کوتاه شدن دست دلالان خودرو با این اتفاق

کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به حذف دلالان در راستای افزایش قیمت خودرو، اقدام مناسب را آزاد سازی واقعی قیمت دانست.

پیام الیاس‌کردی، درگفت‌وگو با صدای‌بورس گفت:‌ سایپا و ایران‌خودرو مدت ها بود که افزایش قیمت نداشتند. با توجه به اختلاف بسیار قیمت کارخانه با قیمت بازار باعث شده بود دلالان از این اختلاف قیمت استفاده کنند. که براساس برآوردهای صورت گرفته حدود ١٠٠ همت اختلاف قیمت ها به جیب ذینفعان می‌رفت.

کارشناس بازار سرمایه افزود: متاسفانه برنامه درستی برای مقابله با قیمت گذاری‌های خودرو وجود ندارد. دولت قیمت گذاری دستوری را انجام می‌دهد و بعد از مدتی، قیمت گذاری انجام می‌شود و این اختلاف به علت تورم یعنی قیمت کارخانه با قیمت بازار است که به گران شدن خودرو می انجامد.

الیاس‌کردی خروج قیمت کارخانه از انحصاری را اقدام مثبتی دانست و گفت: اقدام درست این است که به سمت آزاد سازی واقعی قیمت رفت یعنی معاملات با قیمت بازار صورت گیرد و قیمت کارخانه از انحصار خارج و اجازه داده شود تا واردات انجام و تعرفه به آرامی کاهش پیدا کند. متاسفانه این اتفاق باعث می‌شود دلالان در مقطعی دست آنها از سود کوتاه شود اما در مقاطع دیگر دلالان می‌توانند با سود کمتری فعالیت خود را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: درگذشته بورس کالا بهانه‌ای برای افزایش قیمت شد اما بورس کالا می‌بایست ادامه پیدا می‌کرد و یا به صورت آهسته خودرو ها گران تر از بازار فروخته می‌شد اما با این شرط که مردم کیفیت را با واردات به دست بیاورند. متاسفانه دو نوع تفسیر در راستای همکاری خودرویی ها با بعضی فولادی ها وجود دارد که صحت ندارد و خودروسازان با این مشکل مواجه هستند که این مشکلات باید به صورت ریشه ای حل شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: قاعدتاً افزایش قیمت کارخانه باعث می‌شود به صورت مقطعی مشکلات مالی این دو خودرو ساز حل شود اما بعد از چند ماه قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند و اتفاقی که می افتد این است که زیان این دو خودرو ساز از فصلی به فصل دیگر منتقل می‌شود.

کد خبر 509362

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =