چه عواملی بر تورم در ماه های آینده اثرگذار است؟

عوامل متعددی بر تورم در ایران تاثیر می‌گذارند که می‌توان آنها را به عوامل داخلی و خارجی تقسیم کرد.

به گزارش صدای بورس، به گفته کارشناسان، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر تورم در کشور رشد نقدینگی است. نقدینگی به‌معنای میزان پول موجود در دست مردم و بانک‌ها است.

وقتی حجم نقدینگی در اقتصاد افزایش می‌یابد، تقاضا برای کالاها و خدمات بیشتر می‌شود و اگر عرضه به اندازه کافی افزایش نیابد، قیمت‌ها افزایش می‌یابند و در نتیجه تورم رخ می‌دهد. در ایران، سیاست‌های پولی که به افزایش پایه‌پولی و چاپ پول منجر می‌شوند، یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش نقدینگی و در نتیجه تورم هستند.

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل موثر دبر تورم کشور، نرخ ارز است. ایران به‌عنوان کشوری با اقتصاد وابسته به واردات، به‌شدت تحت‌تاثیر تغییرات نرخ ارز قرار دارد. افزایش نرخ ارز، هزینه واردات کالاها و مواد اولیه را افزایش می‌دهد و این افزایش هزینه به قیمت نهایی کالاها و خدمات منتقل می‌شود، به‌ویژه در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی باعث کاهش درآمدهای ارزی کشور و نوسانات نرخ ارز می‌شوند، تورم افزایش می‌یابد.

همچنین باید یادآور شد، سیاست‌های مالی دولت نیز نقش موثری در وضعیت تورمی کشور دارند. کسری‌بودجه دولت که به دلیل عدم‌تطابق بین درآمدها و هزینه‌های دولت رخ می‌دهد، معمولا از طریق استقراض از بانک‌مرکزی یا افزایش مالیات‌ها تامین می‌شود. استقراض از بانک‌مرکزی به افزایش پایه‌پولی و در نهایت تورم منجر می‌شود، همچنین افزایش مالیات‌ها می‌تواند به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت نهایی کالاها منجر شود که تورم را افزایش می‌دهد.

منبع : دنیای اقتصاد

کد خبر 502265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =