۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
همه چیز درباره «دامپتراک»

دامپتراک ها روز به روز در حال افزایش هستند. حال سوال پیش می آید که دامپتراک چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش «صدای بورس»، دامپتراک ها روز به روز در حال افزایش هستند. حال سوال پیش می آید که دامپتراک چیست و چه کاربردی دارد؟ دامپتراک ها کامیون های کمپرسی هستند که در انجام امور صنعتی کاربرد دارند و برای حمل و جابه جایی بار و ابزار سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مواردی که می‌توان به کاربرد آن اشاره کرد عملیات ساخت و ساز، استخراج از معادن، حمل و جابجایی بارها و ماشین آلات دیگر به منظور انتقال به پروژه های محتلف صنعتی اشاره کرد.

به طور کل این کامیون‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بتوانند هر محصولی که وزن زیادی دارد، به راحتی جابه‌جا کرده و مانع توقف کارهای صنعتی در صنایع مختلف شوند. این ماشین‌آلات می‌توانند وزن زیادی را تحمل کنند که علاوه بر جابه‌جایی مواد صنعتی، برخی از تجهیزات و لوازمی که در محیط‌ها و پروژه‌های مختلف نیاز می‌شود را می‌توان به کمک این کامیون‌های کمپرسی جابه‌جا کرد. اما این نکته حائز اهمیت است که این کامیون ها در انواع مختلف محدودیت‌هایی برای کار در صنایع مختلف دارند.

ظرفیت دامپتراک

ظرفیت دامپتراک‌ها ۳۰ تا ۴۰۰ تن بار است که در کشورمان این ظرفیت بین ۴۰ تا ۱۰۰ تن بار است. منبع تغذیه دامپتراک‌ها، موتور دیزلی و الکتریکی است. در صورتی که ظرفیت دامپتراک بیش از ۳۰۰ تن باشد از موتور الکتریکی برای کاهش اتلاف انرژی و افزایش طول عمر دامپتراک استفاده می‌شود.

زمان استهلاک دامپتراک چقدر است؟

به طور کلی، زمان استهلاک لاستیک‌های دامپتراک ممکن است بین ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰ ساعت عملکرد باشد. معمولاً ماشین‌آلات سنگین معدنی نظیر دامپتراک پس از ۲۵ سال عمر مفید فرسوده می‌شوند. فرسودگی علاوه بر آن‌که شرایط ایمنی کار با ماشین‌های سنگین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، به افزایش مصرف سوخت و انرژی نیز می‌انجامد. افزایش مصرف سوخت و انرژی با گذر زمان بر شرایط اقتصادی تأثیر منفی به‌سزایی می‌گذارد.

انواع دامپتراک

کامیون های مفصلی (articulated dump trucks): کامیون های مفصلی یا به اصطلاح کمر شکن به هنگام دور زدن دامپتراک چرخ های جلو به همراه کابین میچرخد و به در اصطلاح کمر دامپتراک شکسته میشود.از کامیون های کمر شکن به دلیل داشتن دایره چرخش کوچکتر برای پروژه های بزرگ با فضای محدود بسیار مناسب هستند و آنها را به یک وسیله آفرود مناسب تبدیل میکند.

کامیون های عقب صلب (rigid rear dump truck): این دامپتراک ها بر روی یک محور قرار دارند، درنتیجه به هنگام دور زدن فقط چرخ های جلو میچرخند.

نکات ایمنی دامپتراک چیست؟

کار با دامپتراک همانند کار با هر ماشین سنگین دیگری می‌تواند خطرات احتمالی خود را به‌دنبال داشته باشد؛ بنابراین مجموعه‌ای از نکات ایمنی ضروری است. به‌طور کلی، اپراتور باید از ایمن بودن محدوده‌ی کار اطمینان حاصل کند. سطوح اطراف باید پیش از کار با ماشین بررسی شده باشد. تمام سیستم‌های کنترل‌کننده‌ی تعبیه‌شده در ماشین نیز باید به‌طور مرتب توسط اپراتور بررسی شوند. پرهیز از حرکت پیش از آن‌که موتورها به فشار مدنظر برسند ضروری است. باید تا جای ممکن از برخورد صخره‌های تیز با ماشین جلوگیری به‌عمل آید. هنگام بارگیری ماشین باید از سایر وسایل نقلیه فاصله‌ی لازم را داشته باشد. اپراتور حتماً باید مواظب پله‌ها و چاله‌هایی که برای انفجار حفر شده باشد و در حین رانندگی فاصله‌ی لازم را از آن‌ها حفظ کند.

کد خبر 499920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =