تبعات تسعیر ارز بر سود ستاره خلیج فارس

براساس صورت های مالی منتشر شده سال ۱۴۰۲ زیان تسعیر بدهی ارزی شرکت ستاره خلیج فارس نسبت به سال مالی قبل افزایش سنگینی داشته است.

به گزارش صدای بورس،هفته گذشته محمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس از پذیرش ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در بورس تهران خبرداد و اعلام کرد با توجه به اندازه ستاره خلیج فارس، این شرکت جزو ۵ شرکت اول بورس تهران از نظر ارزش بازار و میزان فروش خواهد بود. اما در بررسی های صورت گرفته در صورت های مالی همچنان شاهد بدهی ارزی هنگفت این شرکت هستیم که این موضوع در سال های گذشته نیز مشاهده شده است.
باید توجه داشت این موضوعی است که چندین بار کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه، در خصوص پذیرش و عرضه اولیه سهام این شرکت هشدار داده اند که باید شفاف سازی کاملی در خصوص بدهی های ارزی پالایشگاه ستاره خلیج فارس صورت گیرد.
براساس صورت های مالی منتشر شده شرکت ستاره خلیج فارس رشد بیش از ۴ برابری زیان تسعیر بدهی ارزی از ۳۸۰۰میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۶۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ (افزایش زیان تسعیر بدهی های ارزی به علت افزایش نرخ ارز نسبت به سال قبل و نوسانات کمتر از ۲۰ درصدی نرخ تسعیر ، تماما در هزینه دوره لحاظ شده است) داشته است.

سهام دار عمده پالایشگاه ستاره خلیج فارس، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (با نماد تاپیکو) است، درصورت عرضه اولیه این شرکت در بورس، سهامدار عمده آن سودآوری خوبی از طریق افزایش قیمت سهام و همچنین فروش سهام آن در بازار خواهد داشت. با توجه به اینکه سهامداران عمده تاپیکو، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (با نماد صبا) و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (با نماد شستا) هستند، عرضه اولیه ستاره روی این شرکت ها هم اثرات مثبت خواهد داشت.

تبعات تسعیر ارز بر سود ستاره خلیج فارس

کد خبر 499848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =