سایه روشن راه اندازی دلار توافقی/ کدام شرکت‌ های بورسی سود می‌کنند؟

کارشناس بازار سرمایه به تاثیر راه اندازی بازار ارز توافقی بر شرکت های صادرکننده بورسی پرداخت و گفت: راه اندازی بازار ارز توافقی اگر با هدف نزدیک کردن نرخ ارز مبادله ای به نرخ آزاد صورت گیرد ، می تواند اثر مثبتی بر بورس و شرکت های صادر کننده بورسی داشته باشد.

حسین عبدی در گفت‌وگو با «صدای بورس» بازار ارز توافقی را در صورت اعمال محدودیت ها ناکارا عنوان کرد و گفت:راه اندازی بازار ارز توافقی اگر با هدف نزدیک کردن نرخ ارز مبادله ای به نرخ ارز آزاد صورت گیرد ، می تواند اثر مثبتی بر بورس و شرکت های صادر کننده بورسی داشته باشد اما دستکاری های دولت و ایجاد محدودیت بر این بازار موجب کاهش اثر گذاری آن خواهد شد.

وی افزود : باید اجازه داده شود که ساز و کار اقتصاد آزاد ، نرخ های واقعی را شناسایی کند در این صورت شرکت های بورسی به ویژه صادر کننده ها خواهند توانست که با نرخ های جدید تر و واقعی تر،صورت های مالی خود را از وضعیت فعلی بازار نجات دهند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سیاست های تورمی دولت چهاردهم گفت: با پیش بینی های صورت گرفته سیاست های دولت جدید مبنا بر کنترل تورم و ادامه دولت قبل خواهد بود .باید توجه داشت که در شرایط موجود کنترل تورم یعنی کنترل قیمت ها و با توجه به سیاست های کلی اقتصادی دولت گذشته ،کنترل تورم اثر خود را بر بازار ارز مبادله ای خواهد گذاشت.

عبدی در پایان اضافه کرد:پیش بینی ها حاکی از این است که نرخ ارز آزاد و نرخ ارز مبادله ای به هم نزدیک نخواهند شد اما باید به این نکته دقت داشت که علی رغم این شرایط باز هم اثر بازار ارز توافقی بر سود آوری شرکت ها مشهود خواهد شد اما در نهایت با توجه به محدودیت های اعمالی دولت تاثیر آن بر بازار گستردگی لازم را نخواد داشت.

کد خبر 501978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =