سکته بورس ایران

فدراسیون بورس‌های جهان (WFE) در تازه‌ترین گزارش خود، آمار فعالیت و عملکرد بورس‌های عضو این نهاد در حوزه‌های ارزش بازار، تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده

به گزارش صدای بورس، فدراسیون بورس‌های جهان (WFE) در تازه‌ترین گزارش خود، آمار فعالیت و عملکرد بورس‌های عضو این نهاد در حوزه‌های ارزش بازار، تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده، ارزش معاملات و شاخص‌ها مربوط به چهار ماه نخست ۲۰۲۴ (نیمه دی ماه ۱۴۰۲ تا نیمه فروردین ۱۴۰۳) را منتشر کرد.

در این گزارش، بورس‌های جهان در سه منطقه کلی Americas (آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی)، APAC (آسیا و اقیانوسیه) و EMEA (اروپا، خاورمیانه و آفریقا) تقسیم‌بندی شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بازار سهام ایران که در منطقه سوم قرار دارد، در یک سال گذشته عملکرد مناسبی نداشته است.

Americas
در چهار ماه نخست امسال، این منطقه به عنوان بزرگترین منطقه بورسی جهان شاهد تغییرات مهمی بود. در پایان ماه آوریل، ارزش بازار بورس‌های این منطقه با ۱۷.۵ درصد رشد نسبت به آوریل سال گذشته از مرز ۵۶ هزار میلیارد دلار فراتر رفت. بورس نزدک آمریکا با ۲۷.۹ درصد رشد، بالاترین افزایش ارزش بازار را ثبت کرد. در پایان چهارمین ماه امسال، ارزش بازار بورس نزدک به بیش از ۲۴.۳ هزار میلیارد دلار رسید. پس از آن، بورس‌های کلمبیا، برزیل و پرو با بیش از ۲۰ درصد رشد، به ترتیب رتبه‌های بعدی را کسب کردند. در این منطقه، بورس شیلی با افت ۱۱.۵ درصدی ارزش بازار روبه‌رو شد و در رتبه نخست زیان‌دیدگان قرار گرفت.
منطقه Americas از نظر ارزش معاملات الکترونیک نیز با رشدی ۸.۳ درصدی روبه‌رو شد و ارزش معاملات سهام در این منطقه از ۶.۵ هزار میلیارد دلار در ژانویه به بیش از ۷ هزار میلیارد دلار در آوریل افزایش یافت. در این مدت، بورس کلمبیا با ۹۳.۸ درصد رشد به مقام نخست دست یافت و بورس کاستاریکا شاهد افت ۳۹.۱ درصدی ارزش معاملات ماهانه بود. ارزش معاملات بورس نزدک هم با ۱۲.۶ درصد رشد به بیش از ۲.۵ هزار میلیارد دلار رسید.
برخلاف دو مورد قبلی، این منطقه از نظر تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده، در مجموع عملکرد مثبتی نداشت و تعداد شرکت‌های بورسی این منطقه در آوریل امسال نسبت به یک سال قبل با ۲.۹ درصد افت روبه‌رو شد. در حال حاضر ۱۰ هزار و ۶۲۳ شرکت بورسی در بازارهای این منطقه فعالیت می‌کنند. در دو جدول زیر، خلاصه آمارهای این منطقه ارائه شده است.

سکته بورس ایران


APAC
منطقه آسیا-اقیانوسیه با ارزش بازار بیش از ۳۴.۶ هزار میلیارد دلار، دومین منطقه بورسی بزرگ جهان است. در پایان آوریل ۲۰۲۴ ارزش بازار بورس‌های این منطقه نسبت به آوریل سال گذشته رشدی ۲.۳ درصدی را ثبت کرد. در یک سال منتهی به پایان آوریل ۲۰۲۴ بیشترین رشد ارزش بازار به میزان ۶۱.۲ درصد برای بورس پاکستان ثبت شد. بورس‌های هند با ۴۶.۱ درصد، کلمبو با ۳۷.۸ درصد و قزاقستان با ۳۶.۹ درصد رشد ارزش بازار سهام در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در مقابل، ارزش بازار بورس تایلند به میزان ۱۷.۴ درصد کاهش یافت و رتبه نخست منفی‌های منطقه را به خود اختصاص داد.
در پایان آوریل ۲۰۲۴ ارزش معاملات سهام این منطقه نیز شاهد رشدی ۹ درصدی نسبت به ابتدای سال بود و از ۴۰۱۵ میلیارد دلار به ۴۳۷۶ میلیارد دلار رسید. در این مدت، بورس باکو (دومین بورس کوچک منطقه) با افزایش بیش از ۳۹۰۰ درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شد و رتبه نخست را کسب کرد. ارزش معاملات سهام این بورس در پایان آوریل به ۳.۲۷ میلیارد دلار رسید. بورس کلمبو نیز شاهد رشد ۲۷۰ درصدی ارزش معاملات بود و به رتبه دوم دست یافت. ارزش معاملات این بورس در ماه آوریل به بیش از ۱۴۱ میلیارد دلار رسید. در چهار ماه نخست امسال، بورس ملی سهام و مظنه (فرابورس چین) با افت ۴۵.۵ درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شد و در رتبه نخست منفی‌ها جای گرفت. پس از آن، بورس تایلند با افت ۲۰ درصدی ارزش معاملات مواجه شد.
در پایان آوریل ۲۰۲۴ تعداد شرکت‌های بورسی این منطقه نسبت به یک سال قبل ۰.۷ درصد افزایش یافت و در مجموع به ۳۱ هزار و ۸۵۶ شرکت رسید. بورس باکو با ۴۲.۱ درصد شاهد بیشترین رشد تعداد شرکت در یک سال منتهی به پایان آوریل ۲۰۲۴ بود. پس از آن، بورس هند با افزایش ۱۱.۹ درصدی تعداد شرکت‌های بورسی روبه‌رو شد. در این مدت، تعداد شرکت‌های بورسی بازار فرابورس چین ۵.۴ درصد کاهش یافت و رتبه نخست افت را کسب کرد. در همین حال، تعداد شرکت‌های بورس ارمنستان به عنوان کوچکترین بورس منطقه بدون تغییر روی عدد ۱۲ شرکت ثابت باقی ماند. در دو جدول زیر، خلاصه آمارهای این منطقه ارائه شده است.

سکته بورس ایران

EMEA
این منطقه در مجموع کمترین ارزش بازار را در مقایسه با دو منطقه دیگر دارد. ارزش بازار بورس‌های این منطقه در پایان آوریل ۲۰۲۴ به رقم ۲۲ هزار و ۵۴۹ میلیارد دلار رسید که نسبت یک سال قبل ۱.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. بورس یورونکست با ارزش بازار بیش از ۶۸۴۵ میلیارد دلار، بزرگترین بورس منطقه است که نسبت به یک سال قبل شاهد افت ۰.۶ درصدی ارزش بازار بوده است. در مقابل، بورس‌های سیشل و بلغارستان با بیش از ۵۰ درصد افت ارزش بازار، بازندگان اصلی منطقه بودند. فرابورس ایران و بورس تهران نیز به ترتیب شاهد کاهش ۲۲.۹ درصدی و ۱۵.۲ درصدی ارزش معاملات بودند.
ارزش معاملات سهام این منطقه نیز با افتی یک درصدی روبه‌رو شد و به ۸۳۸ میلیارد دلار رسید. در پایان آوریل ۲۰۲۴ ارزش معاملات سهام در بورس لوساکا (زامبیا) بیش از ۶۵۶۱ درصد نسبت به یک سال قبل رشد داشت. همچنین ارزش معاملات در بورس‌های غنا ۳۰۸ درصد، نایروبی ۲۲۵ درصد و بلاروس ۱۶۳ درصد افزایش یافت. در مقابل، دو بورس سیشل و روآندا با افت ۱۰۰ درصدی آمار معاملات روبه‌رو شدند. فرابورس ایران و بورس تهران نیز به ترتیب شاهد کاهش ۵۵.۸ درصدی و ۱۸.۷ درصدی ارزش معاملات بودند.
تعداد شرکت‌های بورسی این منطقه نیز با کاهش ۱.۶ درصدی مواجه شد و در مجموع به ۱۱ هزار و ۱۱۹ شرکت رسید. در سال منتهی به آوریل ۲۰۲۴ فرابورس ایران و بورس عربستان با ۱۳.۱ درصد شاهد بیشترین افزایش تعداد شرکت‌های بورسی بودند. بورس تهران نیز در این زمینه با رشد ۱.۶ درصدی مواجه شد. در مقابل، بیشترین کاهش تعداد شرکت‌ها را بورس سیشل با ۴۴.۲ درصد ثبت کرد. در دو جدول زیر، خلاصه آمارهای این منطقه ارائه شده است.

سکته بورس ایران

سخن پایانی
در مجموع، در پایان آوریل ۲۰۲۴ ارزش بازار بورس‌های جهان نسبت به آوریل سال گذشته بیش از ۱۸ درصد افزایش پیدا کرد و به بیش از ۱۱۳ هزار و ۵۳۸ میلیارد دلار رسید. در همین مدت، ارزش معاملات الکترونیکی سهام نیز بیش از ۱۶ درصد افزایش یافت و ارزش ماهانه معاملات سهام در پایان چهارمین ماه از سال جاری از مرز ۱۲ هزار و ۲۷۷ میلیارد دلار گذشت. با این حال، تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده با کاهشی ۳.۸ درصدی روبه‌رو شد.
موسسه پرایس واترهاوس کوپرز در گزارشی که ابتدای سال ۲۰۲۴ منتشر کرد، از رشد بیش از ۲۲ درصدی شاخص MSCI جهان در سال گذشته خبر داد و پیش‌بینی کرد که با توجه به آمار عرضه‌های اولیه سهام در سراسر جهان، روند صعودی بازارهای سهام در سال جاری نیز ادامه پیدا کند. با این حال، این موسسه نسبت به خوش‌بینی بیش از حد به افزایش عرضه‌های اولیه هشدار داد و تاکید کرد، همه چیز به تثبیت اقتصاد جهان در سطح کلان بستگی دارد.

  • علیرضا نجفی - خبرنگار
  • شماره ۵۴۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 498433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =