رشد ارز نیما بر کدام صنایع تاثیرگذار است؟

مدیرمعاملات کارگزاری بانک رفاه کارگران به تاثیر افزایش نرخ ارز نیمایی و محدودیت دامنه نوسان بربازار سرمایه پرداخت.

داوود حسنی در گفت و گو با «صدای بورس»، گفت: نرخ ارز نیما نرخ ارزی است که وارد کنندگان کالا های اساسی، واسطه ای و سرمایه ای برای تامین ارز مورد نیاز خود و صادرکنندگان جهت فروش ارز حاصل از صادرات خود استفاده می‌کنند.

وی در ادامه افزود: بازار سرمایه طی سال های اخیر از جانب کامودیتی ها که ۷۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند تحت تاثیر این نرخ قرار گرفته است. همانطور که در سال ۱۴۰۲ مشاهده شد نرخ نیما رشد ۱۱ درصدی داشت درحالی که در اقتصادی که شامل تورم بیش از ۴۰ درصدی بود این دو نرخ در یک راستا نبودند .

مدیرمعاملات کارگزاری بانک رفاه کارگران با اشاره به کاهش حاشیه سود شرکت ها در اثر افزایش تورم اظهارداشت:از آنجایی که اغلب هزینه شرکت ها متناسب با تورم افزایش پیدا می‌کند، رشد کمتر ارز نیمایی به نسبت تورم سبب کاهش حاشیه سود قابل توجه صنایع شد اما طی ماه های اخیر به وضوح ، شاهد تغییر سیاست های بانک مرکزی در کنترل این نرخ هستیم به طوری که نرخ نیما طی چند ماه اخیر هم راستای نرخ تورم افزایش پیدا کرده که سبب می‌شود شرکت های صادراتی و همچنین عرضه کنندگان در بورس کالا که صنایع بزرگ کشور را شامل می‌شوند به درآمد بیشتری دست یابند.

وی افزود:شرایط فعلی بازار سرمایه تحت تاثیر ریسک های ژئوپلیتیک و سیستماتیک است که در صورت رفع و کاهش این ریسک ها بازار به روند رونق گذشته خود باز خواهد گشت. از طرفی باید توجه داشت گزارشات ضعیف اقتصاد چین که احتمال رکود را در این اقتصاد بزرگ تشدید می‌کند با قیمت جهانی کامودیتی ها طی ماه هایی که شاهد رشد نرخ نیما هستیم مقابله می‌کند .

حسنی در ادامه به بحث محدودیت دامنه نوسان و دیدگاه های مختلف نسبت به آن پرداخت و گفت:محدودیت دامنه نوسان در روز های اخیر در دو دیدگاه قابل بررسی است عده ای معتقد به کنترل بازار در شرایط بحرانی با محدودیت دامنه نوسان و یا تعطیلی آن هستند اما عده ای به دامنه نوسان حتی در شرایط بحرانی اعتقادی ندارند و معتقد به کشف قیمت از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا هستند.

مدیرمعاملات کارگزاری بانک رفاه کارگران بر تعطیلی بازار سرمایه در شرایط فعلی تاکید کرد و گفت: در شرایط بحرانی از قبیل داشتن ریسک های ژئو پلیتیک و سیاسی باید در بهترین حالت بازار بسته شود و در صورت اینکه نتوان بورس را تعطیل کرد به طوریقین باید دامنه نوسان محدود شود تا موجب زیان بالای سهامدارن نشود.

وی ادامه داد:با توجه به P/E بسیار پایین بازار که در محدوده ۶ تا ۶.۲ قرار دارد بازار همراه با حمایت بانک مرکزی و صندوق های سرمایه گذاری در کوتاه مدت میتواند به روند صعودی خود بازگردد.

حسنی اظهارداشت:باید توجه داشت که بازار سرمایه از ارزنده ترین و ارزان ترین بازار ها در سال ۱۴۰۳ است همچنین در بلند مدت و میان مدت نیز کاهش نرخ بهره و لغو نرخ های دستوری و کاهش فاصله نرخ نیما با دلار بازار آزاد میتواند بازار سرمایه را به رونق گذشته برگرداند.

کد خبر 501790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =