خروج بیش از یک همت نقدینگی در هفته نیمه تعطیل

هفته نیمه تعطیل منتهی به چهار شنبه ۱۶ خرداد ماه به مانند هفته‌های قبل کم حجم، منفی و با خروج نقدینگی اشخاص حقیقی از سهام همراه شد.

به گزارش صدای بورس، شاخص کل در این هفته کاهش ۶ هزار واحدی را داشت و به محدوده ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص هموزن افت یک درصدی را به خود دید.

بر اساس این گزارش، فعالان بازار سرمایه کماکان ریزش بیشتری در سبد سهام خود نسبت افت شاخص کل تجربه می‌کنند که ناشی از افت کمتر نمادهای بزرگ نسبت به نمادهای کوچک است. ارزش معاملات خرد هم کماکان در محدوده ۳ هزار میلیارد تومانی قرار دارد. خروج نقدینگی اشخاص حقیقی این هفته بیش از یک هزار میلیارد تومان بود.
بازار نسبت به وعده‌های توخالی مقامات اجرایی کشور و جلسات مدیران بازار سرمایه نهایت بی‌اعتمادی را دارد. ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که کاندیداها شروع به صحبت درباره وضعیت حاد بازار سرمایه کشور که نمایی از وضعیت نامناسب صنعت کشور است کرده‌اند. در معاملات این هفته بیشترین رشد و افت مربوط به نمادهای «غشهداب»، «شصدف» و «دسانکو» بود که با افت ۶ درصدی مواجه شدند و همچنین «خدیزل»، «حسینا» و «ثامان» با رشد ۶ درصدی مواجه شدند. نرخ بازدهی اوراق خزانه اسلامی که با فشار فعالا بازار سرمایه و صنایع کشور با افت مواجه شده بود مجددا روند رو به رشدی به خود گرفت که بیانگر اصرار بانک مرکزی به سیاست انقباض پولی است.
«شپاکسا» برندهای شبنم و گلی را به «شگل» و «ساینا» به مبلغ ۵۷۰ میلیارد تومان فروخت. سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به شبکه بانکی نسبت به پرداخت سود سپرده بیشتر از سقف‌های تعیین شده هشدار داد.
مجوز افزایش سرمایه تجدید ارزیابی ۳ هزار و ۶۰۰ درصدی «سبهان» صادر شد. همچنین مجوز افزایش سرمایه «سفار» هم سرانجام صادر شد. هیات مدیره «سنیر» نیز تجدید هزار و ۳۷۰ درصدی را رونمایی کرد. «فلات» افزایش سرمایه‌ای ۱۵۷ درصدی از محل آورده مطالبات را منتشرکرد. «پاکشو» هم افزایش سرمایه ۴۶ درصدی از انباشته خواهد داشت و «سپاها» نیز افزایش سرمایه ۱۰۴ درصدی از سود انباشته خواهد داشت. «خساپا» و «خودرو» از جلساتی در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای کاهش زمان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها خبر دادند. «فروی» از راه اندازی مجدد خط تولید خود به دلیل اقتصادی شدن تولید خبر داده است. صندوق بازنشستگی بانک‌ها سهامدار ۹ درصد «وبصادر» شد. «وسدید» از قرارداد جدید در ماهشهر خبر داد. «توسن» آگهی فروش ملک داشت. بانک صادرات قصد دارد ۲.۴۵ درصد از سهام «شتران» را به قیمت ۶۵۰ تومان به فروش رساند. هزینه حمل جاده‌ای کالا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. «خبهمن» از نهایی شدن جریمه ۵ هزار و ۵۰۰ میلیاردی بهمن موتور با شکایت سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد. «پلوله» و «شزنگی» برنامه ارتقای بازار خود را دارند.
سخنگوی شورای نگهبان تصوب اصلاحیه بودجه را که مهمترین بند آن تبصره ۶ بود را تایید کرد.
«ارفع» در یک مجمع پر حاشیه ۳۹۲ تومان معادل ۸۵ درصد سود را تقسیم کرد. «فرود» و «کسعدی» هم به ترتیب ۵۰ و ۵۹ تومان سود تقسیم کردند. «پکرمان» در گزارش بسیار خوب به ازای هر سهم ۵۴۵ تومان سود ساخت. گروه قندی شاهد خبر مهم حذف ارز ترجیحی واردات قند بود.
قیمت دلار در این هفته در محدوده ۵۹ هزارتومانی قرار داشت و سکه امامی هم بیش از ۴۰ میلیون تومان قیمت خورد. در بازارهای جهانی طلا کم نوسان بود و هر اونس طلا در محدوده ۲۳۵۰ دلاری قرار گرفته است. قیمت نفت برنت با سقوط ده درصدی به ۷۸ دلار نزدیک شد. مس هم با افت محسوسی به ۹۹۰۰ دلار در تن رسید. قیمت روی، سرب و آلومینیوم هم حدود ۶ درصد کاهش از اوج قیمت هفتگی را تجربه کردند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 496825

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • روی خوش بورسی‌ها به انتخابات

    روی خوش بورسی‌ها به انتخابات

    بازار در هفته منتهی به چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳ که مصادف با  آخرین هفته قبل از مشخص شدن رئیس جمهور جدید بود با هفته‌های قبل به شدت متفاوت بود...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =