مقاومت ۲ میلیون واحدی شاخص

 بازار سرمایه هفته منتهی به چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ مانند هفته‌های گذشته منفی و کم حجم بود.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه هفته منتهی به چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ مانند هفته‌های گذشته منفی و کم حجم بود. البته به نسبت هفته قبل شدت افت شاخص‌های بازار و ارزش معاملات خرد کمتر شده است. در هفته مورد گزارش شاخص کل با افت جزئی ۵ هزار واحدی (معادل ۰.۲۴ درصد) مواجه شد و در محدود ۲،۰۷۵،۰۰۰ واحدی قرار گرفت.

شاخص هم وزن هم افت ۰.۶ درصدی را تجربه کرد. در این هفته هم خروج مداوم نقدینگی اشخاص حقیقی را از بازار شاهد بودیم به نحوی که حدود ۱۵۰۰ میلیارد نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار سهام خارج شد و در صندوق‌های درآمد ثابت هم خروج ۸۰۰ میلیارد نقدینگی اشخاص حقیقی قابل تامل بود. ارزش معاملات خرد به عدد نازل ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به صورت متوسط روزانه سقوط کرد. بیشترین بازدهی در این هفته برای سهامداران نمادهای «وتجارت»، «شفام» و «شرنگی» بود که به ترتیب ۲۰، ۱۰ و ۹ درصد رشد قیمتی داشتند. در سمت مقابل هم «غنیلی»، «ومشان» و «مادیرا» افت به ترتیب ۱۲، ۱۰ و ۱۰ درصد را به سهامداران خود تحمیل کردند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون اشاره به وضعیت اسفناک بازار سرمایه از برنامه این وزارتخانه برای ورود شرکت های زیرمجموعه به بازار بورس خبر داد.
وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد بازار سهام از سال گذشته تحت تاثیر تصمیمات بخشی، سیاست‌های انقباض شدید پولی و افزایش نرخ بهره، افزایش شکاف میان نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری و همچنین نحوه ابلاغ و عطف‌به‌ماسبق شدن دستورالعمل‌های ابلاغی، روزهای سختی را پشت سر گذاشت.
مجامع شرکت‌ها این هفته نیز برگزار شد. «سیستم» در مجمع ۱۰۰ تومان، «ددام» ۱۵۰ تومان، «سرود» ۵۶۵ تومان، «ولبهمن» ۱۱ تومان، «دتوزیع» ۱۹۵ تومان، «خپویش» ۱۶۵ تومان، «کخاک» ۱۸۳ تومان، «بپاس» ۲۲ تومان، «فغدیر» ۱۰۶ تومان «غصینو» ۹۳۰ و «شخارک» ۶۱۰ تومان تقسیم کردند.
با مجوز وزیر نفت امکان صادرات فرآورده‌های اصلی نفتی شامل بنزین و گازوییل که از بورس خریداری شده، برای اشخاص حقیقی فراهم شد. «شگامرون» افزایش سرمایه ۱۰۵۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی محل دارایی‌های ثابت را کدال کرد. افزایش سرمایه ۷۴۰۰ درصدی «وامیر» از محل سود انباشته، مورد تائید حسابرس قرار گرفت. افزایش سرمایه ۱۵۶۰۰ درصدی «قصفها» از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مورد تائید حسابرس قرار گرفت. «اردستان» ۱۲ ماهه سود ۲۴۸ تومانی را منتشر کرد. «پارس» ۲۸ تومان سود ساخت. «وبملت» و «وتجارت» به ترتیب ۷۸ تومان و ۱۰۲ تومان سود ساختند.
بانک رفاه بلوک مدیریتی پتروشیمی امیرکبیر را آگهی کرد. قیمت این بلوک ۵۲ درصدی به ازای هر سهم ۳۴،۴۵۶ تومان است. سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به ابطال معاملات اوراق خزانه اسلامی را که بیش از ۳۵ درصد بازدهی تا سررسید داشتند نمود.
«فروژ» و «فروس» از نرخ جدید برق که از سال گذشته لحاظ شده است رونمایی کردند. دعوای شرکت‌های فروشنده و خریدار یوتیلیتی به قوت خود باقیست و شرکت‌های مربوطه مجددا در این باره شفاف سازی کردند. بانک مرکزی اعلام کرد سرانجام ۸ سال پس از ابلاغ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در سال ۱۳۹۴، تعهدات ارزی (۲.۸ میلیارد دلار) موضوع ماده (۴۶) قانون مزبور تعیین تکلیف نهایی شد و در مسیر تسویه قرار گرفت. بانک تجارت در پی این خبر ۳۸ همت سود شناسایی کرد. روابط عمومی بانک تجارت با اعلام بهبود نسبت کفایت سرمایه این بانک از احتمال افزایش درصد سود تقسیمی در مجمع پیش روخبر داد. «سمتاز» از بهره برداری نیروگاه خورشیدی ۲.۵ مگا واتی خود خبر داد. «فسوژ» از اخذ گواهی کشف معدن سرب راونج خبر داد. «شساخت» از قرارداد جدیدی به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان رونمایی کرد. «حافرین» قصد واگذاری ۶ عدد لوکوموتیو باری خود را دارد. در اقدامی نادر نماد «شستا» به دلیل عدم رعایت دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات متوقف شد. آتش سوزی در انبار «پاسا» اتفاق افتاد. طبق اعلام شرکت پوشش بیمه‌ای کافی بوده است. برنج و روغن مجددا مشمول ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی شد. در پی نشست روسای سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی، بانک‌ها مکلف شدند جلسه فوق‌العاده هیأت مدیره خود را با موضوع بررسی نحوه رعایت نرخ‌های سود ابلاغی، با قید فوریت، برگزار کنند. بانک مرکزی ضرب الاجل ۲ هفته‌ای برای این موضوع در نظر گرفت.
رئیس سازمان بورس اعلام کرد که پیگیر اصلاح فرمول خوراک پالایشگاه‌ها است. قیمت جدید کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو ویژه خردادماه ۱۴۰۳ اعلام شد. «خبهمن» مجددا به رای تعزیرات علیه شرکت اعتراض کرد. آقایی، معاون وزیر صمت اعلام کرد که طبق دستورالعمل شورای رقابت، خودروسازان حداقل سالی ۲ بار می‌توانند قیمت محصولات خود را افزایش دهند.
ضوابط جدید در حوزه تامین مالی جمعی ابلاغ شد. در بازارهای جهانی قیمت ها به جز نفت، عمدتا کاهشی بودند. هر بشکه نفت برنت با رشد ۴ درصدی به ۸۲ دلار در هر بشکه رسید. هر اونس طلای جهانی از ۲۴۰۰ به ۲۳۳۰ دلار رسید. مس با کاهش صد دلاری به کمتر از ۹۸۰۰ دلار در تن رسید. قیمت روی هم افت ۳ درصد را تجربه کرد و به ۲۸۰۰ دلار در تن رسید. قیمت آلومینیوم و سرب هم با کاهش ۴ درصدی به ترتیب به ۲۵۰۰، ۲۱۵۰ دلار در تن نزول کردند. در بازار طلا و دلار داخلی هر سکه امامی در محدوده ۴۰ میلیون تومان و هر دلار در بازار آزاد ۵۹ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۴۴ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 497334

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • روی خوش بورسی‌ها به انتخابات

    روی خوش بورسی‌ها به انتخابات

    بازار در هفته منتهی به چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳ که مصادف با  آخرین هفته قبل از مشخص شدن رئیس جمهور جدید بود با هفته‌های قبل به شدت متفاوت بود...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =