ماشه افزایش قیمت گاز در جهان چکانده شد

قیمت جهانی گاز طبیعی برای صنایع مختلف ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این زمینه نگاهی به برآوردها و پیش‌بینی‌ها از قیمت در شرایط کنونی و آینده می‌تواند وضعیت پیش‌روی صنایعی مانند پتروشیمی، پالایشی، فولاد، سیمان و... را مشخص کند.

به گزارش صدای بورس،به نقل از وال استریت ژورنال، قیمت جهانی گاز طبیعی برای صنایع مختلف ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این زمینه نگاهی به برآوردها و پیش‌بینی‌ها از قیمت در شرایط کنونی و آینده می‌تواند وضعیت پیش‌روی صنایعی مانند پتروشیمی، پالایشی، فولاد، سیمان و... را مشخص کند.
قیمت گاز طبیعی در حال حاضر ۳.۰۱ دلار در هر میلیون بی تی یو است که نشان‌دهنده افزایش ۱.۰۹ درصدی در آخرین سری معاملاتی در بورس نیویورک است و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود این قیمت در کوتاه‌مدت به ۳.۰۴ دلار برسد. تحلیلگران معتقدند سطوح مقاومتی ۳.۱۰ دلار، ۳.۱۷ دلار و ۳.۲۵ دلار را می‌توان در شرایط صعود قیمت گاز برای این محصول در نظر گرفت و برعکس، پشتیبانی‌ها در قیمت‌های ۲.۹۴ دلار و به دنبال آن در ۲.۸۶ دلار و ۲.۷۹ دلار ایجاد می‌شود که این قیمت‌ها برای روند بازار گاز طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است.
تجزیه و تحلیل فنی میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (EMA) این محصول نیز قیمت را در ۲.۸۸ دلار و متحرک نمایی ۲۰۰ روزه قیمت را در ۲.۶۸ دلار نشان می‌دهد که هر دو بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی هستند که بر حرکت صعودی اخیر تأکید می‌کنند. با این حال، در حالی که احتمالا بازار بالای ۲.۹۵ دلار صعودی باقی می‌ماند، سقوط به زیر این آستانه می‌تواند صف‌های فروش و افت بیشتر قیمت را به همراه داشته باشد، با این حال پیش‌بینی‌ها و علایم موجود از رشد قیمت حکایت دارد.
در این بین معاملات آتی ماهانه گاز طبیعی نیز روز دوشنبه هفته قبل و در لحظه تنظیم این گزارش از ۳ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا فراتر رفته که بالاترین سطح از اواسط ژانویه ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد. طی یک هفته قبل از آن، قیمت گاز طبیعی ۱۲.۸ درصد افزایش یافته و این روند افزایشی تا لحظه تنظیم این گزارش ادامه دارد که این موضوع ظن کاهش قیمت را در آینده کاهش می‌دهد.
در هفته منتهی به ۳۱ می، ۹۸ میلیارد متر مکعب گاز به ذخیره‌سازی‌های ایالات متحده اضافه شده که از انتظارات بازار برای افزایش ۸۹ میلیارد مکعبی فراتر رفته است و این الگو کم و بیش در اروپا نیز وجود دارد. این نهمین هفته متوالی افزایش ذخیره‌سازی فصلی است که کل ذخایر را به ۲۸۹۳ میلیارد رسانده که این سطح ۳۷۳ میلیارد متر مکعب بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و ۵۸۱ میلیارد مترمکعب یا ۲۵ درصد بالاتر از میانگین پنج ساله است.
در این بین شرکت‌های فعال در بازار گاز طبیعی نیز روند بهتری را پشت سر می‌گذارند. تلوریان با ۱۳.۵ درصد رشد قیمت سهام روبه‌رو شد و شرکت رینگ انرژی ۳.۹ درصد رشد را ثبت کرد. شرکت Comstock Resources Inc معادل ۳.۸ درصد و ماتادور ۳.۷ درصد رشد کردند. همچنین صندوق گاز طبیعی ایالات متحده که عملکرد قیمت گاز طبیعی هنری هاب را منعکس می‌کند، ۴.۷ درصد افزایش یافت، در حالی که First Trust Natural Gas ETF (NYSE:FCG)، که عملکرد ۴۸ شرکت گاز طبیعی را دنبال می‌کند، ۲ درصد افزایش یافت. این رشد قیمت‌ها در بازار محصول و سهام نشان می‌دهد بهای جهانی گاز در فصل تابستان افزایشی است.

کد خبر 497348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =