۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
کدمورس چیست؟

کد مورس، زبانی رمزی است که متشکل از نمادهای طولانی و کوتاه است. که این نمادها برای تعیین اعداد و حروف به کار می روند. این کدها هم قابل نوشتن هستند و هم می توان با نور یا چشمک و یا دود به دیگران نشان داد. زبان بین المللی رایج و معروف کد مورس حال حاضر دنیا است.

به گزارش «صدای بورس»، کد مورس، زبانی رمزی است که متشکل از نمادهای طولانی و کوتاه است. که این نمادها برای تعیین اعداد و حروف به کار می روند. این کدها هم قابل نوشتن هستند و هم می توان با نور یا چشمک و یا دود به دیگران نشان داد. زبان بین المللی رایج و معروف کد مورس حال حاضر دنیا است.

در عصرهای گذشته زمانی که حتی گوشی های موبایل و خطوط ثابت تلفنی وجود نداشت بهترین گزینه ها برای ارتباط برقرار کردن از راه دور، استفاده از علائم مخابره ای، حمل با اسب و کد مورس بود. در واقع نبود امکانات در طول تاریخ، سبب شد که برای ارسال پیام های محرمانه و یا محدودیت داشتن در ارسال پیام، زبان های رمزی، اختراع شود.

تاریخچه کد مورس:

خالق و ابداع کننده ی کد مورس، شخصی به نام ساموئل مورس است که در سال ۱۷۹۱ در آمریکا متولد شد. حرفه و فعالیت اصلی او در طول زندگی، در حوزه های نقاشی و فیزیک بود. این شخص در سال ۱۸۳۲ موفق به اختراع دستگاه تلگراف شد. او پس از این اختراع، توانست در سال ۱۸۳۷ زبان رمزی خود را هم ابداع کند.

کاربرد کد مورس چیست؟

یکی از مهم ترین انقلاب ها و تحولات در حوزه ی ارتباطات، اختراع تلگراف در قرن ۱۹ بود. با اینکه در عصر کنونی از تلگراف استفاده نمی شود اما زبان مورس باز هم در بین افراد شناخته شده است. دلیل این امر این است که این کد در ابتدا در تلگراف ها استفاده می شد اما بعدها کاربرد آن، وسیع تر شد و در پیام های رادیویی هم مورد استفاده قرار گرفت.

نمونه کد مورس:

کدمورس چیست؟

چگونه میتوان کد مورس را آموخت؟

در عصر مدرن، اگر می خواهید با کسی از راه دور صحبت کنید از یک تلفن همراه یا کامپیوتر استفاده می کنید. قبل از تلفن های همراه و حتی قبل از خطوط ثابت تلفنی، بهترین گزینه استفاده از علائم مخابره ای بود، حمل پیام توسط اسب و استفاده از کد مورس است.

آنچه در مورد کد مورس باید بدانید:

اولین چیزی که در مورد کد مورس باید بدانید این است که این یک کد واحد نیست. حداقل دو فرم از زبان تا به امروز وجود دارد در ابتدا، کد مورس سیگنال های کوتاه و بلندی را ارسال میکرد که اعداد را نشان می داد که به کلمات تبدیل برمیگشتند. "نقطه ها" و "خطوط" کد مورس اشاره به برش ها و فواصل نوشته شده در کاغذ برای ضبط سیگنال های طولانی و کوتاه هستند.

به دلیل استفاده از اعداد برای کد کردن حروف مورد نیاز یک فرهنگ لغت کد کامل وجود دارد و شامل حروف و نشانه گذاری ها نیز است. با گذشت زمان، نوار کاغذی توسط اپراتورها جایگزین شد که می توانستند به راحتی با گوش دادن به آن رمزگشایی کنند اما کدی جهانی نبود. آمریکایی ها از کد مورس آمریکایی استفاده کردند. اروپایی ها از کد مورس قاره خود استفاده می کنند.

در سال ۱۹۱۲، کد مورس بین المللی ای یافت شد، تا مردم کشورهای مختلف نیز بتوانند پیام های یکدیگر را بفهمند.هر کدام از مورس های آمریکایی و بین المللی هنوز استفاده می شوند.زبان مورس هنوز مورد استفاده قرار میگیرند.

کد خبر 499921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =