمتی سکه امامی بودند. این فلز گران بهای داخلی امروز در حول و حوش ۴۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شد که در مقایسه با دو روز قبل تغییر نکرده است. قیمت طلا ۱۸ عیار هم رقم ۳ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان را به خود اختصاص داده است.خبر مهم در بازار طلا هم به تعویق افتادن زمان برگزاری حراج بعدی شمش طلا است.

علی سعیدی درباره زمان برگزاری حراج بعدی شمش طلا تاکید کرد«این هفته به دلیل تعطیلی و عدم امکان تسویه معاملات حراج شمش را در مرکز مبادله نداریم و تسویه و تحویل حراج روز یکشنبه هم دو روز بعد باید انجام شود و به دلیل تعطیلی روز سه‌شنبه هفته جاری، بناشد این هفته حراج نداشته باشیم.»

منبع:اقتصادنیوز

کد خبر 496537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =