راهکارهای بازگشت تعادل به بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت:کابینه اقتصادی دولت باید نقش دولت را در دخالت ها و سیاست گذاری هایی که باعث می شود تا بازار سرمایه از ریل تعادل خارج شود ،اصلاح کند.

محمد غفوری در گفت و گو با« صدای بورس» در خصوص روند هفته آتی بازار سرمایه گفت:بعد از به پایان رسیدن ،ریسک مهمی که بازار سرمایه را تهدید می کرد و مشخص شدن رویکرد رئیس جمهور برگزیده، بازار سرمایه واکنش مثبتی به این اتفاق داشت همچنین این بازار دیدگاه خوبی نسبت به صحبت ها و رویکرد نهمین رئیس جمهور کشور داشت

وی ادامه داد:اما سوال مهمی که در ذهن اکثر سهامداران را طی چند روز اخیر درگیر کرده، این است که آیا این رویکرد مثبت دولت چهاردهم به سمت عملگرایی خواهد رفت ؟ اگر یکسری از عوامل و پارامتر ها را اصلاح کنیم ،مجددا شاهد ریل تعادل در بازار سرمایه خواهیم بود. که از جمله می توان به ،رویکرد اصلاح دستورالعمل شرکت های پالایشی و پتروشیمی توجه داشت چراکه باعث کاهش سود عملیاتی این شرکت ها شده است. همچنین به موضوع تاثیر نرخ مالیات و عوارض شرکت های صادراتی نیز می توان اشاره داشت، که اگر این اتفاق رخ دهد باعث ایجاد انتظارات مثبت برای خرید سهام و اقبال مجدد سهامداران می شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود :رویکرد دوم جلوگیری از قیمت گذاری دستوری است چرا که باعث زیان ده شدن شرکت ها می شود قطعا اصلاح و جلوگیری از قیمت گذاری دستوری باید جزء عوامل و اهداف کابینه اقتصادی دولت جدید باشد تا ورود سرمایه گذار جدید بر بازار سرمایه را فراهم کند.

وی اظهار داشت:عامل و پارامتر بعدی اصلاح و ثبات سیاست های پولی بانک مرکزی است چرا که کاهش نرخ بهره بربورس و تامین مالی شرکت ها اثر مثبتی خواهد گذاشت

غفوری از دیگر عاملی که باعث رشد بازار سهام خواهد شد تک نرخی شدن ارز یا کاهش گپ قیمتی میان دلار نیما و آزاد دانست و گفت: در یک سال اخیر این تفاوت شدید قیمتی میان این نرخ ارز آزاد و نیمایی باعث شد که شرکت های صادراتی، سوبسید و یارانه ای به میزان ۵ تا ۷ میلیارد دلار به شرکت های وارد کننده دهند ،که باعث شده بازار سرمایه دچار تردید و دوگانگی شود و در این فضا سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری و خرید سهام ندارند .

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:رویکرد های مثبت باعث ورود نقدینگی به بورس خواهد شد و کابینه اقتصادی دولت باید نقش دولت را در دخالت ها و سیاست گذاری هایی که باعث می شود تا بازار سرمایه از ریل تعادل خارج شود ،اصلاح کند سپس این اتفاق باعث می شود بازار سهام بر اساس موضوع عرضه و تقاضا پیش رود و معاملات صورت گیرد.

کد خبر 499199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =