اولویت های اقتصادی ساکن جدید «پاستور» چیست؟

کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به دیدگاه‌های دو نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری به اولویت های دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد پرداخت.

روزبه شریعتی، در گفت‌وگو با «صدای بورس»، ضمن اشاره به شمارش اولیه آرا و کشیده شدن انتخابات به دور دوم و رقابت جدی بین سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، به بررسی رویکردهای متمایز این دو نامزد ریاست جمهوری در زمینه اقتصاد پرداخت. و گفت: مشاورین اقتصادی نزدیک به مسعود پزشکیان به سبب حضور افرادی مثل طیب نیا، همتی، فرهاد و مسعود نیلی، امکان ایجاد نگاه آکادمیک تر و تلاش برای افزایش مراودات مالی و ارتباط بیشتر با سایر کشورها را می توان در دولت وی متصور شد.

وی ادامه داد: البته با حضور این افراد قرار نیست در کوتاه مدت بازار سرمایه به رکورد زنی و سوددهی برسد، چرا که ما نیاز به یک جراحی اقتصادی داریم، چرا که با نرخ تورم بالایی رو به رو هستیم که به راحتی کنترل نمی شود.همچنین مسعود پزشکیان باید در ابتدا مشخص کند که مشاوران اقتصادی وی چه برنامه ای برای حدود ۴۰۰ همت کسری بودجه دولت دارند؟
کارشناس بازار سرمایه در ادامه در خصوص مشاورین اقتصادی نزدیک به سعید جلیلی نیز افزود: مشاورین اقتصادی نزدیک به سعید جلیلی بیشتر نگاه سوسیالیستی به جامعه و مسائل اقتصادی دارند، افرادی مثل یاسر جبرائیلی و حسین صمصامی که از مشاورین اقتصادی وی هستند و معتقدند که باید تمامی اقشار و طبقات جامعه سهمی برابر و هم‌اندازه در سود همگانی داشته باشند، حرف های قشنگی است که زمان چین مائو و شکل گیری کوبا و چهره هایی نظیر چهگوارا گفته میشد.

شریعتی به واکنش بازار سرمایه به تفکرات سوسیالیستی اشاره کرد و اظهارداشت: جناح اصولگرا و تیم اقتصادی آنها با شعار حمایت از بازار سرمایه آمدند، اما چه بر سر بازار سرمایه آوردن؟ یکی از نامزدهای انتخاباتی حامی جلیلی اذعان داشت که بدبختی این مملکت با تشکیل بورس کالا از سال ۸۵ – ۸۶ آغاز شد. نمیتوان تمام دارایی ها و کارخانه ها را به اسم دولت مصادره و بورس کالا را تعطیل کرد.
وضع قوانین شبانه، تغییر رویه های ناگهانی، مثل خوراک هفت هزارتومانی، مصوبه ۱۹ اردیبهشت، دستورالعمل نرخ پالایشی ها، نرخ برقی که بعد از گذشت یک سال نهایتا عطف به ماسبق کردند و دوبرابر شد.

وی ادامه داد:خروج خودرو از بورس کالا اقدامی خلاف نص صریح قانون بود اما با شعار این که بورس کالا عامل گرونی خودروها شده، خودرو را از بورس کالا خارج کردند و اما با گذشت زمان کوتاهی شاهد آن بودیم که قیمت همان خودروها دو برابر شد و درحالی که متفکرین اقتصادی پاسخی برای این موضوع نداشتند.با این روند چشم انداز اقتصادی روشنی نداریم، چرا که سرمایه گذارها ترجیح میدهند سرمایه های خود را خارج یا تبدیل به دارایی مثل تتر، شمش، طلا، خونه، دلار کنند که توسط دولت عرضه نشود.
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با چنین نگاهی طبیعتا خرید سهام دیگر معنایی ندارد. چرا که خریدار نمیداند سهامی که خریداری کرده قرار است سوددهی داشته باشد یا زیانبار است. حاصل این اتفافات از بین رفتن بازار ثانویه و نابود شدن انگیزه سرمایه گذارهای خصوصی است.

جلوگیری از مرگ اقتصاد با افزایش مراودات مالی

وی گفت:از مشاورین اقتصادی و نزدیکان مسعود پزشکیان می توان تصور کرد، نگاه آکادمیک تری در سیستم اقتصادی کشور حاکم میشود. آن ها بر این باورند که نمی توان در یک سیکل بسته، یک نظام پایدار ایجاد کرد، در یک سیکل بسته که ورود و خروج انرژی مقدر نشود، منجر به نابودی و مرگ آن سیستم می شود. سیستم های اقتصادی نیز همین گونه هستند.تفکرات نزدیک به تیم اقتصادی مسعود پزشکیان به دنبال افزایش مراودات مالی و ارتباط گیری بیشتر با کشورهای شرق و غرب است.

وضعیت بازار سرمایه خوب نیست

شریعتی در خصوص وضعیت بازار سهام گفت: درحال حاضر سیاست های جدیدی وضع شده است که کارخانه ها را ملزم می کند تا دلارهای خود را با قیمت ۴۰ هزارتومان در سامانه نیما بفروشند. نتیجه آن شد که کارخانهدارها دیگر تمایلی به صادرات محصولات خود ندارند و در نتیجه ارز آوری برای کشور روند کاهشی به خود گرفت. همان طوری که انجمن فولاد اعلام کرده که در ۳ ماهه اول سال جاری بیش از ۱ میلیارد دلار صادرات فولاد کمتر شد.

در کوتاه مدت شاهد آن هستیم کارخانه ها نیاز داخلی کشور را تامین می کنند ولی در بلند مدت مشکلات نظیر کاهش صادرات دامن گیر اقتصاد می شوند.

نباید یارانه به اول زنجیره پرداخت شود

کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: علت آن که در این سال ها بحث بنزین به شدت مهم شده آن است که بیش از توان تولیدی کشور مصرف می شود و نهایتا مجبور به واردات بنزین می شود.بنزین باید طبقه بندی شود، چیزی که نگاه سوسیالیستی آن را نمی پذیرد، نگاه سوسیالیستی معتقد هستند که استفاده از همه منابع برای عموم باید به صورت برابر فراهم باشد. اما وقتی نمی توانیم حقوق کارمند و کارگر داخل کشور را با سطح جهان همتراز کنیم، بدیهی است که کیفیت بنزین را هم نمی توانیم مثل سایر کشورهای حوزه خلیج فارس کرد.

وی تصریح کرد: راه حل آن هم این است که کسانی که خودروهای لاکچری دارند نباید کارت سهمیه سوخت داشته باشند، برای این قشر باید بنزین با کیفیت وارد کنند و با قیمت بالاتری به نسبت قیمت بنزین داخلی به فروش برسد. درحالی این اقشار کشش پذیری بالایی دارند و حساسیتی به نرخ بنزین ندارند بلکه به کیفیت بنزین اهمیت بیشتری می دهند.اما برای مصرف کنندگان خودروهایی که سطح کلاس پایین تری دارند و حساسیتی به کیفیت بنزین ندارند، بتوانند از بنزین داخلی خودمان با قیمت پایین داخلی خریداری کرده تا بتوانند نرخ یکدیگر را جبران کنند.

شریعتی در ادامه افزود: این مسئله ای است که باید در آب و برق و گاز هم بسط داده شود و انرژی بهینه سازی شود.نباید یارانه به اول زنجیره پرداخت شود، چون فساد زا است، امکان ندارد با پرداخت ارز دولتی به واردکنندگان هیچ کجراهی برای هیچ واردکننده ای تصور نشود. برای کنترل این مسیر فساد زا، باید یارانه به انتهای زنجیره تخصیص داده شود.

کد خبر 498500

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =