تقسیم سود ۷۰ ریالی «بورس انرژی»

در پایان مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت بورس انرژی ایران تقسیم سود ۷۰ ریالی به ازای هر سهم مورد تصویب سهامداران این شرکت قرار گرفت. 

به گزارش «صدای بورس» مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت بورس انرژی ایران با حضور بیش از ۵۶ درصد سهامداران برگزار شد.

علی نقوی، مدیر عامل شرکت بورس انرژی ایران در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت به سرمایه این شرکت اشاره کرد و گفت: سرمایه شرکت ٢٧٠ میلیارد تومان است. همچنین ٢١۶ شرکت عرضه کننده و ١٣٢ نیروگاه عرضه کننده برق در این شرکت فعال هستند. این نکته حائز اهمیت که در اسفند ماه بیشترین ارزش معاملاتی بورس انرژی ایران در تاریخ را به خود اختصاص داده ایم.

وی به بیشترین حجم معاملاتی در رینگ های مختلف اشاره کرد و افزود: بیشترین حجم معامله در رینگ بین المللی در بخش گاز مایع بوده است. همچنین در رینگ داخلی نیز متانول بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص داده است و برترین عرضه کننده با بیشترین حجم عرضه در رینگ بین المللی شرکت نفت ستاره خلیج فارس رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. یکی از اقدامات بزرگ در سال گذشته ارزش دلاری رینگ بین المللی بالغ بر ٢،۴ میلیارد دلار و مازاد رقابت دلاری رینگ بین الملل ۴٩،۶٨٧ هزار دلار بوده است.

نقوی به اهم اقدامات انجام شده شرکت در سال گذشته اشاره کرد و افزود: راه اندازی تالار برق سبز، توسعه عرضه فرآورده تولیدی شرکت ملی گاز ایران در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران با حجم عرضه ١،٣٠٢،٠٠٠ تن و حجم معامله برابر با ١،٢۵٨،٠٠٠ تن به ارزش بیش از ٢٠٠ هزار میلیارد ریال در سال ١۴٠١ که با رشد ٢۶ درصدی حجم معاملات و افزایش ۴٢ درصدی ارزش معاملات نسبت به سال ١۴٠٠ همراه بوده است. جذب خریداران خارجی در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران با اعطای ١٩٨ کد معاملاتی برای حضور خریداران خارجی

وی به دیگر اقدامات انجام شده این شرکت به این شرح اشاره کرد:

اهم اقدامات انجام شده در سال ١۴٠٢: راه اندازی سایت جدید بورس انرژی ایران، پیاده سازی فاز اول و دوم سامانه ارتباط با ذینفعان بورس انرژی ایران، مناقصه خرید تجهیزات و برنامه ریزی جهت راه اندازی دیتا سنتر بورس انرژی ایران، انجام ممیزی امنیتی داخلی و تهیه برنامه جهت ارتقای امنیت اطلاعات در سال جدید.

به گفته مدیر عامل شرکت بورس انرژی ایران برنامه های آتی این شرکت به شرح زیر است: برنامه های آتی بورس انرژی: آغاز معاملات گواهی صرفه جویی انرژی، راه اندازی تابلوی معاملات گواهی برق و نیروگاه های تجدیدپذیر، برنامه ریزی و پیگیری جهت عرضه برق در رینگ صادراتی در بورس انرژی ایران، توسعه و تعمیق معاملات گاز، توسعه و تعمیق بازار بهینه سازی، بهبود سامانه های عملیاتی و معاملاتی و تقویت سامانه های نظارتی.

نقوی در رابطه با صادرات بورس انرژی ایران گفت: در حیطه صادراتی بالغ بر ۱۷۲ هزار میلیارد تومان معامله داشته ایم. همچین در بازار برق بیش از ۵ میلیارد کیلووات ساعت برق عرضه و معامله شد. گفتنی است که ۶۴ درصد معاملات در رینگ صادراتی و ۳۶درصد نیز در رینگ داخلی بوده است. این نکته بسیار حائز اهمیت است که بیش از ۵۳ درصد معاملات به شیوه کشف پریمیوم معامله شده است.

وی ادامه داد: بیشترین حجم معاملاتی از حیطه صادراتی محصول گاز مایع را داشته ایم و در حوزه داخلی متانول بیشترین حجم معاملات را دارد. همچنین دلیل کاهش حجم صادرات نفت کشور به دلیل تبدیل آن به بنزین کاهش یافته است و در رینگ داخلی بیشترین کاهش متعلق به میعانات گازی بوده است.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران در رابطه با بازار تالار برق سبز گفت: با توجه به اینکه نرخ موفقیت را در سال ۱۴۰۲ کسب کرده ایم باید گفت که بیشترین حجم معاملات در تالار برق سبز را داشته ایم. مهمترین اقدام سال گذشته راه اندازی تالار برق سبز بود که نیروگاه های تجدیدپذیر برق خود را به صورت آزاد در این تالار عرضه می کنند. همچنین بالغ بر ۷۰۰ مگاوات مجوز سرمایه‌گذاران از بورس انرژی بوده است و بالغ بر ٢،۴٠٠ میلیارد تومان گواهی عرضه در بازار داشته ایم.

وی به همکاری این شرکت با شرکت ملی گاز ایران اشاره کرد و افزود: همکاری با شرکت ملی گاز ایران را داشته ایم که در راستای آن ۲۶ درصد میزان معامله شرکت ملی گاز ایران در بورس انرژی افزایش یافت و در شورای عالی انرژی در خصوص بهینه‌سازی و صرفه جویی گواهی های خوبی را کسب کرده ایم. همچنین برای امنیت اطلاعات شرکت دیتا سنتر را نیز اجرا کردیم.

نقوی در خصوص عملکرد بازار گردان نماد انرژی گفت: بازارگردان از سال گذشته تغییر کرده و سازمان بورس بر عملکرد و میزان اردرهای خرید و فروش نظارت دارد و اگر تخلفی از سوی بازار گردان باشد وظیفه سازمان بورس است که نظارت کافی را داشته باشد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در پاسخ به سوال سهامداران درباره افزایش سرمایه پاسخ داد: افزایش سرمایه باید بر مبنای دلایلی باشد که در حال حاضر نیازی به افزایش سرمایه در سال ۱۴۰۳ نیست. با توجه به رشد ۱۷۰ درصدی معاملات نماد انرژی به احتمال زیاد در سال آینده افزایش سرمایه ای را انجام خواهیم داد.

وی در رابطه با وضعیت متخلفانی که سهم شرکت را پروژه کرده بودند، گفت: وضعیت متخلفان در بخش اطلاعات سایت ستا منتشر شده است. چندین مجموعه سهم شرکت را پروژه کردند و در کانال ها، سیگنال غیرواقعی دادند که در راستای آن دو مجموعه دستگیر و بنا بر مقررات، رسیدگی به تخلفات سازمان نیز رسیدگی ها انجام شد.

در ادامه مجمع اعضای منتخب هیات مدیره به شرح زیر اعلام شدند: سرمایه گذاری اهداف، ارزش آفرین برق و آب صبا، گروه مالی نماد غدیر، سرمایه گذاری نفت و گاز تامین، گروه مالی ملت، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و سرمایه گذاری آرمان توسعه مبین.

در پایان مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت بورس انرژی ایران تقسیم سود ۷۰ ریالی به ازای هر سهم مورد تصویب سهامداران این شرکت قرار گرفت.

کد خبر 498865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =