ویژگی‌های خاص دارندگان کریپتوکارنسی

نشریه PLoS ONE نتایج پژوهش جدیدی را منتشر کرده که در آن دانشمندان به بررسی ویژگی‌های سیاسی، روانشناختی و اجتماعی خریداران و معامله‌گران کریپتوکارنسی پرداخته‌اند.

به گزارش صدای بورس، در اینجا ویژگی‌های سیاسی، روانشناختی و اجتماعی خریداران و معامله‌گران کریپتوکارنسی را می‌خوانید.

پیشینه

کریپتوکارنسی ارز دیجیتالی است که امنیت آن از طریق رمزنگاری تامین می‌شود. برخلاف ارزهای رایج همچون دلار و یورو که به دست دولت‌ها منتشر می‌شوند، کریپتوکارنسی‌ها غیرمتمرکز هستند و این ویژگی، چالش‌هایی را برای دولت‌ها و نهادهای قانونگذار ایجاد کرده است. همه تراکنش‌های کریپتوکارنسی به صورت ناشناس بر بستر فناوری بلاکچین انجام می‌شود. با این حال، ماهیت ناشناس و برگشت‌ناپذیر بودن این معاملات، ریسک‌های امنیتی زیادی به همراه دارد چراکه صرافی‌ها و کیف‌پول‌های مجازی اهداف آسانی برای مجرمان به شمار می‌روند. با وجود این چالش‌ها، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند به طوری که در سال ۲۰۲۱ ارزش بازار کریپتوکارنسی به مرز ۳ تریلیون دلار افزایش یافت، هر چند در حال حاضر این رقم کانال ۲ تریلیون دلار کاهش یافته است. به این ترتیب، تمایل روزافزون مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار و انجام رفتارهای مالی پرخطر نشان‌دهنده اهمیت بررسی ارتباط بین مالکیت کریپتوکارنسی و ویژگی‌های سیاسی، اجتماعی و روانشناختی افراد است.

الگوی پژوهش

گروه مورد بررسی شامل ۲۰۰۱ فرد بالغ از سراسر آمریکا بوده است. پاسخ‌های مشارکت‌کنندگان درباره چگونگی حضور آنان در بازار کریپتوکارنسی در فاصله بین ماه‌های می و ژوئن ۲۰۲۲ گردآوری شده‌اند. این افراد همچنین اطلاعات جمعیت‌شناختی ارائه کردند و به معیارهای مختلف ویژگی‌های سیاسی، روانشناختی و اجتماعی پاسخ دادند.

یافته‌های مهم

حدود ۳۰ درصد معادل ۷۷ میلیون مشارکت‌کننده آمریکایی اعلام کردند که درگیر معاملات و سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی هستند. مالکیت کریپتوها تا حد زیادی به مردان جوان با پیشینه تحصیلات عالی، موقعیت مناسب مالی و باورهای مذهبی مربوط بوده است. ارتباط مثبت ضعیفی نیز بین افراد سیاهپوست و اسپانیایی‌تبار با این بازار مشاهده شده است. همچنین مشخص شد که ارتباط مثبتی بین مالکیت کریپتوها با عوامل توطئه‌محور شامل تئوری‌های توطئه و تفکرات توطئه‌گرانه وجود دارد.

با در نظر گرفتن سوگیری‌های سیاسی، مالکان کریپتوکارنسی گستره وسیعی از ایدئولوژی‌های چپگرایانه را به نمایش گذاشتند که طبقه‌بندی درست دیدگاه‌های آنها را دشوار می‌کرد. در مجموع، مالکان کریپتوها گرایش‌های پوپولیستی و رویکردهای سیاسی غیر چپ و راست را از خود نشان دادند. آنها همچنین خود را حامی گروه‌های افراطی معرفی کردند.

در این پژوهش روشن شد که مالکان کریپتوها در فعالیت‌های سیاسی اصولی و هنجاری همچون فعالیت داوطلبانه در جریان انتخابات، حضور در همایش‌ها و اعتراضات سیاسی، نافرمانی مدنی و تماس با مقام‌های سیاسی منتخب مشارکت داشته‌اند. در همین حال، بین مالکیت کریپتوکارنسی و اشکال مشکل‌آفرین ارتباط و فعالیت سیاسی همچون بحث‌های جدلی، تشدید کشمکش در زمان مخالفت با دیگران و حضور در خشونت‌های سیاسی نیز ارتباط مثبتی مشاهده شده است.

علاوه بر اینها، ارتباط مثبتی بین مالکیت کریپتوکارنسی و رفتارهای شخصی «ناخوشایند» همچون خودشیفتگی، روان‌پریشی، سادیسم و... نیز مشاهده شده است که نشان‌دهنده تمرکز بر منافع شخصی و بی‌توجهی به اخلاقیات و همدردی با دیگران است.

پژوهشگران همچنین تحلیلی چندمتغیره انجام دادند که همه متغیرهای مربوطه همچون عوامل جمعیت‌شناختی، الگوهای فکری، نگرش‌های خردمندانه، ویژگی‌های شخصیتی و محیط‌های رسانه‌ای مالکان کریپتوکارنسی را شامل می‌شد. این تحلیل نشان داد که جنسیت مذکر، اعتماد به رسانه‌های اجتماعی جایگزین، استدلالی بودن و بیزاری از اقتدارگرایی از ویژگی‌های اصلی قویترین پیش‌بینی‌کنندگان این حوزه بوده است. در میان رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های تلگرام، یوتیوب، ردیت، توییتر و وبلاگ‌ها بیش از همه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، فیسبوک به عنوان تنها پلتفرم پیش‌بینی منفی مالکیت کریپتوکارنسی معرفی شده است.

اهمیت پژوهش

تحلیل یافته‌های اخیر همچنین نشان می‌دهد که مالکان کریپتوکارنسی‌ها در مقایسه با کسانی که هیچگاه به خرید و نگهداری کریپتو نپرداخته‌اند، از ویژگی‌های غیرهنجاری و ناسازگار بیشتری برخوردار هستند. از سوی دیگر، کاربران کریپتوکارنسی بیش از همه به طیف گسترده‌ای از وابستگی‌ها و هویت‌های سیاسی، باور به تئوری‌های توطئه، ویژگی‌های شخصیتی ناخوشایند پایبند هستند.

در چنین شرایطی، بسیاری از دولت‌های جهان تمایل دارند تا نظارت بیشتر و سختگیرانه‌تری نسبت به بازار کریپتوکارنسی داشته باشند. به همین دلیل بر اهمیت شناسایی فاکتورهایی که موجب جذب افراد به این بازار می‌شوند، تأکید می‌کنند. بر این اساس، برای تحلیل تفاوت‌های شخصیتی بین انواع مختلف دارندگان کریپتوها به پژوهش‌های بیشتری نیاز است. چنین پژوهش‌هایی به ما کمک می‌کنند تا تغییر ویژگی‌های شخصیتی دارندگان کریپتوها در طول زمان را بهتر درک کنیم.

کد خبر 499934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =