۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
حاشیه سود صنعت مس در ایران ۶۰ درصد

بهروز رحمتی، معاون توسعه صنعتی و کنترل تولید شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: صنعت مس بهشت سرمایه‌گذاری معدنی در دنیاست. میانگین حاشیه سود این صنعت در جهان ۱۴۳درصد و در ایران حدود ۶۰ درصد است. این در حالی است که میانگین حاشیه سود کل صنایع بورسی به ۱۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش صدای بورس،بهروز رحمتی گفت: قیمت تمام‌شده نقدی هر تن مس کاتدی در دنیا در حال حاضر در حدود ۳۰۰۰ دلار است و در حدود ۱۸ سال اخیر نیز در همین محدوده بوده و عمدتا بین ۲۵۰۰ تا ۳۱۰۰ دلار در نوسان بوده، درحالی‌که قیمت فروش مس در همین مدت به طور میانگین بالغ بر ۷۰۰۰ دلار بر تن بوده است؛ یعنی بیش از ۱۰۰درصد حاشیه سود ناخالص این حوزه است.

رحمتی با اشاره به بالاتر بودن حاشیه سود صنعت مس در دنیا گفت: حاشیه سود این صنعت در ایران، در طول ۴ سال گذشته، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد در نوسان بوده است.

معاون توسعه صنعتی و کنترل تولید شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به این که وضع صنعت مس ایران با حاشیه سود ۶۰ درصدی از میانگین ۱۳ درصدی حاشیه سود کل صنایع بورسی بهتر است، گفت: میانگین حاشیه سود صنعت مس ایران، در ۱۹ سال گذشته، ۴۰ درصد بوده است.

پتانسیل صنایع معدنی

معاون توسعه صنعتی و کنترل تولید شرکت ملی صنایع مس ایران، تاکید کرد: وقتی از اقتصاد معدن صحبت می‌کنیم یعنی اقتصادی با بیش از ۶۰ میلیارد تن حجم ذخایر معدنی و ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور. بدون شک، قبل از صنعت نفت، اقتصاد معدن با لحاظ کردن سه آیتم دانش محوری، حسن تدبیر و شایسته سالاری در تدوین سیاست‌های اقتصادی می‌تواند گره‌گشای مسائل سیاسی و اقتصادی کشور و بزرگترین منبع برای ایجاد برکت، اشتغال‌زایی و افزایش GDP کشور باشد.

او اعلام کرد: اگر سرمایه‌گذاری در بخش‌های درست و با حاشیه سود بالا انجام شود موجب افزایش حاشیه سود و افزایش اطمینان سهامداران از آینده سرمایه‌گذاری خود می‌شود.

ثبت رکورد

بهروز رحمتی، با اشاره به ثبت رکورد تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس، گفت: برای سال جاری دستیابی به تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کنسانتره مس و تولید ۳۰۵ هزار تن کاتد برای نخستین بار هدف‌گذاری شده است.

اوبا اشاره به این‌که کاهش عیار معادن مس یکی از چالش‌های عمده‌ای است که برای معادن همراه با افزایش عمر بهره‌برداری رخ می‌دهد، توضیح داد: در ۷ سال گذشته با وجود معادن فعلی، تولید کنسانتره بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نوسان داشت ولی در سال گذشته، هم‌زمان با کاهش عیار تولید معادن، رکورد تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن ثبت شد که نشان دهنده عبور از سقف تولید پیشین یعنی یک میلیون ۲۳۲ هزار تن بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

کد خبر 502708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =