تقویت جایگاه مقام پولی در نگاه فعالان بازار

یک اقتصاددان گفت: سیاست تثبیت مانع تاثیر تحریم‌ها و مسائل سیاسی که پیش از این انتظارات تورمی را فعال می‌کرد، شده است.

به گزارش صدای بورس،محمد واعظ برزانی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در خصوص موضوع ثبات و آرامش در بازار ارز باوجود صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایلی که منجر به عدم تاثیر پذیری بازار ارز از تنش های سیاسی همچون قطعنامه‌ها و تحریم‌های احتمالی علیه ایران شد را باید به ذهنیت بازار نسبت به توانایی مقام ارزی و اطمینانی که در این موضوع در طول مدیریت دکتر فرزین ایجاد شده، نسبت داد.


وی در این باره یادآور شد: وقتی بازار به درستی می‌داند مقام ارزی امکان عرضه ارز طبق روال موجود را فراهم کرده، دیگر نگران تامین ارز مورد نیاز خود نیست و تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی هم در این زمینه آسوده خاطر هستند؛ در نتیجه این موضوع نیز به عنوان مولفه بسیار مهمی در آرامش بازار ارز نقش ایفا می‌کند.

این اقتصاددان افزود: ذهنیت بازار نسبت به ریسک نوسان نرخ ارز که ریشه در تغییرات واقعی در اقتصاد کلان کشور ندارد، آرام است؛ بنابراین به لحاظ ذهنی متقاضیان ارز آسوده خاطر هستند و این موضوع باعث شده دلالان و سفته بازان نتوانند مثل گذشته‌های نه چندان دور، شرایط و فضای هیجانی برای سوداگری در این بازار راه بیاندازند.

واعظ با تاکید بر اینکه مدیریت درست و بهینه بانک مرکزی قطعا تقاضای بلندمدت ارز را هم به شکل مثبتی تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: همین مدیریت باعث شده تقاضای کوتاه مدت در بازار تحت تاثیر ذهنیت دلالان و تلاش‌های آن‌ها برای سوداگری بیشتر در بازار ارز و به هم ریختن فضای بازار ارز قرار نگیرد.

وی درخصوص مدیریت بازار ارز و توجه به ایجاد آرامش در فضای اقتصادی کشور گفت: مدیریت بازار ارز و اطمینان بخشی به مردم در این بازار، با توجه به اینکه اقتصاد کلان کشور به خوبی تحت مدیریت است؛ مانع از آن شده که بازار ارز و سایر بازارها تحت تاثیر انتظارات تورمی قرار بگیرد.

این اقتصاددان تاکید کرد: این رویه نشان می‌دهد سیاست تثبیت اقتصادی و ارزی بانک مرکزی، سیاست درستی بوده است؛ بنابراین این سیاست همچنان باید دنبال شود تا مانع از اثرگذاری تحریم‌ها و مسائل سیاسی شود. تا پیش از این چنین مسائلی انتظارات تورمی را در اقتصاد ایران فعال می‌کرد و موجب تنش در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز می‌شد اما در تنش های اخیر همچون صدور قطعنامه علیه ایران این اتفاق رخ نداد که نشانه خوبی است.

منبع:ایبنا

کد خبر 499903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =