سرمایه گذاری کم ریسک با سود بیشتر از بانک!

اگر بخواهیم افراد را از نظر شخصیت سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار دهیم، به دسته‌بندی‎های مختلفی برمی‌خوریم. یک دسته‌بندی رایج این است که افراد را از نظر ریسک تقسیم‌بندی کنیم.

اگر بخواهیم افراد را از نظر شخصیت سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار دهیم، به دسته‌بندی‎های مختلفی برمی‌خوریم. یک دسته‌بندی رایج این است که افراد را از نظر ریسک تقسیم‌بندی کنیم. در این حالت به طور کلی دو دسته وجود دارند: ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر. هر یک از این افراد سلایق و گزینه‌های سرمایه‌گذاری خاص خود را دارد. به همین دلیل هم ممکن است گزینه‌هایی که برای یک فرد مناسب است برای دیگری کاملا نامناسب باشد و برعکس.

آشنایی با ریسک‌گریزها و روش‌های سرمایه‌گذاری آنها

افراد ریسک‌گریز طیف گسترده‌ای از افراد را تشکیل می‌دهند. دسته‌ای از این افراد سالمندانی هستند که سالها پس‌انداز خود را جمع کرده‌اند و نمی‌خواهند این دارایی در یک گزینه ریسکی قرار بگیرد و از ارزش اولیه آن کم شود. آنها گزینه‌ای با سود مداوم هرچند غیرچشمگیر را به گزینه‌ای که ریسک زیاد و سود بالاتر داشته باشد، ترجیح می‌دهند. البته افراد ریسک‌گریز فقط به این دسته محدود نمی‌شوند. دسته دیگری از افراد ریسک‌گریز کسانی هستند که به پولشان نیاز دارند و می‎‌خواهند در یک بازه زمانی کوتاه از این پس‌انداز کسب سود کنند. این دسته افراد هم باید در یک گزینه کم‌ریسک سرمایه‌گذاری کنند. برخی افراد هم فارغ از سن، به دلیل ویژگی‌های شخصیتی ریسک‌گریز هستند.

گزینه مناسب سرمایه‌گذاری برای افراد ریسک‌گریز

این دسته از افراد با چند گزینه روبرو هستند. یکی از این گزینه‌ها بانک است. بانک‌ها هم گزینه‌ای کم‌ریسک هستند و هم به طور پیوسته به افراد سود پرداخت می‌کنند. این سود پرداختی ماهانه به برخی از افراد در مخارج کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان سرمایه‌گذاری مجدد هم به کار رود. البته بانک تنها گزینه سرمایه‌گذاری افراد ریسک‌گریز نیست. برای این دسته افراد دو گزینه دیگر وجود دارد. یکی از موارد، صندوق تضمین اصل سرمایه است و دومی صندوق درآمد ثابت. در ادامه به بررسی این بازارها می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بهتر است.

صندوق درآمد ثابت، یک سرمایه گذاری کم ریسک با سود بیشتر از بانک!

صندوق‌ درآمد ثابت گزینه‌ای کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری است چرا که سبد آنها عمدتا از گزینه‌های کم ریسک شکل گرفته است. دارایی صندوق های درآمد ثابت شامل سپرده بانکی، اوراق مشارکت و موارد دیگری از این قبیل هستند. صندوق‌های درآمد ثابت معمولا بازدهی معقولی دارند که بالاتر از بانک است.

سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت

مقایسه بازدهی سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت و بانک!

صندوق درآمد ثابت و بانک شباهت‌هایی با هم دارند. به عنوان مثال هر دو کم ریسک هستند. با این حال، تفاوت‌هایی نیز میان آنها وجود دارد. سود صندوق درآمد ثابت از سود بانکی بالاتر است. علاوه بر این، حتی اگر به مدت چند روز به سرمایه خود نیاز ندارید، می‌توانید در صندوق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنید و سود روزشمار دریافت کنید. این در حالی است که در بانک چنین امکانی وجود ندارد. بانک‌ها نرخ شکست دارند به این معنی که اگر زودتر از موعد پولتان را از حساب برداشت کنید، نرخ سود پرداختی به شما مشمول جریمه شده و کمتر حساب می‌شود. این در حالی است که صندوق‌های درآمد ثابت چنین نیستند.

در توضیح مزایای بانک گفتیم که بانک سود ماهانه را پرداخت می‌کند که به حساب افراد واریز شده و کمک خرج برخی خانوارها می‌شود. صندوق‌های درآمد ثابت از نظر پرداخت سود به دو دسته تقسیم می‎‌شوند. یک دسته همانند بانک هر ماه سود را به حساب شما واریز می‌کنند و البته سود پرداختی آنها بالاتر از بانک است. دسته دوم اصل و سود سرمایه شما را تنها هنگام ابطال یا فروش واحدهای صندوق پرداخت می‌کنند. البته سود دسته دوم معمولا کمی بیشتر از دسته اول است چرا که تقسیم سود در طول زمان در دسته دوم انجام نشده است. در نهایت این که صندوق‌های درآمد ثابت دسته اول (یعنی دسته تقسیم کننده سود)، معمولا این امکان را هم برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورند که سودی که به حساب فرد واریز کرده‌اند، قابل سرمایه‌گذاری مجدد در همان صندوق باشد. البته اگر هم افراد مایل باشند می‌توانند این کار را انجام ندهند.

صندوق تضمین اصل سرمایه ؛ سرمایه گذاری کم‌ریسک

سرمایه گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه

صندوق‌های اصل تضمین سرمایه با هدف جذب کاربران ریسک‌گریز به بازار سهام شکل گرفتند. در این صندوق‌ها به شرط حفظ و ماندگاری پول در یک بازه زمانی معین، فرد از مزیت تضمین اصل سرمایه برخوردار می‌شود. در واقع، در این حالت اگر بازار حتی افت هم کند، باز هم اصل پول سرمایه‌گذار تضمین می‌شود. از سوی دیگر، اگر بازار سهام در این بازه زمانی با رشد روبرو شود، سرمایه‌گذار می‌تواند سود هم دریافت کند. البته میزان این سود دریافتی به وضعیت بازار و سبد صندوق تضمین اصل سرمایه بستگی دارد. سرمایه‌گذاری در این صندوق می‌تواند در عین کم ریسک بودن بهتر از بانک هم باشد اما چون به شرایط بازار سهام بستگی دارد، ممکن است چنین هم نشود و صرفا اصل سرمایه تضمین شود، البته آن هم اگر در مدت تعیین شده سرمایه خود را در این صندوق نگه داشته باشید.

با این حال، صندوق تضمین اصل سرمایه برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام و کسب سود از آن را دارند و از افت ناگهانی آن هم می‌ترسند و نمی‌خواهند در این بازار زیان کنند، مناسب است.

صندوق تضمین اصل سرمایه از صندوق‌های مختلط به شمار می‌آید. در این صندوق‌ها بخشی از دارایی در گزینه‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود و بخشی دیگر صرف خرید سهام می‌شود. مدیر صندوق می‌تواند بسته به شرایط بازارها بخش بزرگتری از دارایی را (معمولا تا ۶۰ درصد) به یک گزینه و بخش کوچکتری را (معمولا تا کف ۴۰ درصد) به گزینه دیگر اختصاص دهد. مثلا وقتی بازار سهام شرایط خوبی ندارد، ۶۰ درصد دارایی صندوق به اوراق درآمد ثابت و ۴۰ درصد به سهام اختصاص می‌یابد. در شرایطی که بازار سهام خوب می‌شود، این نسبت‌ها معکوس می‌شود. به دلیل همین ساختار صندوق است که این صندوق می‌تواند اصل سرمایه را تضمین کند.

در این مطلب به بررسی گزینه‌های سرمایه‌گذاری پیش روی افراد ریسک‌گریز پرداختیم. همان طور که مشخص است، صندوق‌های درآمد ثابت یک گزینه کم ریسک با سود مناسب هستند که برای این دسته افراد گزینه معقولی به شمار می‌آیند. این صندوق‌ها جایگزین خوبی برای بانک‌ها هستند و سودی بیش از سود بانکی به افراد می‌پردازند. کیان دیجیتال یک سایت در زمینه مشاوره سرمایه گذاری است که می توانید با استفاده از اپلیکیشن آن به راحتی اقدام به خرید واحدهای صندوق درآمد ثابت کنید.

کد خبر 497294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =