بحران در کمین صندوق‌های سرمایه‌گذاری؟

از قدیم تا به امروز عموم مردم باتوجه به اعتماد بیشتری که به بانک‌ها دارند، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند تا اینکه آن را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بگذارند...

به گزارش صدای بورس، از قدیم تا به امروز عموم مردم باتوجه به اعتماد بیشتری که به بانک‌ها دارند، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند تا اینکه آن را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بگذارند. این اعتماد آنجایی به وجود آمده که بانک‌ها زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و مردم بانک مرکزی را پشتوانه بانک‌ها می‌دانند و خیالشان راحت است. اما مدتی است باتوجه به متنوع شدن انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، میزان سوددهی بیشتر از بانک‌ها و اینکه سازمان بورس کاملا بر عملکرد صندوق‌ها نظارت دارد، مورد توجه افراد جامعه قرار گرفته است.
سازمان بورس صندوق‌های سرمایه‌گذاری را موظف کرده تا صورت‌های مالی، دارایی‌ها و خرید و فروش‌هایشان را ماهانه و به طور شفاف اعلام کنند. البته که این روزها اعتماد به بازار سرمایه و مخصوصا سازمان بورس از سوی مردم رخت بر بسته اما همچنان آنها به صندوق‌ها به عنوان گزینه امن‌تری نسبت به سهام نگاه می‌کنند.
نکته مهم دیگری که در مورد صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارد این است که ریسک سرمایه‌گذاری در آنها بسیار پایین است. چراکه حتی ریسکی‌ترین صندوق‌ها هم موظف هستند در لیست سهم‌هایی که سازمان بورس منتشر و ابلاغ می‌کند، سرمایه‌گذاری کنند بنابراین صندوق‌ها نمی‌توانند هر ریسکی تحمل کنند.به عبارتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طریق سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف، سعی در متنوع‌سازی دارند به عنوان مثال، بخشی از وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران در اوراق مشارکت، بخشی در سهام و بخشی در سایر دارایی‌ها مثل ابزارهای بازار پول سرمایه‌گذاری می‌شود. این تنوع در سبد باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری پایین بیاید.

صندوق‌های پربازده ‌کدامند؟
در این میان اما مدتی است که برخی از فعالان بازار سرمایه درخصوص یکی از ابرچالش‌های بازار سرمایه هشدار می‌دهند. آنها معتقدند دست کردن در جیب یونیت هولدر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با انتشار اوراق، یکی از راهکارهای دولت به جای چاپ پول برای جبران کسری بودجه است و بر این اساس هشدار داده‌اند که ابر بحران ورشکستگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیش روی آنها است. بر این اساس نگاهی داشتیم به نوع دارایی‌ و میزان بازدهی سه نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری یعنی درآمد ثابت، سهامی و اهرمی:

بحران در کمین صندوق‌های سرمایه‌گذاری؟

در این بخش پنج صندوق درآمد ثابت که در بازه زمانی آذر تا بهمن ۱۴۰۲ بیشترین بازدهی را کسب کرده‌اند مورد بررسی قرار دادیم. صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت کیمیا دارای ۴۳.۱۹ درصد سپرده بانکی و ۴۹.۸۸ درصد اوراق مشارکت است.
همچنین صندوق اعتماد ارغوان نیز ۳۹.۱۶ درصد سپرده بانکی و ۵۵.۲۹ درصد اوراق مشارکت دارد. ضمن آنکه دارایی تحت مدیریت صندوق مروارید آگاه ۳۷.۱۹ درصد سپرده بانکی و ۵۴.۴۶ درصد اوراق مشارکت است. در این میان طلوع تدبیر پایا و افرا نماد پایدار به ترتیب ۷۰.۸۱ درصد سپرده بانکی و ۲۸.۲۵ درصد اوراق مشارکت و همچنین ۴۴.۷۵ درصد سپرده بانکی و ۳۶.۰۲ درصد اوراق مشارکت دارند.
نکته قابل توجه این است که باتوجه به ماهیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که بیشتر به سود بانکی نزدیک و این صندوق مخصوصا افراد ریسک گریز است، بهتر است که میزان سپرده و اوراق در این صندوق‌ها بیشتر باشد چراکه از دارایی‌های امن‌تری برخوردار می‌شوند. در این میان در چه صورتی ممکن است این صندوق‌ها به سمت ورشکستگی گام بردارند؟ زمانی را فرض کنید که یکی از سرمایه‌گذاران این صندوق قصد ابطال یونیت سرمایه‌گذاری خود را داشته باشد.
مدیر صندوق مجبور است برای اعطای رقم مورد نظر به آن سرمایه‌گذار بخشی از سهامی که در صندوق دارد را به فروش برساند و به سراغ فروش سهم‌های کوچک‌تر می‌رود، اما از طرفی اگر بازار در شرایطی مانند وضعیت این روزهای خود باشد احتمالا این سهم‌های کوچک با خریداران چندانی مواجه نشود و بر این اساس مدیر صندوق مجبور به فروش سهم‌های بزرگ‌تر و قابل توجه در پرتفوی صندوق خود می‌شود و اگر این روند ادامه داشته باشد صندوق از سهام بزرگ خالی می‌شود.

نصاب ها در صندوق
گفتنی است یکی دیگر از چالش‌های این صندوق‌ها، الزام حداقل ۱۵ درصدی خرید سهام با مصوبه سازمان بورس بوده که در دی ماه ۱۴۰۱ برداشته شد و در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ این عدد به ۱۰ درصد رسید. البته مدیران این صندوق‌های سرمایه‌گذاری بعضا تبلیغات گمراه کننده‌ای درخصوص میزان سود و نصاب‌های سرمایه‌گذاری داشتند که در روزهای اخیر رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری توصیه کرد تا پیگیری لازم را نسبت به رعایت مقررات حاکم بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله رعایت نصاب‌های سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار دهند. همچنین به گفته این مقام مسئول با توجه به تغییر نصاب سپرده بانکی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد از پایان مرداد ماه، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری موظف هستند، تمهیدات لازم را به منظور رعایت نصاب مزبور انجام دهند تا در پایان مهلت نصاب سپرده بانکی رعایت شود.

بحران در کمین صندوق‌های سرمایه‌گذاری؟

دیگر صندوقی که دارایی آن مورد بررسی قرار گرفت، صندوق‌ها از نوع سهامی است که میزان دارایی پنج شاگرد اول این نوع صندوق از بازه زمانی آذر تا بهمن ۱۴۰۲ ارزیابی شد. دارایی صندوق حفظ ارزش دماوند عبارت است از؛ ۴.۴۱ درصد سپرده بانکی، ۱۶.۵۶ درصد اوراق مشارکت و ۷۰.۰۵ درصد پنج سهمی که بیشترین وزن را در این صندوق دارند.
صدف سهام نیز دارای ۶.۳۲ درصد سپرده بانکی، ۳.۴۵ درصد اوراق مشارکت و ۴۳.۵۵ درصد سهام است. همچنین صندوق پالایشی یکم ۴.۳۹ درصد سپرده بانکی و ۹۳.۷۹ درصد پنج سهم با بیشترین وزن را دارد. در این میان مشترک گنجینه ارمغان الماس دارای ۱.۲۹ درصد سپرده بانکی و ۵۳.۰۷ درصد سهام است. ضمن آنکه صندوق هامرز هم ۵.۰۷ درصد سپرده بانکی، ۱۳.۴۷ درصد اوراق و ۴۰.۳۸ درصد پنج سهم با بیشترین وزن را دارد.لازم به ذکر است صندوق‌هایی که ریسک‌ بیشتری دارند، بیش از سایر صندوق‌ها در خطر ورشکستگی قرار دارند.
در این میان صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های سهامی دو نوع از ریسکی‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. درصد بیشتری از دارایی‌های صندوق‌های سهامی در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. آنچه از دارایی‌های صندوق‌های سهامی باقی می‌ماند صرف سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت، سایر دارایی‌ها و سپرده‌گذاری وجه نقد در بانک می‌شود. همانطور که گفته شد این بخش از سرمایه‌گذاری سود ثابتی دارد و ریسک آن صفر است.

بحران در کمین صندوق‌های سرمایه‌گذاری؟

اهرم ها در بازار

صندوق‌های اهرمی نوعی صندوق سهامی به‌حساب می‌آیند که از تکنیک‌ اهرم مالی برای به دست آوردن بازدهی مضاعف از یک سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. به‌طور کلی پنج صندوق اهرمی داریم که دارایی تحت مدیریت صندوق سهامی اهرمی موج فیروزه شامل ۱.۸۶ درصد سپرده بانکی و ۶۵.۵ درصد سهام است. ضمن آنکه صندوق سهامی اهرمی کاریزما ۱۵.۱۴ درصد سپرده بانکی و ۶۰.۲۶ درصد سهام دارد.
همچنین صندوق اهرمی شتاب آگاه هم ۴.۰۹ درصد سپرده بانکی و ۶۷.۵۳ درصد سهام دارد. صندوق سهامی اهرمی جهش فارابی هم ۹.۴ درصد سپرده بانکی، ۳.۵ درصد اوراق مشارکت و ۶۷.۹۵ درصد سهام دارد. در این میان صندوق سهامی اهرمی توان مفید از ۹.۹۶ درصد سپرده بانکی و ۶۵.۲۳ درصد سهام تشکیل شده است. ضمن آنکه یکی از معایب صندوق‌های اهرمی ریسک بالا بوده چراکه استفاده از اهرم مالی ممکن است به زیان‌های بزرگتری منجر شود، به ویژه در شرایطی که بازار نزولی است.
در این میان عده‌ای معتقدند با توجه به ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نظارت سازمان بورس و مفاد امیدنامه و اساسنامه صندوق‌ها، احتمال از بین رفتن و صفر شدن سرمایه سرمایه‌گذاران وجود ندارد. بر این اساس باتوجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت واحدی خرید و فروش می‌شوند.
سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید واحدهای صندوق، به میزان سرمایه خود مالک بخشی از کل سرمایه صندوق شوند و هرچقدر صندوق سود یا زیان بدست آورد، سهامدار نیز در این سود یا زیان سهیم است یعنی احتمال ورشکستگی در آنها مخصوصا در صندوق‌های درآمد ثابت کم است.
اما در مقابل برخی صاحبنظران می‌گویند وجود سپرده‌های بانکی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند به عنوان دارایی امنی برای این صندوق‌ها تلقی شود اما بنا به عقیده کارشناسان خرید اوراق توسط این صندوق‌ها و اینکه در دارایی تحت مالکیت آنها اوراق حجم بیشتری داشته باشد می‌تواند برای آنها ریسک داشته باشد و بر این اساس خطر ورشکستگی آنها را تهدید کند.

  • همراز فیروزی - خبرنگار
  • شماره ۵۴۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 497783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =