بازنگری قیمت‌گذاری دستوری شرکت‌های خودروساز

با توجه به قدرت خرید پایین مردم، بازار خودرو مملو از خودروهای فرسوده شده و همین خودروها در حال معامله شدن هستند، سالی حدود ۵ تا ۵.۵ میلیون معامله خودرو در کشور اتفاق می‌افتد که فقط حدود ۱۵ درصد خودروی صفر و حدود ۸۵ درصد خودروهای کارکرده است.

به گزارش صدای بورس، علی دماوندی کناری پژوهشگر در یادداشتی در مورد امروز و فردای خودروهای فرسوده نوشت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲ میلیون خودروی سواری در حال تردد در ایران بوده که از میزان، ۷.۱۹ میلیون دستگاه تولید داخل، دو میلیون آن مونتاژی و ۷۰۰ هزار دستگاه وارداتی است. با این حال میزان خودروهای در حال تردد در کشور روند نزولی دارد که این روند برخلاف روندهای جهانی و روند رشد جمعیت است. شاید مهمترین علت این است که ورودی محدود شده و ظرفیت تولید در ایران کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر ترکیب خودروها براساس برند هم به شدت محدود است، برندهایی که بالای یک میلیون خودرو در ایران دارند فقط سه برند هستند.

حدود هشت میلیون دستگاه از خودروهای کشور مربوط به سایپا و خانواده پراید است، حدود هفت میلیون دستگاه پژو و حدود چهار میلیون بقیه مربوط به سایر محصولات ایران‌خودرو است که در مجموع سهم این سه خانواده ۱۹ میلیون از ۴.۲۲ میلیون دستگاه خودرو در کشور است.

بر اساس آمارها، ۱۰ درصد خودروهای در حال تردد عمرشان بالای ۲۰ سال است. ۲۲ درصد آنها عمرشان بین ۱۵ تا ۲۰ سال، ۲۵ درصد بین ۱۰ تا ۱۵ سال و حدود ۵۷ درصد خودروها نیز بالای ۱۰ سال هستند. این به معنای مصرف بالای سوخت و آلایندگی بیشتر، ایمنی کمتر و هزینه نگهداری بالاتر است. ۱۳ درصد خودروها زیر ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد هستند و تقریبا به نوعی صفر کیلومتر به حساب می‌آیند. ۲۸ درصد بین ۱۰۰۰ کیلومتر تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده‌اند و ۲۴ درصد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرده‌اند و اگر ماشین بالای ۲۰۰ هزار کیلومتر را فرسوده بدانیم حدود ۳۳ درصد خودروها در این محدوده هستند.

دائما از واردات خودرو و تاثیر آن در بازار صحبت می‌شود. اما ارزان‌ترین خودروها در بازار یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. در حالی که متوسط قیمت معاملات خودرو در ایران ۳۶۰ میلیون تومان است. حتی ارزان‌ترین خودرهای وارداتی فاصله زیادی با قدرت خرید مردم و بدنه بازار خودرو دارد.

صنعت خودروی ما به دلایل اقتصادی دچار چالش است و هیچ چیز در آن مقیاس پذیر نیست. گرانی خودرو و قطعات و کاهش درآمد خانواده باعث شده تا خانوار نتوانند از خودروی خود نگهداری کنند، بنابراین با هر تصادف با مشکل مواجه می شود و عموما آن را تعمیر نمی کنند و یک خودرو فرسوده و آلاینده به تعداد خودروهای در حال تردد اضافه می‌شود.

به گزارش ایسنا،به نظر می‌رسد سیاستگذاری صنعت خودرو با توجه به چالش‌های متعدد از جمله تقاضا و زیان انباشته، قیمت‌گذاری دستوری، محدودیت‌های ارزی و... نیاز به بازنگری جدی دارد. اینکه سیاستگذار باید فکری برای قیمت‌گذاری دستوری و راهبری شرکت‌های خودروساز کند، ضروتی اساسی است چراکه با راهبری فعلی، چیزی جز افزایش زیان انباشته و فرسودگی بیشتر خودروهای در حال تردد را شاهد نخواهیم بود.

کد خبر 497289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =