۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
اصابت وعده به هدف؟

تب بورس همیشه بالا است ؛ مباحث مبتنی بر بازار سهام در ایران گاهی به تب ۳۹ درجه مدیران و صاحبنظران این بازار بدل می شود ولی موانع موجود در این خصوص به حدی هست که این تب را کاهش دهد.

تب بورس همیشه بالا است ؛ مباحث مبتنی بر بازار سهام در ایران گاهی به تب ۳۹ درجه مدیران و صاحبنظران این بازار بدل می شود ولی موانع موجود در این خصوص به حدی هست که این تب را کاهش دهد. در ایران تب بورس معمولا چند صباحی قبل از برپایی مجامع سالیانه به ۳۹ درجه می رسد و پس از انتصابات و تقسیم سود به بوته فراموشی سپرده می شود و تا سال آینده مالی و تصویب های دیگر، در مجامع انگار همه چیز به خوبی روی ۳۷درجه به گردش در می آید.

اما امسال با سال های گذشته یک تفاوت چشمگیری داشت آن هم انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری بود انتخاباتی که به دلیل سانحه ای که برای رییس دولت سیزدهم رخ داد ، زودتر برگزارشد . این اتفاق بازار سهام را به گفته بسیاری از فعالان دچار شوک کرد و شاهد تداوم ریزش ها بود و این امر مسئولان بورس را برآن داشت تا دامنه نوسان را کاهش دهند تا بتوانند بخشی از التهابات بازار را کنترل کنند.

بازار سرمایه ازسال گذشته با فراز و فرود های فراوانی دست و پنجه نرم کرد. از بحران های اردیبهشتی تا نرخ بهره که اعتراض سهامداران را به همراه داشت. و محدودیت دامنه نوسان هم که از روزهای پایانی دومین ماه از بهار آغاز شد تا یک ماه بلای جان سهامداران شده بود. البته این موضوع به مزاج افرادی خوش آمده بود،سرانجام در تاریخ ۹ تیر ماه دامنه نوسانات به حالت قبل خود بازگشت.

اما این پایان ماجرا نبود. تب و تاب انتخابات از وقایع موثر درهفته های گذشته بازار بود که در راستای آن وعده های بورسی به سهامدران از سوی نامزده ها شلیک می‌شد. تبلیغات گسترده نامزدهای ریاست جمهور ی در دور اول با استقبال کمی از سوی مردم روبرو شد و در پایان «سعید جلیلی» و «مسعود پزشکیان» به دور دوم انتخابات راه پیدا کردند.

به گفته فعالان اقتصادی دیدگاه دو نامزد راه یافته به دور دوم کاملا متفاوت بود. بسیاری از فعاللان معتقد بودند با روی کار آمدن سعید جلیلی نمی‌توان انتظار رشد بورس را داشت و همچنین رشد قیمت دلار برای فعالان این حوزه تهدید محسوب می‌شد. با این حال استقبال فعالان بازار سرمایه از مسعود پزشکیان در راس کار حمایتی این افراد قرار گرفت و

سر انجام در دور دوم انتخابات مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای و مشارکت ۵۴ درصدی مردم به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران در چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد.

فردای روز انتخابات و با اعلام رسمی ریاست جمهوری پزشکیان بورس به استقبال مسعود پزشکیان رفت و شروع طوفانی خود را رقم زد. به طوری که شاخص کل بورس با ۴.۲ درصد و افزایش ۸۸ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۸۵۰ واحد رسید. این موضوع سبب شد تا خروج پول حقیقی از صندوق های درآمد ثابت به ۱.۷۴۷ میلیارد تومان برسد.

با این حال در روز یک شنبه سخنگوی اتحادیه اروپا پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و اعلام کرد که این اتحادیه آماده همکاری با دولت جدید ایران است. گفتنی است که پزشکیان در تمامی مناظرات خود تمایل خود به توافقات خارجی را بارها اعلام کرده بود. حال باید دید که در آینده ای نزدیک شرایط چگونه رقم خواهد خورد.

هر چند سال هاست که آسمان بورس ابری است و روزهای آفتابی در این بازار به تعداد انگشت های دست هم نمی رسید؛ شاید بخش قابل توجهی از آن را بتوان به مسائل سیاسی و موضوعات کلان اقتصادی مرتبط دانست.اما بازار سهام مانند بیماری است که درمان آن چندسالی است که کمی سخت و پیچیده به نظر می رسد البته باید توجه داشت درمان بیماری آن نیازمند داروهای متعدد و متفاوتی است اما در این میان اگر یک دارو باشد که این بیمار روبه موت را حیات تازه ‌ببخشد، داروی بازگشت اعتماد سهامداران با ثبات تصمیم گیری ها و خروج دولت از برخی قیمت گذاری دستوری است که سال ها گریبان این بازار را گرفته است.به طور طبیعی مسائل کلان بورس در ایران فراوانند ، اما بیماری این بازار را می توان با ترمیم سلول های آن، جان تازه‌ای بخشید.

نباید فراموش کرد مشکلات بورس همان است که بود، مشکلات تازه‌ای هم اضافه شده و گویی تن و جان بورس به آن خو گرفته و دیگر سهامدارن و فعالان بازار سهام ازآن نمی هراسند اما این روزها روزنه امید به بازار سرمایه با انتخاب پزشکیان به عنوان رییس جمهور ایران ایجادشده است امید می رود با وعده هایی که وی در روزهای انتخابات داده شده به حقیقت به پیوندد تا بازار سرمایه هم بتواند نفسی به راحتی بکشد.امیدواریم روز های سبز و پر رونق بورس به این بازار بازگردد.

علیرضا نجفی _ خبرنگار

کد خبر 498864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =