ارزش بازار سبدگردان‌ها به ۴۱۰ همت رسید

صنعت سبدگردانی پس از گذشت ۱۳ سال از تاسیس اولین سبدگردان تاکنون، توانسته بیش از ۴۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی را تحت مدیریت خود کند.

به گزارش صدای بورس، صنعت سبدگردانی پس از گذشت ۱۳ سال از تاسیس اولین سبدگردان تاکنون، توانسته بیش از ۴۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی را تحت مدیریت خود کند. از این مقدار حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان به دارایی تحت مدیریت سبدهای آنها تعلق دارد.
در حالی که ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجود در بازار بیش از ۵۷۵ هزار میلیارد تومان در زمان نگارش گزارش است و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت سبدگردان‌ها سهمی حدود ۳۰۲ هزار میلیارد تومان از آن را تشکیل می‌دهند.
درواقع مفهوم سبدگردانی به معنای چیدمان صحیح دارایی‌ها در قالب یک سبد مشخص است که به آن مدیریت پرتفوی هم گفته می‌شود. مالکیت این سبد متعلق به سرمایه‌گذار بوده و سبدگردان وظیفه خرید و فروش و مدیریت آن را بر عهده دارد. همچنین منظور از سبد اختصاصی یا مشخص، مجموع دارایی‌های موضوع سبدگردانی مانند وجه نقد، سهام، اوراق خزانه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق سکه بهار آزادی و... است که به مشتری معینی تعلق دارد. بر این اساس به بررسی عملکرد سبدگردان‌ها تا ۲۰ خرداد ماه سال ۱۴۰۳ پرداختیم.
بر اساس این گزارش؛ دارایی تحت مدیریت مجموع ۷۰ شرکت سبدگردانی که عملکرد آنها تا تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفت، معادل با ۴۱۰ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان است که سبدگردان مفید با دارایی تحت مدیریت بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی، ۲۴ درصد سهم از بازار سبدگردان‌ها را به خود اختصاص داده است. البته دارایی تحت مدیریت سبد این سبدگردان حدود ۱۴ هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان است که نشان می‌دهد، بیشتر دارایی‌های تحت مدیریت سبدگردان مفید در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری شده است که البته باز هم بیشترین میزان دارایی تحت مدیریت در سبدها را داراست. لازم به ذکر است که سبدگردان مفید در همه رتبه بندی‌ها، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
کاریزما با سهم از بازار ۱۲ درصدی، رتبه دوم از نظر کل دارایی تحت مدیریت سبدگردان‌ها را دارد. این سبدگردان با بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت، ارزش سبد ۴ همتی را به خود اختصاص می‌دهد. سبدگردان اندیشه صبا رتبه سوم بیشترین دارایی تحت مدیریت را با بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان داشته که سهم ۸ درصدی از این بازار دارد. سبدگردان اندیشه صبا با داشتن بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در AUM سبد خود، جزو ۵ سبدی است که بیشترین ارزش سبد را داشته و سهم ۸ درصدی از این بازار دارد. سبدگردان‌های آگاه و آسال به ترتیب با سهم ۶ و ۴ درصدی از بازار سبدگردان‌ها، دیگر سبدگردانان با بیشترین دارایی تحت مدیریت هستند. البته سبدگردان آسال با دارایی تحت مدیریت ۱۶ هزار و ۴۷۷ میلیارد تومان و AUM سبد ۱۳ همتی یکی از سبدگردان‌هایی است که اکثر دارایی خود را سبدگردانی می‌کند. سبدگردان پیشرفت و توسعه صبا هم با تعهد به هدف اولیه و AUM کل ۱۲ هزار و ۴۸۵ میلیارد تومانی، ۱۲ هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان خود را سبدگردانی می‌کند. تعداد سبدگردان‌هایی که اکثر دارایی خود را سبدگردانی کنند نسبت به تعداد کل سبدگردانان کم است که می‌تواند نشانه‌ای از گذار سبدگردانی به سرمایه‌گذاری در صندوق باشد.
در جدول اسامی سبدگردانان، دارایی تحت مدیریت، دارایی صندوق و سبد و همچنین سهم از بازار آنها را مشاهده می‌کنید.

ارزش بازار سبدگردان‌ها به ۴۱۰ همت رسید

به نام سبد؛ به کام صندوق
با توجه به آمار به دست آمده؛ شرکت‌های سبدگردانی که با هدف گرفتن سبد و بر اساس ریسک‌پذیری افراد شکل گرفته بودند، مسیر فعالیت خود را عوض و به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری گذار کردند. به نحوی که بررسی AUM، دارایی تحت مدیریت و اندازه سبدهایی که گرفتند نشان می‌دهد عمدتا و صرفا روی سبدهای بزرگ و احتمالا برای مشتریان خاص هستند و سایر مشتریان را به صندوق‌های خود سوق می‌دهند. به نوعی که بیش از ۳۰۲ هزار میلیارد تومان از کل دارایی تحت مدیریت سبدگردانان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری آنها سرمایه‌گذاری شده است.
سبدگردان‌ مفید به عنوان بزرگترین سبدگردان این صنعت، ۸۶ هزار میلیارد تومان از دارایی ۱۰۰ همتی خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مالکیت دارد که به نسبت دارایی ۱۴ هزار میلیارد تومانی ارزش سبدهای آن رقم قابل توجهی است. سبدگردان کاریزما هم در رتبه دوم بیشترین دارایی را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد که معادل با ۴۳ هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان است.
سبدگردان‌های اندیشه صبا، آگاه و فارابی هم رتبه‌های بعدی هستند که در جدول میزان دقیق دارایی تحت مدیریت صندوق‌های آنها را مشاهده می‌کنید که هر کدام به ترتیب سهم از بازار ۸، ۶ و ۳ درصدی از بازار سبدگردانی را دارند. بنابراین می‌توان گفت تجارت مدیریت دارایی کاملا گذار کرده و از مشتری محوری به ایجاد یک پلتفرم سرمایه‌گذاری رسیده است؛ در مقابل آن هم صندوق‌ها متنوع‌تر شدند.

ارزش بازار سبدگردان‌ها به ۴۱۰ همت رسید

  • نگین عظیمی - خبرنگار
  • شماره ۵۴۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 498669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =