شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی آغاز به کار کرد

شانزدهمین نمایشگاه بین‌الملی صنعت مالی ایران (بورس، بانک و بیمه) به عنوان بزرگترین و با سابقه‌ترین رویداد حوزه مالی، سرمایه‌گذاری و فناوری‌های مالی کشور در دو دهه اخیر، آغاز به کار کرد.

به گزارش صدای بورس،شانزدهمین نمایشگاه بین‌الملی صنعت مالی ایران (بورس، بانک و بیمه) به عنوان بزرگترین و با سابقه‌ترین رویداد حوزه مالی، سرمایه‌گذاری و فناوری‌های مالی کشور در دو دهه اخیر، آغاز به کار کرد.

عبده تبریزی دبیر کمیته علمی شانزدهمین نمایشگاه بین‌الملی صنعت مالی ایران در مراسم افتتاحیه ، گفت: این نمایشگاه در شرایطی ایجاد شد که بازار سرمایه در رکود عمیقی قرار گرفته همچنین بازار پول به واسطه سیاست‌های انقباضی دچار مشکلاتی است اما در این میان شرکت‌های بیمه اوضاع بهتری دارند و گرفتاری‌های از صنعت بانکداری و بازار سرمایه بهتر است.

عبده تبریزی اظهارداشت : برگزاری نمایشگاه صنعت مالی طی سال های اخیر موجب شده تا با وجود شرایط تحریمی با کشورهای همسایه در حوزه بیمه و بانک ارتباط بر قرار شود. امید می رود چالش های بازار سرمایه نیز رفع شود تا رشد و پیشرفت در این حوزه مشاهده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه طی چندسال اخیر افزون بر شرایط تحریمی موانع داخلی منجر به رکود در بازارهای مالی و پولی از جمله بورس، مسکن، خرده فروشی شده و نتوانستند تورم را پوشش دهند.همچنین در حوزه برق و گاز نیز با چالش مواجه بوده که دولت چهاردهم باید برنامه ریزی را با استفاده جامعه نخبه انجام دهد.

دبیر کمیته علمی شانزدهمین نمایشگاه بین‌الملی صنعت مالی ایران با بیان اینکه یکشنبه تا سه‌شنبه هفته آینده اعضای هیات دولت مشخص می‌شوند، افزود: طی ۲۰ روز اخیر با مسئولان سازمان بورس در حوزه های مختلف از جمله ساختار، قوانین و ... کار شده تا گزارشات به دولت چهاردهم ارائه شود.

اعتماد پایه اصلی صنعت مالی

سجاد احدزاده ، رییس مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در افتتاحیه نمایشگاه صنعت مالی گفت:سیر تکاملی فناوری های مالی باعث می شود مقاومت در برابر این حوزه محکوم به شکست باشد. اعتماد جزو پایه‌های اصلی در صنعت مالی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:اصلی ترین عنصر توسعه اقتصادی کشورها صنعت مالی است، ابزارهای نوین تامین مالی و خدمات پوشش ریسک به این صنعت کمک می کند ، هدف فناوری های نوین مالی ارائه خدمات فناوری دیجیتال است.

وی افزود : قرار است سهم ۱۰درصدی در پایان سال ۱۴۰۷ در تولید ناخالص داخلی محقق شود که در سال جاری این سهم ۷.۹ درصد است.

رییس مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری ادامه داد: بازار جهانی فناوری‌های مالی در سال ۲۰۲۳ ارزشش ۲۹۴ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۴ به عدد۳۴۰میلیارد دلار برسد.

احدزاده افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰هزار شرکت استارتاپ در حوزه مالی در حال فعالیت هستند و در سال ۲۰۲۴ حدود ۳.۵میلیارد نفر از این برنامه ها و خدمات استفاده کرده‌اند.

رییس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری همچنین گفت: ۲۰۲۴ سالی طلایی برای فناوری هوش مصنوعی است چرا که این بخش در خط مقدم حوزه فین تک قرار دارد .

وی ادامه داد: این صنعت باعث می شود که سهامداران خرد سرمایه‌های خود را با توجه به شرایط مولد حوزه فناوری وارد این بخش کنند.

احد زاده ادامه داد: صنعت فین تک نوظهور و رو به رشد است و با چالش های زیادی مواجه است . تنظیم گری و قانون گذاری باعث تشویق شدن و ایجاد انگیزه برای ورود شرکت‌ها و افراد عادی به این حوزه می‌شود.

رییس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری افزود: حجم بازار فین تک بر اساس گزارش موسسه fortune Business ارزش سال ۲۰۲۳ برابر با ۲۹۴ میلیارد دلاراست که برای پایان سال ۲۰۲۴ برابر با ۳۴۰ میلیارد دلار براورد شده است همچنین سال ۲۰۳۲ معادل ۱.۱۵ تریلیون دلاری پیش بینی می شود و متوسط رشد سالانه ۳۴درصد خوهد بود.

احدزاده در ادامه گفت: تعداد شرکت‌های حوزه فین تک براساس گزارش موسسه statista برابر با حدود ۱۲.۲۰۰ در سال ۲۰۱۹ و حدود ۳۰.۰۰۰ در سال ۲۰۲۴ است و رشد بیش از ۲ برابری طی ۵ سال را شاهد خواهیم بود.

وی همچنین افزود: سیر تکاملی فناوری های مالی باعث می شود که مقاومت در برابر این حوزه محکوم به شکست باشد. اعتماد جزو پایه‌های اصلی در صنعت مالی محسوب می‌شود.

احدزاده اهمیت صنعت مالی و ابزار های نوین مالی را برشمرد و گفت: تامین مالی ، ارائه خدمات عالی و پوشش ریسک، نقشی مرکزی در توسعه و رشد اقتصادی ، جذب منابع مالی و تسهیل در دسترسی به منابع و افزایش شفافیت و کاهش ریسک های عالی از جمله این موارد هستند.

حسینی : مهمترین چالش های اقتصاد تامین مالی است

شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ، گفت: نمایشگاه صنعت مالی رویداد کم‌نظیری و یکی از مهمترین نمایشگاه‌های کشور است.

وی با تاکید براینکه با بیان اینکه تصمیمات بانک مرکزی مانع توسعه بورس است ، افزو: بانک مرکزی نسبت به بازار سرمایه فاصله زیادی دارد و تصمیمات آن مانع توسعه بازار سرمایه شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهارداشتک بحث تامین مالی، یکی از مهمترین چالش‌های اقتصاد کشور است و از وزیر آینده اقتصاد برنامه‌های وی برای توسعه صنعت مالی را درخواست خواهیم کرد .

به گفته وی بازار سرمایه رشد داشته، اما با تامین مالی مناسب فاصله دارد و به طور یقین حضور خبرگان مالی در این نمایشگاه، می‌تواند برای تامین مالی بنگاه‌ها موثر باشد.

حسینی تصریح کرد: اقتصاد ایران باید تکلیف خود را نسبت به چند کلید واژه مشخص کند که از ان جمله می توان به قیمتگذاری دستوری اشاره کرد که راهکار بهبود اقتصادی نیست و انگیزه سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

حسینی ادامه داد: در شرایط فعلی در مقطع خاصی قرار داریم چرا که هنوز جا به جایی کامل میان دولت فعلی و گذشته انجام نشده همچنین برنامه توسعه ای ۸درصدی نیز هنوز اجرایی کامل نشده است.
این نماینده مجلس افزود: فصل اول قانون برنامه توسعه رشد اقتصادی است. از پارامترهای فصل اول این برنامه بهبود کسب و کار و مردمی سازی اقتصاد و تجهیز منابع است.
چرا که تامین مالی برای کل اقتصاد ایران مهم است و باید در اولویت قرار گیرد تا دولت بتواند برنامه رشد ۸درصدی را محقق کند .

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، هنوز ترکیب مجلس به صورت کامل شکل نگرفته، دولت نیز هنوز مستقر نشده است. برنامه توسعه هفتم‌نیز به تازگی ابلاغ شده است. اما اگر بخواهیم به عنوان یک فضای مشترک، روی برنامه هفتم‌ توسعه، متمرکز شویم باید به موضوع رشد اقتصادی توجه کرد. در این قسمت نیز روی بهره وری، بهبود محیط کسب و کار، مردمی سازی و تجهیز منابع تاکید شده است.

کد خبر 501202

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =