شناسایی یک راه میان‌بر برای دستیابی به بهبود اقتصادی

مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری استفاده از فناوری در حوزه‌های مختلف کشور را یک راه میان‌بر برای دستیابی به بهبود اقتصادی دانست و افزود: لازمه دستیابی به این مهم توجه ویژه به تنوع بخشی منابع مالی زیست بوم فناوری و نوآوری است.

به گزارش صدای بورس، عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری روز شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ در نشست تأمین مالی ارزی جمعی شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: اکنون رفع مشکلات اقتصادی کشور از مهم‌ترین دغدغه مسئولان نظام است و به طور حتم حوزه علم و فناوری بسیار در این مسیر راه گشا خواهد بود.

وی استفاده از فناوری در حوزه های مختلف کشور را به طور حتم یک راه میان‌بر برای دستیابی به بهبود اقتصادی دانست و افزود: لازمه دستیابی به این مهم توجه ویژه به تنوع بخشی منابع مالی زیست بوم فناوری و نوآوری است.

مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری گفت: محدودیت منابع مالی دولت از یک سو و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور از سوی دیگر، توجه به تنوع بخشی به منابع مالی زیست بوم فناوری و نوآوری کشور را بیش از گذشته ضروری ساخته است.

وی با بیان اینکه دفتر تامین مالی و سرمایه‌ گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با هدف تسهیل تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور اقدامات متعددی انجام داده است، ‌ایجاد نظام جدید ارزشگذاری دارایی های نامشهود، ایجاد نظام ضمانت اعتباری، محاسبه و درج شاخص دانش بنیان در بازار سرمایه، تسریع پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در بازار نوآفرین، تاسیس اولین صندوق پروژه زیست بوم فناوری و نوآوری با استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی را تنها چند نمونه از این اقدامات نام برد.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تصریح کرد: تا امروز بخشی از روند تامین مالی از طریق سامانه ناخدا انجام شده است.

وی افزود: البته اکنون چالش مهم، در بهبود روند سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی ارزی است که اقدامات لازم و مناسبی در دستور کار است.

مشاور وزیر اقتصاد و امور دارائی نیز در این نشست با بیان اینکه، دغدغه تامین مالی جمعی ارزی نخستین بار بعد از تحمیل تلاطمات تورمی در سال ۱۴۰۱ مطرح شد افزود: سرمایه گذاران ریسک پذیر آماده ورود به بازار ایران هستند اما ابزار و تضمین لازم برای تامین مالی آنها وجود نداشته است.

روح الله ابوجعفری گفت: بعد از صدور مجوز سازمان بورس و از سال ۱۳۹۷ در تامین مالی ریالی موفق بودیم به طوریکه هم اکنون حجم تامین مالی جمعی از سوی بیش از ۲۰ هزار نفر به ۴ هزارمیلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: در این راستا با هماهنگی بانک مرکزی هم اکنون یک مجوز محدود تامین مالی ارزی برای شرکت‌های دانش بنیان صادرات محوری که تجهیزات وارد می‌کنند، فراهم شده است.

مشاور وزیر اقتصاد و امور دارائی خاطرنشان کرد: در ایران طی سالیان گذشته نهادسازی‌های مناسبی برای تامین مالی در بازار سرمایه شکل گرفته و ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه و صندوق‌های سهام خصوصی در این مسیر بوده است.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همچنین ابزارهایی مانند تامین مالی جمعی نیز کمک شایانی به تامین مالی اکوسیستم دانش بنیان کرده است؛ اما مساله اصلی، جوان بودن این نهادها و تعامل با بقیه نهادها است.

وی ادامه داد: در این زمینه تصویب آیین‌نامه ماده ۱۷ قانون جهش تولید دانش بنیان کمک شایانی در این زمینه خواهد داشت.

ابوجعفری خاطرنشان کرد: این ظرفیت در زمینه تامین مالی واحدهای سرمایه گذاری این صندوق‌ها و گواهی مشارکت تامین مالی جمعی بسیار راهگشا خواهد بود و از همه مهم‌تر استفاده از ظرفیت صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری برای تضمین انتشار اوراق برای این بنگاه‌ها است.

منبع: ایرنا

کد خبر 501488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =