۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۱
تداوم کاهش ارزش پرتفوی پترول

ارزش پرتفوی پترول در مرداد ماه نیز روند نزولی داشت و بیش از ۴،۲۰۰ میلیارد ریال دیگر کاهش یافت و به ۱۵۸ هزار میلیارد ریال رسید. این در حالی است که ارزش پرتفوی شرکت در حدود یک سال حدود ۲۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است که افت قابل توجه ۸۲ هزار میلیارد ریالی معادل بیش از ۳۰ درصد را نشان می دهد.

به گزارش صدای بورس، پتروشیمی لردگان با ارزش بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال مهمترین دارایی بورسی این شرکت به شمار می رود که شرکتی است که با وجود گذشت چندین سال از راه اندازی، همچنان زیان ده است. پس از آن، شرکت های پتروشیمی کرمانشاه و پتروشیمی جم با ارزش ۴۱ و ۳۵ هزار میلیارد ریال قرار دارند.

صورت مالی منتهی به ۳۱/۲/۱۴۰۳ شرکت نیز حاکی از کاهش ۱۵ درصدی درآمد سود سهام است. هزینه های عمومی و اداری شرکت نیز بیش از ۲.۴ برابر شده است. درآمد تسعیر شرکت نیز ۹۰ درصد کاهش را نشان می دهد. در نتیجه عمده سود سال مالی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ از محل فروش سرمایه گذاری ها بوده است. فروش پتروشیمی صدف خلیج فارس با پیشرفت بیش از ۸۲ درصد و در آستانه بهره برداری، بیش از ۸۰ درصد سود فروش سرمایه گذاری ها را محقق ساخته که قابلیت تکرار برای دوره های مالی بعدی ندارد که حاکی از کیفیت پایین و عدم پایداری سود شرکت است. از سوی دیگر، شرکت اقدام به فروش سهام خود در پتروشیمی شیراز در سال مالی فوق نموده است.

از سوی دیگر، پترول در تکمیل و راه اندازی پروژه در سال مالی گذشته نیز ناموفق بوده است. در حالی که در سال مالی گذشته، پیش بینی تکمیل پتروشیمی صدف، پتروشیمی ارغوان گستر، پترو آرمند لردگان، صنایع شیمیایی سنقر را تا بهار ۱۴۰۳ پیش بینی نموده بود، علی رغم وعده های هیات مدیره، هیچ از طرح های فوق حتی به مرحله پیش راه اندازی نرسیده و در محدوده ۶۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت قرار دارند.

کد خبر 502463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =