خواسته مهم  بورسی‌ها از دولت جدیدچیست؟

بورسی‌ها برای بازگشت رونق به بازار سرمایه از دولت چهاردهم مطالبات مهمی دارند.

به گزارش صدای بورس،یکی از این عرصه‌های اقتصادی که افراد زیادی همواره درگیر آن هستند، بازار سرمایه است و سامان‌دهی به وضعیت تالار شیشه‌ای، از خواسته‌های جدی فعالان بازار سرمایه به ویژه سهامداران محسوب می‌شود.بورسی‌ها برای بازگشت رونق به بازار سرمایه از دولت چهاردهم مطالبات مهمی دارند. حذف قیمت‌گذاری دستوری، شفافیت در سیاست‌های پولی و مالی، ثبات رویه در سیاستگذاری و اقداماتی در جهت بازگشت اعتماد به بورس، از جمله خواسته‌های مهم اهالی بازار سرمایه است، همچنین کاهش تحریم‌های بین‌المللی و تاثیر مثبت آن بر بورس، کاهش مالیات شرکت‌های بورسی، فرمول گذاری درست برای نرخ انرژی صنایع، توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و فراهم‌کردن بستر تامین مالی از بازار سرمایه، از دیگر مطالبات فعالان بورسی است.در این زمینه با حسن حکیمیان مدیر سرمایه گذاری سبدگردان کوروش گفت و گویی انجام شده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید :

در رابطه با بازار سرمایه چه انتظاراتی از رییس جمهور جدید دارید؟

چندین اقدام مهم می‌تواند به بازار سرمایه کمک زیادی کند. کاهش نرخ بهره و پیش‌بینی پذیر کردن تغییرات آن می‌تواند باعث بهبود روند سرمایه گذاری شود. نرخ گذاری خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ گذاری خوراک و محصولات پالایشگاهی و حق انتفاع معادن از جمله قوانینی است که با تغییرات زیاد در سالهای اخیر همراه شده و باعث کاهش سود شرکتها شده است؛ اصلاح این قوانین و تنظیم قوانین برای دوره‌های طولانی‌تر (حداقل ۴ سال ریاست جمهوری) می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. کاهش فاصله بین نرخ دلار نیما و آزاد موضوع دیگری است که به سودآوری شرکت‌ها کمک می‌کند و باعث رشد سرمایه‌گذاری می‌شود. از دیگر اقداماتی اساسی که می‌تواند کمک زیادی به شرکت‌های بورسی کند می‌توان به حذف قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد ثبات سیاسی در منطقه اشاره کرد.

به نظر شما اولین اقدام رییس جمهور در رابطه با بازار سرمایه باید چه باشد تا تاثیر مهم و سریع داشته باشد؟

از بین مواردی که به آنها اشاره شد می‌توان حذف قیمت‌گذاری دستوری، مخصوصا در صنعت خودروسازی، را راه حلی نامید که قابلیت اجرا در کوتاه مدت را دارد و تاثیر زیادی نیز بر روند بازار سرمایه خواهد داشت. با توجه به اینکه مراکزی مانند شورای رقابت مستقیما تحت مدیریت دولت هستند این انتظار می‌رود که رییس جمهور جدید در جهت بهبود وضعیت بازار سرمایه، قیمت‌گذاری دستوری توسط این نهادها را کاهش دهد و در جهت آزادسازی قیمت‌ها قدم بردارد. این اقدام می‌تواند در روند مثبت کوتاه مدت و میان مدت بازار تاثیر بسزایی داشته باشد.

به نظر شما روند بازار سرمایه تا انتهای سال جاری رو به بهبود خواهد بود؟

در وهله اول این موضوع به اقدامات رییس جمهور جدید و تیم اقتصادی ایشان بستگی دارد. چیدن یک تیم اقتصادی که علاوه بر اعتقاد به سازوکار بازار، دارای هماهنگی مناسبی نیز باشند می‌تواند دیدگاه سرمایه‌گذاران به آینده اقتصاد کشور و بازار سرمایه را بهبود داده و روند بازار سهام تا انتهای سال بهتر از ۳ سال گذشته باشد. در حال حاضر تصور بازار از آینده اقتصاد اندکی بهبود یافته است و از حجم نگرانی فعالان بازار کاسته شده، ولی حفظ این دیدگاه مثبت و تقویت آن نیاز به اقدامات عملی دارد که باید تا روی کار آمدن دولت جدید منتظر آن باقی ماند و پس از آن می‌توان گفت که روند بازار به چه صورت خواهد بود.

با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ادامه سال، این موضوع به چه میزان بر بازار بورس تاثیر خواهد داشت؟

اینکه چه کسی به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شود قطعا در بازارهای ما تاثیرگذار است. در حال حاضر دید عمده فعالان بازار بدین صورت است که طبق تجربیات گذشته، انتخاب ترامپ به احتمال بالایی باعث افزایش نرخ ارز و فشار به بازار سرمایه در کوتاه مدت می‌شود. در این شرایط و در کوتاه مدت بازدهی دلار و طلا بیش از سایر بازارها خواهد شد که این موضوع باعث حرکت پول از سایر بازارها به سمت این دو بازار خواهد شد. در طرف مقابل انتخاب رییس جمهور از حزب دموکرات باعث افزایش خوش‌بینی فعالان بازار به توافق و کاهش فشارهای سیاسی و اقتصادی می‌شود که خروجی آن افزایش ثبات در بازارهای مختلف و روند بهتر بازار سرمایه در مقابل سایر بازارها خواهد بود.

کد خبر 499222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =