افزایش قیمت نفت در هفته پرتنش

قیمت انواع نفت خام در آخرین روز معاملاتی هفته (جمعه ۲۸ ژوئن، ۸ تیرماه) با افت اندکی روبه‌رو شد اما این کامودیتی هفته گذشته را در مجموع با ۲ درصد رشد به پایان برد.

به گزارش صدای بورس، سایت اویل پرایس در گزارشی اعلام کرد: هفته گذشته، تنش‌های ژئوپلیتیک تاثیر فاکتورهای کاهنده قیمت‌ها را خنثی کرد و نفت خام با افزایش قیمت ۲ درصدی مواجه شد.

بر پایه این گزارش، بالا گرفتن تنش بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی عامل اصلی افزایش قیمت نفت بوده است. در هفته‌ای که گذشت، بازار اعتنای چندانی به افزایش اندک تقاضای بنزین در آمریکا نداشت و بیشتر بر احتمال توقف عرضه در خاورمیانه متمرکز بود. این رشد قیمت نشان می‌دهد که نفت خام بیش از هر چیز به ریسک‌های ژئوپلیتیک به ویژه در منطقه حساس خاورمیانه توجه دارد.

رژیم صهیونیستی با اعزام سربازان به مرزهای شمالی در نزدیکی لبنان، آتشی را برافروخته که ممکن است دامن کل منطقه را بگیرد. تحلیلگران معتقدند، رویارویی نظامی بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهونیستی بسیار محتمل است. در این میان، ورود ایران به درگیری یا حمله رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های انرژی ایران تهدید بزرگی برای عرضه انرژی در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود. این اتفاق می‌تواند به جهش قیمت نفت خام منجر شود.

خاورمیانه هنوز هم یکی از مهمترین مناطق تولید و عرضه نفت خام جهان است و هرگونه افزایش تنش یا درگیری نظامی، تاثیر منفی بر زنجیره عرضه انرژی این منطقه و بروز اختلال در بازارهای جهانی می‌گذارد. این در حالی است که میادین گاز فراساحلی رژیم صهیونیستی نیز از خطر در امان نیستند و ممکن است مورد حمله حزب‌الله لبنان قرار گیرند. مهمتر از آن، اگر پای ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت خام جهان به طور مستقیم به درگیری‌ها کشیده شود، جبهه نبرد گسترش خواهد یافت و ممکن است نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز را نیز دربرگیرد.

در هفته پیش‌رو، بازارهای نفت بر دو موضوع مهم متمرکز خواهند بود: مشاجره ابدی بر سر عرضه و تقاضا، و احتمال درگیری نظامی در غرب خاورمیانه. هفته گذشته، واشنگتن اعلام کرد که در صورت نیاز، شهروندان خود را از لبنان خارج خواهد کرد. به گفته منابع دفاعی آمریکا، پنتاگون یک کشتی جنگی دومنظوره را برای انجام عملیات ویژه در مرزهای رژیم صهیونیستی مستقر کرده است. در همین حال، مقام‌های نظامی رژیم صهیونیستی ادعا کردند که حماس تقریبا نابود شده و اینک زمان اجرای برنامه مقابله با حزب‌الله و توجه به مرزهای شمالی با لبنان است. این ادعاها و تحرکات نظامی نشان می‌دهد که تل‌آویو بدون توجه به اعتراضات جهانی علیه کشتار مردم بیگناه در غزه، آماده می‌شود تا جنگ دیگری را در منطقه آغاز کند. این اتفاق، بی‌شک بازار جهانی نفت را به هم می‌ریزد و زمینه جهش قیمت نفت خام را فراهم می‌کند.

در پایان معاملات هفته گذشته، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۲۶ سنت کاهش به ۸۵ دلار رسید. قیمت نفت خام سبک آمریکا نیز ۲۰ سنت کاهش یافت و به قیمت ۸۱ دلار و ۵۴ سنت معامله شد.

کد خبر 498240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =