۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
سلیم گزارش شفافیت منتشر کرد

شرکت سرمایه گذاری سلیم به سوالات مطرح شده در کنفرانس معارفه شرکت پاسخ داد.

به گزارش صدای بورس، شرکت سرمایه گذاری سلیم عنوان کرد؛ سرمایه گذاری در سهم ایران خودرو به بهای تمام شده ۲۶ میلیارد تومان و ارزش روز ۵۰ میلیارد تومان بر اساس تحلیل و جهت کسب بازدهی تحصیل شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سلیم (سلیم) به سوالاتی به این شرح پاسخ داد؛

۱ - سید بورسی شرکت سلیم در حد فاصل سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ نسبت به شاخص کل رشد بیشتری داشته است. در خصوص دلایل آن توضیحاتی ارائه کنند همچنین در خصوص سهام و گستر و خچرخش و خپویش توضیح تکمیلی ارائه کند؟
پاسخ رشد سبد بورسی شرکت سلیم در فاصله بین سالهای ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۲ معادل ۱۶۶ درصد بوده که در همین بازه زمانی رشد شاخص ۵۶ درصد بوده است و شرکت عملکرد مطوبی طی دوسال گذشته نسبت به کلیت بازار داشته است. از جمله دلایل این رشد می توان به اصلاح ترکیب سبد بورسی شرکت و تبدیل سهام با بازدهی پایین به سهام دارای بازدهی مناسب افزایش درصد مالکیت سهام در راستای کاهش بهای تمام شده در برخی از نمادها و برگشت ذخیره کاهش مربوط به آنها اشاره کرد.
در خصوص سهم خچرخش شرکت در اوایل سال ۱۴۰۱ مالکیت ۹ درصد این سهام را با بهای تمام شده هر سهم ۳۰,۰۰۰ ریال در اختیار داشته که در راستای کاهش بهای تمام شده و افزایش مالکیت اقدام به تحصیل ۵ درصد از سهام خچرخش در میانگین قیمتی ۱۲,۰۰۰ ریال کرده است و در حال حاضر بهای تمام شده شرکت در این نماد ۲۳,۰۰۰ ریال با درصد مالکیت ۱۵ درصد است.
در خصوص نماد و گستر توضیح لازم اینکه در اوایل سال ۱۴۰۲ گروه توسن اقدام به تیک آور کردن نماد و گستر کرده و باعث افزایش قیمت سهم از ۶٫۰۰۰ ریال به ۳۲,۰۰۰ ریال شدند در مسیر افزایش قیمت شرکت سلیم در چند نویت اقدام به عرضه نهام و گستر جهت ایجاد تعادل و جلوگیری از حبابی شدن قیمت کرد که اثر گذار نبود و همچنین از طریق سامانه کدال شرکت و گستر اقدام به اطلاع رسانی به سهامداران خرد کرد و صراحتا عنوان کرد که هیچ اتفاق بنیادی اثرگذار در سهم و گستر رخ نداده است که رشد قیمت سهم را توجیه کند.
در خصوص سهم خویش نیز لازم به ذکر است که این نماد به گروه سرمایه گذاری سلیم تعلق نداشته و تغییرات قیمتی سهم ارتباطی به پرتفوی بورسی شرکت سلیم نداشته است.
۲- از پرتفوی خودرویی چند درصد سهام ایران خودرو و سایپا هست؟
بر مبنای بهای تمام شده حدود ۱ درصد از پرتفوی شرکت را سهام ایران خودرو تشکیل می دهد که در حاشیه سود ۹۰ درصدی قرار دارد. ارزش سید بورسی شرکت حدود ۲٫۵ همت میباشد که ۲۶ میلیارد تومان آن حدود یک درصد) مربوط به سهم ایران خودرو با حاشیه سود ۹۰ درصد بوده که ارزش روز سرمایه گذاری در این سهم در زمان تهیه گزارش حدود ۵۰ میلیارد تومان است. همچنین لازم به توضیح است که پرتفوی بورسی شرکت فاقد سهم سایپا است.
۳- با توجه به اینکه سهام ایران خودرو و سایپا دو شرکت زیان ده هستند در بازار سرمایه سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی به صورت دستوری باید در پرتفوی سلیم باشد یا بر اساس تحلیل ؟
سرمایه گذاری در سهم ایران خودرو به بهای تمام شده ۲۶ میلیارد تومان و ارزش روز ۵۰ میلیارد تومان بر اساس تحلیل و جهت کسب بازدهی تحصیل شده است و هیچگونه الزام یا دستوری در خصوص خرید و فروش و یا نگهداری آن وجود ندارد و شرکت هر کجا که تشخیص دهد زمان مناسب برای خروج از سهم است اقدام به واگذاری آن خواهد کرد. تنها محدودیت شرکت در خصوص واگذاری بخش کوچکی از سهام ایران خودرو مربوط به الزامات حاکمیت شرکتی در خصوص سهام وثیقه مدیران است چرا که شرکت سرمایه گذاری سلیم به عنوان یکی از اعضای حقوقی هیات مدیره ایران خودرو دارای یک کرسی در هیئت مدیره آن شرکت است و معادل سهام وثیقه مدیران (معادل ۱۰,۰۰۰ سهم را میبایستی نگه دارد و بابت فروش الباقی سهام ایران خودرو موجود در سبد محدودیتی ندارد.

۴- با توجه به اینکه پیش بینی سود در برنامه بودجه ۱۴۰۳ دارید با گذراندن ۳.۴ ماه از سال چند درصد محقق شده ؟

پیش بینی سود خالص سال ۱۴۰۳ شرکت سرمایه گذاری سلیم معادل ۱ همت است که با توجه به اینکه شرکت هلدینگ است و بخشی از سود شرکت از محل توزیع سود شرکتهای تابعه در پایان سال است، لذا بخش عمده ای از بودجه در پایان سال تحقق پیدا می کند. با این حال شرکت در چهار ماهه اول سال حدود ۱۵۰ میلیارد تومان سود حاصل از خرید و فروش سهام شناسایی کرده است و از محل پذیرش و عرضه سهام خبهمن در ۶ ماه آینده حدود ۴۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی خواهد کرد و تحقق بودجه یک همتی برای سال ۱۴۰۳ امری دور از دسترس نیست و تحقق آن در پایان سال برای شرکت امکان پذیر است.
۵- آیا شرکت های زیر مجموعه اعم از ایمن خودرو ترنیان سهم و گوهرقام برنامه ای برای افزایش سرمایه دارند؟ از چه محل افزایش سرمایه انجام خواهد شد ؟

شرکت سرمایه گذاری سلیم معادل ۱ همت مطالبات از شرکتهای مذکور دارد و با توجه به اینکه برنامه های توسعه محصول و خطوط تولید در شرکتهای مذکور در حال انجام است برنامه سلیم یعنوان سهامدار عمده انجام افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده در شرکتهای تابعه است و بسته به میزان مطالبات از هر شرکت طی سال ۱۴۰۳ برنامه افزایش سرمایه در آن شرکت عملیاتی خواهد شد و به محض شروع فرآیند افزایش سرمایه در شرکت های تابعه از طریق سامانه کدال مربوط به آن شرکت اضلاع رسانی لازم صورت می پذیرد.
۶- با توجه به اینکه سرمایه گذاری سلیم جزو سهامداران عمده در شرکت ایران خودرو دیزل است برنامه ای بابت خروج از ترکیب سهامداری این شرکت به منظور رعایت الزامات حاکمیت شرکتی دارد؟
در راستای رعایت الزامات دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت سرمایه گذاری سلیم برنامه واگذاری بلوک ۴ درصدی خاور را بصورت بلوکی در دستور کار خود دارد و تاکنون دو نوبت اقدام به برگزاری مزایده جهت واگذاری سهم خاور کرده است.

کد خبر 500129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =