۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
بورس همچنان بر مدار نزولی

بازار در هفته منتهی به ۳ مردادماه ۱۴۰۳ همچنان نزولی بود به نحوی که شاخص کل با افت ۲۷ هزار واحدی همراه شد.

به گزارش صدای بورس،بازار در هفته منتهی به ۳ مردادماه ۱۴۰۳ همچنان نزولی بود به نحوی که شاخص کل با افت ۲۷ هزار واحدی همراه شد و به عدد ۲،۱۷۵،۰۰۰ واحدی رسید. شاخص هم وزن هم افت ۱ درصدی را به خود دید و به کمتر از ۶۹۵،۰۰۰ واحدی افت کرد.

در این هفته اکثر سهمای شاخص ساز به مجمع تقسیم سود رفتند و مجمع خود را برگزار کردند که با حواشی همراه بود. ارزش معاملات خرد هم به مانند هفته قبل در محدوده ۳ هزار میلیارد تومان در روز قرار داشت که که نسبت به روزهای خوب بازار فاصله بسیاری وجود دارد. خروج پول اشخاص حقیقی همچنان ادامه دارد ولی با توجه به حجم پایین معاملات این عدد نسبت به هفته‌های اخیر افت پیدا کرده است و به کمتر از ۶۰۰ میلیارد رسیده است.
در مجامع تقسیم سود این هفته تلیسه ۴۸ تومان، وتوشه ۲۰ تومان، شبریز ۱۶۸ تومان، شپنا ۶۱ تومان، کگاز ۲۱۵ تومان، شاراک ۱۳۰ تومان، سرجشنع ۴۰ تومان، فخوز ۲۵ تومان، همراه ۵۳ تومان، وصندوق ۲۹۲ تومان، خبهمن ۷ تومان، پاکشو ۳۰ تومان، فوکا ۱۳۸ تومان، فولاد ۴۰ تومان، کوثر ۳۹ تومان، شتران ۲۶ تومان، فاسمین ۳۸ تومان، فولاژ ۱۷۸۷ تومان، سمگا ۳۰ تومان، عالیس ۴۸ تومان، ساراب ۳۴۰ تومان، فسپا ۱۰۰ تومان، کساوه ۲۱۵ تومان، لبوتان ۵۰ تومان، تقسیم کردند. تاپیکو در یک شفاف سازی اعلام کرد پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته است.
اخابر اعلام کرد که افزایش سرمایه این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی از محل سرمایه گذاری‌های بلند مدت منوط به اقرارنامه اعضای هیات مدیره آن شده است. ومدیر از محل اندوخته‌های خود افزایش سرمایه ۱۸۹ درصدی می دهد. دعبید هم ۶۴ درصد از محل سود انباشته افزایش سرمایه می دهد. مجوز افزایش ۶۵۰ درصدی از محل آورده سهامداران سرمایه بانک شهر از سوی بانک مرکزی صادر شد. عالیس در مجمع اعلام کرد که به‌زودی تجدید ارزیابی انجام می‌دهیم و بر این اساس هزار میلیارد تومان به سرمایه شرکت اضافه می‌شود. ددام قصد افزایش سرمایه ۱۴۵ درصدی از محل زمین‌های تحت مالکیت خود را دارد و درهآور هم ۴۰۰ درصد از سود انباشته افزایش سرمایه خواهد داشت.
خبهمن در مجمع اعلام کرد هدف این شرکت تصاحب مدیریت ایران خودرو است. این شرکت همچنین اعلام کرد با حکم دیوان عدالت اداری، حکم تعزیزات علیه بهمن موتور ابطال شد و عنوان شد که گران‌فروشی احراز نشده است. سرپرست ریاست جمهوری آیین نامه واردات خودرو را ابلاغ کرد. معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای، دستورالعمل مربوط به تخصیص ارز و واردات دانه، روغن خام و کنجاله در قبال خرید دانه داخلی و پرداخت پول کشاورزان را ابلاغ کرد. حسینا از سرمایه گذاری احداث کریدور خطور انتقال فرآورده‌های نفتی در بندر شهید رجایی به روش BOT خبر داد. ثغرب از قرارداد مشارکت ساخت در ارومیه پرده برداشت. پسهند از معافیت مالیاتی سنوات خود خبر داد.
شرکت ایران خودرو و سایر سهامداران در گروه، در نظر دارند سهام شرکت بازرگانی پاساد دانا ایرانیان، شرکت تولید خودرو و صنعت خزر، شرکت سازه و ساختمان ایرانیان و سهم الشرکه موسسه فرهنگی ورزشی ایران خودرو را بصورت مزایده عمومی واگذار کنند. شرکت‌های متعددی از قطعی مکرر برق خود خبر می دهند.
نصاب سرمایه گذاری صندوق‌های درآمد ثابت از ماه شهریور تغییر می‌کند به نحوی که از ابتدای شهریورماه نصاب سپرده بانکی از ۵۰ به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت. همچنین از ۲۸ شهریور نصاب اوراق دولتی از ۲۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.
سرانجام رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ واصل شد و شرکت‌های گروه پتروشیمی و فولادی افشاهایی در تاثیر این رای بر سود سنواتی خود داشتند. قنقش از برنامه خود برای ارتقای بازار خبر داد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشستی خبری در پاسخ به «انرژی نیوز» با اشاره به ابلاغ آئین نامه تخفیف پلکانی خوراک مایع پتروشیمی‌ها از سوی دولت، از اعمال ۱۶ درصد تخفیف قیمت فروش متان به متانول سازان در صورت تکمیل زنجیره ارزش آن خبر داد و گفت: نفت خام، خوراک واحدهای آروماتیک، نفتای واحدهای الفین هم مشمول ۱۰ درصد تخفیف خوراک شد. کارخانه طلای تفتان افتتاح شد. دعوای شیران و شپنا بر سر خوراک دریافتی شیران از شپنا بالا گرفت.
در بازارهای جهانی قیمت نفت دریای برنت با افت ۴ دلاری به ۸۱ دلاردر بشکه رسید. مس همچنان شرایط بدی را تجربه می‌کند و با کاهش ۷ درصدی به کمتر از ۹۲۰۰ دلار در تن رسید. قیمت هر ونس طلا در محدوده ۲۴۰۰ دلاری در نوسان است. قیمت روی، سرب و آلومینیوم هم به ترتیب ۲۷۰۰، ۲۰۶۵ و ۲۳۰۰ دلار در تن در حال معامله است.
در بازار طلا و ارز داخلی قیمت هر سکه امامی ۴۱ میلیون تومان، قیمت دلار در بازار اصلی ۵۸ هزار تومان بوده و قیمت دلار نیمایی به محدوده ۴۴ هزار تومان رسید.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۴۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 500187

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =