رونق بازار کار در سه سال گذشته

بازار کار در دولت سیزدهم رونق گرفت و وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال محقق شد؛ این موضوع سبب شد نرخ بیکاری کاهشی شود.

به گزارش صدای بورس، مهم‌ترین دلیل کاهش نرخ بیکاری و آمارهای امیدوارکننده بازار کار در دولت سیزدهم که در هیچ دولتی سابقه نداشت، توجه شهید آیت الله رئیسی به مسئله اشتغال بود؛ به همین واسطه در این دولت نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال از ۲۳.۶ درصد در پایان ۱۴۰۰ به ۲۱.۲ درصد در پایان ۱۴۰۲ رسید.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان که یکی از متغیرهای نشان‌دهنده کیفیت مشاغل ایجادی در بازار است، نیز در سه سال دولت سیزدهم کاهشی بوده و به پایین‌ترین حد یعنی ۱۱.۸ رصد رسیده که فاصله آن با میانگین نرخ بیکاری ۳.۷ درصد است. این فاصله با میانگین بیکاری کل نیز نسبت به دولت‌های گذشته کمتر داشته است.

اشتغال ناقص نشان از این موضوع دارد که مشاغلی که ایجاد شده پایدار هستند یا نه؛ نرخ این شاخص نیز کاهشی بوده و از ۱۰.۲ درصد، اکنون به ۸.۲ درصد رسیده است.

دولت سیزدهم برای کاهش نرخ بیکاری اقداماتی را انجام داد که از آن بین می‌توان به تقسیم کار در حوزه اشتغال به شکل ملی، استانی، شهری، روستایی و به جزئی‌ترین شکل اشاره کرد؛ در کنار این اقدام، تعداد اشتغال ایجاد شده به صورت برخط هر روز کنترل می‌شد و اگر مجموعه یا استانی در عمل به وظایف خود عقب‌تر بود، موانع را از سر راه برمی‌داشتند تا مسیر به سرعت طی شود.

اقدام دیگری که در کاهش نرخ بیکاری و افزایش ایجاد شغل موثر بود، برگزاری هفت جلسه شورای عالی کار به ریاست شهید رئیسی در دو و نیم سال گذشته بود که نشان از اهمیت موضوع اشتغال برای دولت داشت.

موضوع بعدی دقت و نظارت سختگیرانه بر اشتغال کشور بود که همین مساله باعث شد دستگاه‌ها بدانند که نمی‌توانند آماری که با واقعیت مطابق نیست را به ثبت برسانند.

افزایش موثر حداقل دستمزد به اندازه ۴۰ درصد، تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، احیای ۸ هزار واحد راکد و نیمه‌فعال از دیگر اقدامات وزارت کار دولت سیزدهم برای کاهش نرخ بیکاری بود. خالص اشتغال ایجادی که مرکز آمار برای سال ۱۴۰۲ اعلام کرد بیش از ۷۷۵ هزار نفر است.

منبع: ایرنا

کد خبر 499106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =