روی خوش بورسی‌ها به انتخابات

بازار در هفته منتهی به چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳ که مصادف با  آخرین هفته قبل از مشخص شدن رئیس جمهور جدید بود با هفته‌های قبل به شدت متفاوت بود...

به گزارش صدای بورس، بازار در هفته منتهی به چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳ که مصادف با آخرین هفته قبل از مشخص شدن رئیس جمهور جدید بود با هفته‌های قبل به شدت متفاوت بود. در این هفته که آخرین روزهای دو درصدی بودن دامنه نوسان هم محسوب می‌شد شاهد رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص کل بودیم و این شاخص از عدد ۲،۰۸۵،۰۰۰ واحدی فراتر رفت.

شاخص هم وزن هم رشد ۱ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد روزانه به صورت متوسط ۳.۵ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد. در این هفته برایند خرید اشخاص حقیقی بعد از مدت‌ها مثبت شد و این اشخاص به صورت خالص ۱۰۰۰ میلیارد تومان وارد بازار کردند. نرخ بازدهی اوراق خزانه اسلامی در محدوده ۳۰ درصدی باقی ماند. در بازار اوراق خزانه اسلامی بانک مرکزی با خرید و فروش‌هایی که در حال انجام است عملا به بازارگردانی در این اوراق مشغول است. معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد سود ۳۰ درصدی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها هم تخلف است و حتما برخورد می‌شود.
در این هفته بیشترین بازدهی نصیب نمادهای شدوص، حگردش و ساوه بود که رشد بیش از ۸ درصدی را تجربه کردند. در سمت مقابل بیشترین افت مربوط به نمادهای فارسیت، کیا و نیروکلر بود که افت حدود ۶ درصدی را تجربه کردند. در این هفته بیشتر تحولات بازار تحت تاثیر مناظرات و وعده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری قرار گرفت و فعالان بازار با توجه به احتمال پیروزی هر یک از کاندیداها اقدام به معامله کردند. کانون‌های مرتبط به بازار سرمایه با صدور بیانیه ای مشترک چالش‌های پیش روی دولت آینده را در حوزه بازار سرمایه و اقتصاد برشمردند.
آیین نامه تخفیف خوراک مایع شرکت‌های پتروشیمی اصلاح شد و تخفیف ۵ درصدی به ۱۵ درصد رسید که البته مربوط به شرکت‌هایی است که در آینده به بهره برداری می‌رسند. «ثشاهد» از موافقت شهرداری ملارد با تغییر کاربری اراضی باغ عمارت این شرکت از باغ به باغ ویلا خبر داد. مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران از کاهش شدید صادرات شمش فولادی به دلیل عدم صرفه اقتصادی صادرات فولاد و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خبر داد. در مجامع عمومی شرکت‌ها «زفکا» ۱۶۰ تومان، «حبندر» ۱۰۶ تومان، «رنیک» ۱۰۵ تومان، «کمنگنز» ۴۷ تومان، «دفرا» ۳۷۰ تومان، «کپرور» ۱۱۰ تومان، «کطبس» ۴۶ تومان، «کچاد» ۶۲ تومان و «کگل» ۳۸ تومان به ازای هر سهم تقسیم کردند. در این هفته مجوز فعالیت صندوق‌های اهرمی بیدار و نارنج صادر شد.
شرکت‌های پتروشیمی اوره ساز نرخ گاز خوراک خود را از ابتدای سال ۴۵۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب کاهش دادند.
در پی ابلاغ تغییر زمان اجرای مصوبه جدید خوراک شرکت‌های پالایشی این شرکت‌ها اقدام به اصلاح سودهای اعلامی سال ۱۴۰۲ کردند. به نحوی که «شبندر» سود ۱۹۵ تومانی را به ۲۰۵، «شپنا» از ۱۰۳ به ۱۱۱ تومان، «شبریز» از ۲۰۵ به ۲۳۸، «شاوان» از ۳۸۰ به ۵۱۰ و سرانجام «شراز» از ۲۵۲ به ۲۹۴ تومان رساند. همچنین «تاپیکو» خبر از رشد ۱۰۰ درصدی سود ستاره خلیج فارس در سال ۴۰۲ به دلیل اصلاح دستورالعمل مذکور داده است. قیمت بلیت هواپیما آزاد شد و همچنین صادرات گوشت مرغ به دلیل مازاد عرضه در مقطع کنونی آزاد شد.
«پکرمان» از افزایش نرخ ۲۰ درصدی محصول رادیال خود خبر داد. «وبصادر» برنامه واگذاری سهام ۲.۷ درصدی خود در «بترانس» را دارد.
افزایش سرمایه ۱۳۳ درصدی «پی پاد» از محل مطالبات و سود نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت. هیات مدیره «غکوروش» پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۲۵ درصدی از محل سود انباشته را روانه کدال کرد. «فن افزار» از خرید، گارانتی و خدمات پس از فروش ۲۰۰ هزار پایانه فروشگاهی بانک ملت خبر داد. «رمپنا» از واگذاری سهام به سهامدار خود به جای سود سهام خبر داد. در جلسه‌ای با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی، اعضای هیأت عامل این بانک و مدیران عامل بانک‌ها از ریال دیجیتال رونمایی شد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد در اقدامی کم‌نظیر با پرداخت ۲۳ هزار میلیارد تومان به طرف‌های قرارداد، همه مطالبات معوقه از ماه‌های پیش مراکز درمانی را پرداخت کرد.
بر این اساس هزار میلیارد تومان طلب دانشگاه‌ها، ۵ هزار میلیارد تومان مطالبات دارویی، ۱۳۵۰ میلیارد تومان مطالبات مراکز دیالیز و ۲۸۰ میلیارد تومان مطالبات پزشک خانواده و ۴۴۰۰ میلیارد تومان مطالبات بخش خصوصی پرداخت شد. در بازارهای جهانی مس ۳۰۰ دلار در تن کاهش قیمت داشت و به ۹۵۰۰ دلار سقوط کرد. هر اونس طلا هم با کاهش یک درصدی هفتگی مواجه شد و به ۲۳۰۰ دلار رسید. قیمت نفت برنت افت یک درصدی را به خود دید و به عدد ۸۴ دلار در بشکه نزدیک شد.
آلومینوم تغییر خاصی نداشت و در محدوده ۲۵۰۰ دلار در تن باقی ماند. روی رشد بیش از ۱۰۰ دلار در تن را تجربه کرد به محدوده ۲۹۵۰ دلار در تن نزدیک شد. سرب هم به مانند هفته‌های قبل کم نوسانتر از بقیه فلزات نشان داد و ۲۲۰۰ دلار در تن معامله می‌شود. دلاردر بازار آزاد بیش از ۱۰۰۰ تومان گران شد و سکه امامی هم با رشد ۳ درصدی به بیش از ۴۱ میلیون تومان رسید.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۴۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 498148

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =