نباید میل جامعه به سرمایه گذاری را نادیده گرفت

ارز دیجیتال شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. رمزارزها همانند ریال و دلار پول‌هایی هستند که با سازوکار مختلفی ایجاد و توزیع می‌شوند. فرایند خلق برخی از این پول‌ها مانند بیت کوین با ماینینگ انجام می‌شود و برای تعدادی دیگر از آن‌ها، تمامی سکه‌ها از قبل به صورت استخراج شده در شبکه قرار می‌گیرند. ارزهای دیجیتال بر روی فناوری‌ دفترکل توزیع شده ساخته‌ شده‌اند که یکی از محصولات مهم آن، فناوری بلاکچین است.

به گزارش صدای بورس،ارز دیجیتال شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. رمزارزها همانند ریال و دلار پول‌هایی هستند که با سازوکار مختلفی ایجاد و توزیع می‌شوند. فرایند خلق برخی از این پول‌ها مانند بیت کوین با ماینینگ انجام می‌شود و برای تعدادی دیگر از آن‌ها، تمامی سکه‌ها از قبل به صورت استخراج شده در شبکه قرار می‌گیرند. ارزهای دیجیتال بر روی فناوری‌ دفترکل توزیع شده ساخته‌ شده‌اند که یکی از محصولات مهم آن، فناوری بلاکچین است. بلاکچین‌های عمومی که اکثر ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند، قابلیت مشاهده تمامی تراکنش‌ها را چه برای افرادی که در شبکه حضور دارند و چه برای افراد خارج از شبکه فراهم می‌کنند. نوبیتکس بزرگترین بستر مبادله دارایی‌های دیجیتال در ایران است که از سال ۱۳۹۶ شروع به کار کرد. این شرکت تلاش می‌کند تا کاربران به سادگی دارایی‌های دیجیتال خود را معامله یا نگهداری کنند. نوبیتکس با ارائه راهکارهای جدید و پیشرفته، در مسیر تحول صنعت مالی ایران قدم برداشته و در این راه بیشتر از ۸ میلیون کاربر برای مبادله رمزارزهای خود به این شرکت مراجعه می‌کنند. نوبیتکس جزو صد سایت پر بازدید ایرانی و یکی از امن‌ترین پلتفرم‌های مبادله دارایی‌های دیجیتال است. در نوبیتکس مثل دنیای بلاکچین همیشه همه چیز در حال تغییر و پیشرفت است. در رابطه با رمزارزها و مزیت و ریسک‌های آن با امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

* کدام نهاد در کشور صلاحیت قانونگذاری و نظارت در حوزه رمزدارایی را دارد؟
به طور کلی برای رگولاتوری باید سه نقش اصلی قائل باشیم. تسهیل‌گری، حمایت از مصرف‌کننده و تنظیم قواعد بازار در جهت جلوگیری از رقابت نامنصفانه و بهبود شرایط رقابت. الان در ایران وضع به این صورت است که عملا هیچ نهادی به اندازه بانک مرکزی دسترسی به ابزارهای کنترلی و نظارتی ندارد. به همین دلیل به صورت نانوشته این نهاد متولی رگولاتوری حوزه فین‌تک شده اما ساختار بانک مرکزی برای تنظیم‌گری طراحی نشده و اصلا بازارهای آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد. با این وضعیت یا باید در ساختار تنظیم‌گری بانک مرکزی بازنگری کرد یا یک فرانهاد تنظیم‌گر در تمام حوزه‌های فین‌تک تشکیل داد. معتقدیم بانک مرکزی وظایف به مراتب مهم‌تری دارد که رسیدگی به آن فرصتی برای تنظیم‌گری بازار رمزارزها نمی‌گذارد. مگر اینکه در ساختار بانک مرکزی تجدید نظر کنیم. پیشنهاد ما این است که یک نهاد فراگیر برای تنظیم‌گری در عرصه رمزدارایی و فین‌تک تشکیل شود.

* فقدان قوانین کافی در حوزه رمزارز چطور مانع رشد کسب‌وکارهای داخلی شده است؟
پلتفرم‌های داخلی با وجود محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های سلیقه‌ای و غیرکارشناسی، تا همین جا هم موفق شدند تا حد زیادی با توسعه خدمات خود، فرصت‌های مالی متنوعی برای کاربران ایجاد کنند. به طور مشخص در نوبیتکس، فراگیری و دسترس‌پذیری از جمله اهدافی است که دنبال کردیم و توانستیم ورود اقشار و گروه‌های مختلف به این بازار را تسهیل کنیم. مهم‌ترین نشانه این امر هم اعتماد بیش از ۸ میلیون کاربر به نوبیتکس است. آمارهای ما نشان می‌دهد، دارایی‌های دیجیتال به عنوان یک دارایی و ذخیره ارزش پذیرفته شده است. با این حال بروز بعضی محدودیت‌ها که تصمیم درباره آن، در اختیار ما نیست باعث نارضایتی کاربران می‌شود. به عنوان مثال مسدود شدن ۷۲ ساعته برداشت رمزارزی کاربران باعث بی‌اعتمادی آن‌ها به پلفترم‌های داخلی می‌شود. نگران این هستیم که مانع‌تراشی‌های بی‌دلیل باعث حرکت کاربران به سوی پلتفرم‌های خارجی شود که مشکلات زیادی برای کاربران و نهادهای نظارتی دارد. در صورتی که معتقدیم با تنظیم‌گری درست می‌شود خیلی فرصت‌های دیگر هم در کشور ایجاد کرد. به طور مثال در نوبیتکس سال گذشته موفق شدیم با استناد مصوبه شورای فقهی بورس و طبق قوانین شرعی و قانونی، برای اولین بار یک بازار دوطرفه ایرانی و معاملات تعهدی ایجاد کنیم. رونمایی از این قابلیت این امکان را فراهم کرد که کاربران بتوانند هم در شرایط نزولی و هم در شرایط صعودی بازار معامله کنند.

* علت تعلل و بلاتکلیفی نهادهای تصمیم‌گیر تاکنون چیست؟ آیا ممکن است این روند منجر به از دست رفتن فرصت‌های جدی برای کشور شود؟
از نگاه من تحریم باعث شده خیلی از ما بلندپروازی‌هایمان را از دست بدهیم. در صورتی که با تنظیم درست بازار و حمایت از نوآوری می‌شود بخشی از اثرات ناشی از تحریم را کاهش داد. امروز جامعه ایران میل بسیاری به سرمایه گذاری دارد نباید این میل را نادیده گرفت و سبب گسترش روش‌های ناسالم و غیرشفاف شد.

* برنامه شما در نوبیتکس برای بهبود دسترس‌پذیری و سهولت استفاده از رمزارزها برای اقشار و گروه‌های مختلف جامعه چیست؟
به طور کلی مسیر توسعه‌ای که ترسیم کرده‌ایم در راستای پاسخ به نیاز کاربر ایرانی است؛ کاربران ما امروزه میل بالایی به سرمایه‌گذاری و استفاده از محصولات متنوع دارند تا از طرق مختلفی از سرمایه گذاری در این حوزه بهره ببرند. آمارهای ما نشان می‌دهد به تدریج از نظر مشارکت گروه‌های سنی مختلف و حضور زنان شاهد توازن بیشتری در بازار رمزارزها هستیم. همچنین از پراکندگی جغرافیایی کاربران نشان می‌دهد در حال حاضر از همه استان‌های کشور کاربر داریم. این دستاوردها در واقع به واسطه گزینه‌های مالی متنوعی بوده که با ارائه ایده و فناوری‌های نو در اختیار شهروندان قرار دادیم. نمونه‌ای از این خدمات، همان معاملات تعهدی است که اولین بار در نوبیتکس ارائه شد.
یا می‌توانیم به امکاناتی مثل استیکینگ و ییلد فارمینگ اشاره کنیم که به کمک کاربرانی آمد که کمتر اهل ریسک کردن هستند و دوست دارند حاشیه سود مشخصی به دور از هیجانات و التهابات بازار داشته باشند. استخر مشارکت هم در کنار این دو محصول و به عنوان تکمیل کننده پازل معاملات تعهدی به نوبیتکس آمد تا کاربران در سودآوری یک تجربه دو سر بُرد داشته باشند. آخرین محصول نوبیتکس در ارائه خدمات مالی متنوع ارائه اعتبار و وام خرید کالا با وثیقه دارایی رمزارزی است. اعتبار خرید کالا این امکان را فراهم می‌کند که کاربران در ازای سپردن رمزدارایی خود به عنوان وثیقه، بدون سود و کارمزد و بدون نیاز به ضامن تا سقف ۵۰ میلیون تومان اعتبار خرید کالا دریافت کنند. وام خرید کالا هم بدون نیاز به ضامن و بدون دردسر خاصی تا سقف یکصد میلیون تومان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. مجموعه این خدمات مالی متنوع سبد جذابی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بازه وسیعی از اقشار و گروه‌های مختلف جامعه را برای استفاده از رمزدارایی‌ها ترغیب می‌کند.

* با بازی های جدید کریپتویی گروه بزرگی از کاربران جدید وارد بازار شدند، پدیده بازی‌های «تپ تو ارن» مثل تون‌کوین و تپ‌سواپ را چطور مدیریت می‌کنید؟
در ماه‌های اخیر شاهد استقبال جهانی از بازی‌های تلگرامی بودیم اما یادمان نرود همچنان کل مارکت کریپتوی دنیا حدود ۲ تریلیون دلار است. با این حال این بازی‌ها به خصوص در کشورهایی که سرانه درآمد پایین‌ترین دارند جذابیت بیشتری دارد. به طور مثال یک دلار در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، ارزش بیشتری برای شهروندان دارد. انجام این بازی‌ها نیاز به سرمایه اولیه ندارد و بسیاری از کاربران را جذب می‌کنند. در واقع بازی و ایردراپ مستقیم به کاربر، راهکاری برای انجام مارکتینگ مستقیم به جای صرف بودجه در کانال‌های مرسوم تبلیغاتی است. نوبیتکس با رصد دقیق این گونه بازی‌ها، در صورتی که نقشه راه توسعه و توکن آنها منطبق بر استانداردهای نوبیتکس باشد، اقدام به لیست کردن آنها می‌کند.

* چه اقداماتی از سوی مجموعه شما برای آموزش و آگاهی‌بخشی به این گروه‌ها انجام شده است؟
گسترش آگاهی و آموزش رایگان به کاربران را مسئولیت اجتماعی خود می‌دانیم. در این راستا مجله آموزشی و آکادمی نوبیتکس را راه‌اندازی کردیم که به طور مداوم محتوای آموزشی متنی و ویدئویی را با استفاده از دانش متخصصین و اساتید دانشگاه به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار بدهند. همچنین اقداماتی برای حمایت از دانشجویان مستعد و برگزاری هکاتون را دستور کار قرار دادیم و سعی کردیم از ایده‌های نو حمایت کنیم.

* بازار سرمایه از گذشته تا کنون یک فضای سرمایه گذاری رسمی برای علاقه مندان بوده است به عنوان یک فعال بازار توصیه شما به فعالان بازار مالی برای سرمایه گذاری در کریپتو و ورود به این بازار چیست؟ چه زاویه دیدی به درک این مقوله می تواند کمک کننده باشد؟
رمزارزها امروز به عنوان یک کلاس جدید دارایی شناخته شده‌اند و در بسیاری از بازارهای سنتی مالی شاهد هستیم ابزارهایی مانند صندوق ETF برای ورود کم ریسک‌تر به این بازار طراحی و عرضه شده است. افرادی که مترصد ورود به این بازار هستند باید در نظر بگیرند سرعت تحولات در بازار رمزدارایی بسیار بالاست و باید تلاش کنند خود را با ریتم سریع این بازار که هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز فعال است وفق بدهند.
کسانی که قصد ورود به این بازار را دارند باید توجه کنند سطح ریسک و نوسانات در این بازار هنوز نسبت به بازارهای سنتی مالی بالاتر و البته به همان نسبت فرصت‌های سودآوری هم می‌تواند بیشتر باشد. علاوه براین باید توجه داشت ریسک نقدشوندگی در این بازار نسبت به بازار بورس کمتر و خبری از صف فروش یا خرید نیست زیرا با یک بازار بزرگ در ابعاد جهانی مواجه هستیم. با توجه به تعدد توکن‌ها و پروژه‌های مختلف بلاکچینی یکی از پیچیدگی‌های اصلی این بازار شناخت نسبت به سلامت و آینده این نوع پروژه‌هاست که نیازمند بررسی و مطالعه عمیق است. اصطلاح معروفی در این صنعت وجود دارد که میگوید خود در مورد هر پروژه تحقیق انجام یا DYOR که مفهوم آن این است که اسیر هیجانات و یا تبلیغات کاذب یک گروه در مورد آینده یک پروژه نشوید.

* با توجه به پیش‌بینی‌های موجود درباره موج صعودی بازار در آینده نزدیک، به طور کلی توصیه شما به فعالان بازار سرمایه که علاقه‌مند به حضور در بازار رمزارزها هستند چیست؟
همیشه توصیه ما این است که کاربران جدید سعی کنند با مطالعه و تحقیق سرمایه‌گذاری را شروع کنند. خیلی از توصیه‌های خرید و فروش در شبکه‌های اجتماعی که از سوی افراد سودجو و نابلد ارائه می‌شود، معتبر نیست. بهتر است کاربران خودشان قدم به قدم آموزش ببینند. از پلتفرم‌های امن و معتبر داخلی استفاده کنند. اسیر نوسانات و شرایط هیجانی بازار نشوند. با رعایت این نکات حتما تجربه شیرینی از فعالیت در این بازار خواهند داشت. در نوبیتکس سعی می‌کنیم ضمن ارائه امکانات متنوع امنیت دارایی آن‌ها را حفظ کنیم.

  • ساره صابری - خبرنگار
  • شماره ۵۵۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 501191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =