خروج نقدینگی از بورس متوقف شد

وضعیت بازار سرمایه از زمانی که مخبر معاون اول دولت سیزدهم بعنوان رییس دولت بر مسند ریاست جمهوری تکیه زد تا پس از انتخابات ریاست جمهوری رو به افول بود.

به گزارش صدای بورس، وضعیت بازار سرمایه از زمانی که مخبر معاون اول دولت سیزدهم بعنوان رییس دولت بر مسند ریاست جمهوری تکیه زد تا پس از انتخابات ریاست جمهوری رو به افول بود و از ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار واحد به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید؛ همچنین در انتهای خرداد شاخص به ۲ میلیون واحد بسیار نزدیک شد. سایر بازارهای موازی اما درحال رشد بودند و شاهد افزایش قیمت خودرو، طلا، سکه و ارز بودیم.

پس از برگزاری دور دوم انتخابات و مشخص شدن رئیس جمهوری جدید اوضاع تغییر کرد. در نخستین روز پس از انتخابات یعنی شنبه ۱۶ تیرماه شاخص بورس رشد ۸۸ هزار واحدی را تجربه کرد و حدود ۲ همت نیز نقدینگی وارد بورس شد، روز بعد هم شاخص بورس با ۳۷ هزار واحد رشد همچنان خوشامدگوی انتخاب جدید بود. در بازه ۱۳ تا ۲۷ تیر ماه شاخص کل با نوسان‌های بیش و کم از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۶۹۰ واحد رسید.

بازارهای موازی
وضعیت بازارهای موازی اما از ابتدای خرداد تا ۱۳ تیرماه نشان از افزایش خروج نقدینگی و رشد قیمت‌های طلا، سکه، ارز، خودرو و ... دارد؛ در عین حال شاهد کاهش شاخص کل بودیم؛ اما بعد از ۱۳ تیر و تا ۲۷ تیرماه شاهد رشد شاخص بازار سرمایه و کاهش ارزش سایر بازارهای موازی هستیم به عبارتی روند معکوس شد، ضمن اینکه خروج نقدینگی نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

 خروج نقدینگی از بورس توقف شد

ورود و خروج حقیقی
با توجه به آمار ورود و خروج حقیقی از ابتدای خرداد تا ۱۳ تیرماه بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شده و از ۱۳ تا ۲۷ تیر ماه حدود ۱۰۰ میلیارد خروج را شاهد بودیم، به این ترتیب روند خروج پول کاهش یافته است.

 خروج نقدینگی از بورس توقف شد

شاخص کل
شاخص کل بورس از ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار واحد در ابتدای خردادماه به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد در ۱۳ تیرماه رسیده است. بیشترین کاهش شاخص مربوط به آخر خرداد بوده که به ۲ میلیون واحد نزدیک شده است.
شاخص کل از ۱۳ تیر ماه که روی کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بود به ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۶۹۰ واحد در ۲۷ تیر ماه رسید که نشان دهنده روند رو به رشد شاخص کل در این بازه زمانی است. به گفته کارشناسان این روند نشان از ثبات در بازار سهام دارد.

 خروج نقدینگی از بورس توقف شد

بازدهی بورس در دولت‌ها
نگاهی به بازدهی بورس در دولت‌ها نشان می‌دهد در دوره دولت نهم شاخص رشد ۵۶ درصدی داشته و در دولت دهم ۱۰۵ درصد رشد اتفاق افتاده است. این روند با شیبی متفاوت در دولت یازدهم و دوازدهم بازدهی ۴۷ درصدی را برای فعالان به یادگار گذاشت. در دوره ۳ ساله دولت سیزدهم نیز بورس رشدی ۱۶ درصدی را ثبت کرد. حال باید دید روند حرکتی بورس در انتهای دوره دولت چهاردهم چه میزان خواهد بود.

 خروج نقدینگی از بورس توقف شد

تورم در دولت‌ها
تورم که در تعریف عام به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود در دوره خاتمی ۹ درصد، در دولت احمدی نژاد ۱۷ درصد و در دوره روحانی نیز ۳۰ درصد بود؛ این رقم در دوران سه ساله دولت رئیسی به ۴۳ درصد رسید به عبارتی تورم بالای ۴۰ درصد میراث رسیده به دوران پزشکیان است؛ رقم تورم در دوران دولت جدید چه روندی خواهد داشت، زمان مشخص می‌کند.

 خروج نقدینگی از بورس توقف شد

  • محمدرضا شاهوردیلو - خبرنگار
  • شماره ۵۴۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 499859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =